2020-01-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och jag inte sämre än att jag också kan be om ursäkt för en något hård attityd.

Virus i aerosol tar sig så långt som aerosolen består, hur långt är ju också svårt att beräkna då det också har med väder och vind att göra.

Jag har bett om ursäkt, vi kan gå vidare, det aktuella viruset är inte luftburet.
Ja vi kan gå vidare, absolut (Det är sällna ens fel att yvå träter och jag hade en stor del i det där insåg jag liiitet för sent.)
Citera
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det verkar som WHO bara rekommenderar åtgärder.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ar-ett-globalt-nodlage

Dom rekommenderade inga åtgärder överhuvudtaget vad jag hörde. Tvärtom rekommenderar de att ibte stoppa trafik.
Citera
Medlem
Om detta nu konstateras att vara ett globalt nödläge, borde inte alla länder stänga gränser och stänga ner resandet omedelbart? Hur kan man 2020 vara så naiva att man tillåter folk från högriskzoner att åka på nöjesresor fritt fram för att vandra runt i storstäder och gå i folksamlingar mm. Skall man inte ha en anledning till resandet som skall vara helt befogat under dessa tider? borde man inte införa någon typ av virusvisum internationellt?

Stackars alla som går till ett jobb på en flygplats, är busschaufför på flygbuss, jobbar på hotell, är anställd på museum, eller liknande..
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
WHO tycker det är viktigt att inte reserestriktioner och minskad handel drabbar Kina pga av viruset.
Verkar som WHO månar mer om Kinas ekonomi än människors hälsa.

Jag tror snarare det är så att det inte spelar någon roll med det antal som reser ut/in Kina idag, det har ändå minskat mycket.

Att isolera världens 2:a största ekonomi helt skulle totalt sänka världsekonomin. Det är det sista vi behöver nu. Tänker man rationellt, så är det bättre med 3-5% döda av jordens befolkning, än en totalt kollapsad världsekonomi.

Det låter extremt att säga, men är icke desto mindre sant. Drastiska tider....
Citera
2020-01-30, 21:19
Medlem
arbetets avatar
Första fallet av smittspridning i USA:

Person-to-person transmission of coronavirus reported in US, CDC says
The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) has reported the first case of person-to-person transmission of coronavirus in the United States. In a telebriefing on Thursday, officials said the patient is the husband of a Chicago woman who was diagnosed with the illness after returning from Wuhan, China, the epicenter of the virus.

The case marks the sixth coronavirus illness confirmed in the U.S., and the second in Illinois.
https://www.foxnews.com/health/person-to-person-transmission-coronavirus-reported-in-us-cdc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Han är etiopier, fint land

Må vara ett fint land, men den etiopiska lallaren tyckte ändå att resten av världen borde bli en diktatur eftersom Kinas ledarkspa är så formidabelt

https://www.youtube.com/watch?v=8NnNunRXR80&feature=youtu.be&t=1086
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det känns åtminstone tryggt att Sverige ska hemisolera folk som kommer från Wuhan. Inga sjukhus, inga isoleringsrum. Hemmet... Det trygga hemmet, för att inte kränka människors rättigheter. 8-)
Rent sjukt fan ta mig. Om de tror att folk inte kommer titta snett på kineser innan lär de fan3göra det nu, när de hämtar hemma smittan
Citera
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
WHO tycker det är viktigt att inte reserestriktioner och minskad handel drabbar Kina pga av viruset.

Det drabbar isf inre bara Kina, en krasch med kommande lågkonjunktur känns tyvärr trovärdig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Att man ska samarbeta för att stoppa viruset. Sätter man ut restriktioner etc så förväntas alla länder följa dem. Man hjälper även ekonomiskt med mer utsatta 3:e världen länder, tex Indien & Afrika etc...

Låter förnuftigt, men rekommendationer från WHO följer väl folk oavsett om man utlyst globalt nödläge eller inte? Gör man inte det, så lär man väl inte heller bry sig om ett globalt nödläge.

Oavsett så verkar det här rinna ut med sanden som alla andra virus såvida inte Sverige tabbar upp sig och kanske bara hemisolerar folk som varit i Wuhan. :*
Citera
2020-01-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det känns åtminstone tryggt att Sverige ska hemisolera folk som kommer från Wuhan. Inga sjukhus, inga isoleringsrum. Hemmet... Det trygga hemmet, för att inte kränka människors rättigheter. 8-)

Det är fan det mesta korkade jag hört.
Kan de inte temporärt öppna en VC som är nedlagd i Norrlands inland o karantäna där med 2-3 vårdpersonal i hazmatdräkt.
Om de hamnar i sunkig hyreslägenhet i Sthlm med hopkopplat ventilationssystem som fungerar sådär finns det ju ändå nån typ av risk
Citera
2020-01-30, 21:21
Moderator
OYs avatar
Citat:

Rasar Kinas ekonomi rasar hela världens ekonomi.

WHO månar således om världsekonomin.
Citera
2020-01-30, 21:21
Avslutad
En dubblering av antal fall var 7e dag nu enligt WHO-chefen som utlyser globalt nödläge.

En inbromsning alltså. Men det kanske är naturligt efter 7 dagar. Peak beräknad ju nås om 3 dagar tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in