2020-01-31, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Hur trovärdiga är siffrorna från Kina?
Inte trovärdiga. Dividera antalet smittade(bekräftade) med 0.05 och du får den faktiska siffran. Rörande mortalitet kan du dividera(bekräftade) antal dödsfall med 0.08 för den faktiska siffran.

I övrigt hoppas jag att ni köpt på er mat+munskydd och håller er rena och friska.

Här finns livestream på sjukhusbygget: https://www.youtube.com/watch?v=yKn1MgCh_1A
Citera
2020-01-31, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det gör det ju verkligen inte. Hongkong har typ ökat 2 fall på 2 dagar. Japan 6, Thailand några stycken. Det är inga epidemisiffror.

Men du, det är ju precis så här en exponentiell ökning ser ut. Det är bara i den absoluta startfasen.

Och tar vi Hongkong som exempel så var de en av de första att stänga sin gräns mot Kina. Varför tror du att de gjorde det så snabbt?

Sen är ju detta viruset vid detta laget, mer eller mindre, bekräftat att smitta asymptomatiskt, och lägg därtill att inkubationstiden är ovanligt lång så har du något som kan bli extremt jobbigt för världen att hantera.
Citera
2020-01-31, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Jaså? Behöver du en miniräknare?

Här är en länk:

https://www.kalkyleramera.se/kalkylator
Nej det behöver jag inte. Som jag och andra påpekat redovisar artiklarna siffror för en grupp patienter som redan insjuknat svårt i av Coronavirus. Denna grupp är inte representabel för befolkningar i stort. Möjligtvis kan undantag göras för antalet svårt insjuknade utan tidigare sjukdomhistorik (ca 1 / 3 enligt artiklarna). Det är hursomhelst för tidigt för att dra generalla slutsatser om dödlighet.
Citera
2020-01-31, 02:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Inte trovärdiga. Dividera antalet smittade(bekräftade) med 0.05 och du får den faktiska siffran. Rörande mortalitet kan du dividera(bekräftade) antal dödsfall med 0.08 för den faktiska siffran.

I övrigt hoppas jag att ni köpt på er mat+munskydd och håller er rena och friska.

Här finns livestream på sjukhusbygget: https://www.youtube.com/watch?v=yKn1MgCh_1A

Jag måste tillstå att jag har gissat fel, trodde att det skulle bli ett sjukhus byggt med moduler, det här är ta mig tusan några strån vassare, riktiga byggnader, imponerande.
Citera
2020-01-31, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det jag menar är att vi kan ha en hel radda av personer som är smittbärare och går omkring med vad de tror är en förkylning. De flesta blir inte svårt sjuka. De flesta beger sig inte till sjukhus för en förkylning. Vi kommer sannolikt ha hela kluster innan det första allvarliga fallet hamnar på sjukhus.

Vi har inte ens haft EN testad positiv. Jag förstår inte hur du kan tro på detta. Det enda jag kan se ändra trenden är ett inflöde av smittbärande turister vilket inte är aktuellt just nu. Skulle vara thailandresenärer, möjligen. Men inte ens där borta har det fått utbredning. Det kommer inte andra veckan helt plötsligt explodera för smittbärarna och just nu är turismen relativt låg.
Citera
2020-01-31, 02:37
Medlem
Verkar sakta in i Kina nu om siffrorna stämmer. + ca 25% senaste dygnet. Kina har dock börjat redovisa siffrorna lite annorlunda.

Jag är förvisso inte förvånad om det saktar in lite då nästan hela Kina är på "lockdown". Man undrar hur det kommer gå i närliggande länder som antagligen inte har samma möjligheter som Kina.
Citera
2020-01-31, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
. Man undrar hur det kommer gå i närliggande länder som antagligen inte har samma möjligheter som Kina.

Mycket bättre eftersom de haft viss tid att förberedda sig.
Citera
2020-01-31, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Verkar sakta in i Kina nu om siffrorna stämmer. + ca 25% senaste dygnet. Kina har dock börjat redovisa siffrorna lite annorlunda.

Jag är förvisso inte förvånad om det saktar in lite då nästan hela Kina är på "lockdown". Man undrar hur det kommer gå i närliggande länder som antagligen inte har samma möjligheter som Kina.

Jag vet inte vad du syftar på för data. Den här stämmer inte: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Märkligt hur folk här mest slår varandra i skallen med siffror hit och dit i dagar , siffror som helt saknar grund eftersom de kommer från alla möjliga ställen och Kinesiska totalitära staten. Skål putår!
Citera
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Nu när man har skrivit en liten uppmuntrande sång till Wuhan
kommer det säkert att ordna upp sig.
https://www.youtube.com/watch?v=I22IyqfY_Hg

Och sjukhusbyggena verkar rulla på.
https://www.youtube.com/watch?v=VrIKdDCNNKY

Nya Karolinska tog visst en 15 år att få till.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2020-01-31 kl. 02:48.
Citera
2020-01-31, 02:43
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta har varit känt länge att det inte finns testkit. Man gör en klinisk bedömning i stället. Man har väl lärt sig de typiska symtomen vi det här laget.

Problemet är att många, särskilt barn inte får några symtom.
Citera
2020-01-31, 02:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Vi har inte ens haft EN testad positiv. Jag förstår inte hur du kan tro på detta. Det enda jag kan se ändra trenden är ett inflöde av smittbärande turister vilket inte är aktuellt just nu. Skulle vara thailandresenärer, möjligen. Men inte ens där borta har det fått utbredning. Det kommer inte andra veckan helt plötsligt explodera för smittbärarna och just nu är turismen relativt låg.

En vild gissning, inkubationstiden är relaterad till den smittades immunförsvar och dess förmåga att bekämpa viruset.

Det ger i så fall att alla som smittas samtidigt visar symptom i varierande tid från smittotillfället, 2, 4, 8, 14 dagar, och bör betyda att personer med symptom ploppar upp lite oregelbundet.

Varför har vi inte ett enda konstaterat fall ännu, borde vi inte ha det, eller är det så att ingen har behövt uppsöka vård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in