2020-01-31, 03:38
Medlem
Flera av de evakuerade japanerna visar symtom på Coronavirus. Svenskarna som skall evakueras kommer att sättas i hemkarantän, men man hoppas verkligen att myndigheterna tar detta på allvar. För någon dag sedan så sas det att de inte skulle behöva karantän alls eftersom det är en inskränkning i den personliga integriteten.
Citera
2020-01-31, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Fladdermusen är ett lyckodjur för kineserna. FU. Ofta avbildat som fem fladdermöss.

Kan tyckas märkligt, förklaringen är att fladdermus (Fu) låter som tur (Fu). O helt logiskt enligt kineserna så är då fladdermusen förknippad med tur.

Så antagligen så är det både turbringande o nyttigt att äta fladdermöss.

O andra sidan så är fladdermusen ökänd som smittspridare i tropikerna. Hur det är med våra egna myggätare har jag ingen aning om.

sant, har hört att fladdermöss vingar ger tur, därav är det många som tar en bit fladdermus vinge och håller den i plånboken i syfte att få mer cash.

fladdermöss är experter på att föra sjukdomar vidare, precis som råttor, de ingår i samma familj.
Citera
2020-01-31, 03:39
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det är ingen influensa

OK.

Det påminner i vart fall om ett:

https://www.1177.se/aktuellt/nytt-coronavirus-2019-ncov/

Tack för upplysningen. Det hade jag naturligtvis ingen aaaning om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Besserwisser
Citera
2020-01-31, 03:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoyedDuDe
Vem har levererat mat till svenskarna som kommer hem? För det var väl frågan du svarade detta till, eftersom svenskarna ska ha frivillig isolering i 2 veckor. Så vem ska leverera till dem?

Detta går naturligtvis att ordna. T.ex. skulle man kunna sätta var och en av dem i en cell, med en lucka med en roterande skiva i dörren. Då placerar man en matlåda på skivan på utsidan av dörren, trycker på en knapp - och den karantäniserade personen kan ta lådan. Samtidigt sprayas skivan och luckan på utsidan med klorin eller liknande. Disken och ev. sopor går tillbaka samma väg, och den som tar emot det på utsidan har skyddsutrustning på sig, sprayar eventuellt ändå allt och väntar en stund, innan han rör vid det ens med handskar.

...fast jag tror inte att vi här i Sverige kommer att gå så långt. Det skulle inte anses "humant" eller något.

EDIT: "frivillig" isolering, skrev du. Var har du läst det? Så flata kan väl inte våra myndigheter vara? (Jo det kan de förstås... Särskilt som det är en invandrare som kommer "hem" till Sverige...)
Senast redigerad av Merwinna 2020-01-31 kl. 03:45.
Citera
2020-01-31, 03:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, de har fått mat levererat till sig. Befolkningen i Wuhan är satta i karantän...

Den svenska tjejen Amanda sa ju, att de fick lämna universitetsområdet, men man tog tempen på dem både när de gick ut och tillbaka in genom grinden.
Citera
2020-01-31, 03:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Tampong använder jag inte, men kanske snart inkontinensblöja...

Jag menar att dödligheten kan komma att överstiga 2% vilket är mycket allvarligt för en så pass smittsam influensa.

Beräkningen av dödligheten för svininfluensan från som högst någonsin i en forskningsrapport på 9% med ett slutligt resultat som egentligen är omtvistat, men kan vara runt 0,2% skulle i så fall innebära i detta fallet en dödlighet på, som lägst! 15/9*0,2=0,33, vilket är högre än Asiaten under 1957-58.

Asiaten anses än idag vara en av de allvarligaste allmänt spridda influensorna under 1900-talet förutom Spanska sjukan. Jag undantar förutom Hongkonginfluensan som hade mycket lägre dödlighet, givetvis de andra fyra allvarliga virussjukdomarna, SARS, Ebola, Lassafeber mm då de inte tillnärmelsevis hade samma smittsamhet och spridning.

Sov Gott!

Tack, det satt hårt inne.

Då har vi ett tydligt exempel på att de höga tal vi nu ser att skribenter laborerar och argumenterar med kan vara mycket överdrivna, det kan sannolikt lugna någon som är rädd för att dö om hen smittas.

Späd sedan ut en faktor i ekvationen med mörkertalet, de som är smittade men aldrig registreras som smittade.

Detta alldeles oavsett att det är högre procent än Asiaten.

0,21 är mer än 0,2.
Citera
2020-01-31, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta går naturligtvis att ordna. T.ex. skulle man kunna sätta var och en av dem i en cell, med en lucka med en roterande skiva i dörren. Då placerar man en matlåda på skivan på utsidan av dörren, trycker på en knapp - och den karantäniserade personen kan ta lådan. Samtidigt sprayas skivan och luckan på utsidan med klorin eller liknande. Disken och ev. sopor går tillbaka samma väg, och den som tar emot det på utsidan har skyddsutrustning på sig, sprayar eventuellt ändå allt och väntar en stund, innan han rör vid det ens med handskar.

...fast jag tror inte att vi här i Sverige kommer att gå så långt. Det skulle inte anses "humant" eller något.

De kommer säkert att få leva i sort sett helt normalt. Men de får nog inte lämna sin bostad. Det bästa är om de får en stor låda mat som räcker hela karantäntiden.
Citera
2020-01-31, 03:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De kommer säkert att få leva i sort sett helt normalt. Men de får nog inte lämna sin bostad. Det bästa är om de får en stor låda mat som räcker hela karantäntiden.

Hoppas jag inte, för om ingen övervakning sätts på dem, så kommer säkert i alla fall några att springa ute och träffa släktingar, vänner, pojk- och flickvänner o.s.v. ändå. Eller "bara" gå ut och köpa något hastigt...
Citera
2020-01-31, 03:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
sant, har hört att fladdermöss vingar ger tur, därav är det många som tar en bit fladdermus vinge och håller den i plånboken i syfte att få mer cash.

fladdermöss är experter på att föra sjukdomar vidare, precis som råttor, de ingår i samma familj.

O nu är de i råttans år.
Kineserna är ett märkligt o väldigt vidskepligt folk. Gissar att sådant spelar in i smittspridningen.

Har det blivit klart varifrån Coronan kommer? Det har pratats om ormar, fladdermöss o fåglar samt fisk?

Själva ser de sig som överlägsna i allt.
Citera
2020-01-31, 03:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Nu diskuterade vi Sverige, inte världen.

Influensor slår lika hårt mot Sverige som mot andra länder. Eller menar du att det finns en mur runt Sverige och att vårt utbyte med Kina är så minimalt att vi aldrig kommer i kontakt med virus därifrån? Trots att det händer typ varje vinter....

Eller menar du att just detta lättsmittade förkylningsvirus är så speciellt att just detta kan vi på nåt märkligt sätt stoppa?
Senast redigerad av fernebo 2020-01-31 kl. 03:51.
Citera
2020-01-31, 03:49
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:

Jo det går att ordna på det viset, men det kommer inte vara aktuellt i detta fallet. Eftersom Sverige anser det räcker med frivillig isolering, hade det gällt mig med en sådan isolering. Skulle jag inte kunna få hem någon mat att äta, bor ensam inga att fråga om hjälp med handling.

Jag är ganska säker det finns betydligt fler som skulle få samma problem, med en sådan isolering i hemmet. Så det hade varit bättre de isolerar dem på någon form av anstalt/byggnad som är bemannad.
Citera
2020-01-31, 03:50
Medlem
Citat:
Hoppas jag inte, för om ingen övervakning sätts på dem, så kommer säkert i alla fall några att springa ute och träffa släktingar, vänner, pojk- och flickvänner o.s.v. ändå. Eller "bara" gå ut och köpa något hastigt...

Ja visst, risken är uppenbar, men jag undrar verkligen om man kan ha polisbevakning på alla. Dessutom tror jag att de fattar att detta är allvar och det gör säkert deras vänner och anhöriga också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in