2020-01-31, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bara att ringa vårdguiden och rapportera:

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/
Kommer de verkligen agera om man uppger adress samt att man sett en kines som hostar?
Citera
2020-01-31, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Kommer de verkligen agera om man uppger adress samt att man sett en kines som hostar?

Hahaahaha. Nej?
Citera
2020-01-31, 02:10
Avslutad
Citat:
Jag svär över mitt och alla i min familjs liv, jag var på en Ica i Stockholm ikväll och en kines hostade framför oss i kön. Jag är inget troll.
Frågade du om h*n var Kines, eftersom du nu är så säker?
Citera
2020-01-31, 02:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Självklart och det har jag hävdat hela tiden. Vanlig säsongsinfluensa har en dödlighet på 0,05-0,18%, men Coronaviruset har hitintills visat sig vara avsevärt högre.

Den dödlighet som uppvisat sig de publicerade forskningsrapporterna överstiger vida normala värden.

Ca 15% i:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

och 11 % i:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext#bib3

men kommer givetvis att sjunka, men vart vet varken du eller jag. Däremot kan man konstatera att det inte finns ett ordinärt influensavirus som visat sig ha denna dödlighet i inledningsskedet. Svininfluensan sjönk från 9% till ca 0,12-0,18 men ännu vet man inte riktigt det korrekta svaret.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/juni/dodsfallen-i-svininfluensa-betydligt-fler-an-man-tidigare-trott/

Edit. Som jag nämnt tidigare är det en grov missuppfattning att det bara är äldre och sjuka som avlider av Coronaviruset. Endast 1/3 av de avlidna som anges i forskningsrapporterna hade en underliggande sjukdom eller var äldre. Medelåldern var dessutom 49 år.

Om du applicerar den här, 9% till ca 0,12-0,18 , minskningen på 11 och 15, vad får du för siffror?
Citera
2020-01-31, 02:12
Medlem
Citat:
Vilken Willys då? Finns väl typ inga i stan?

Fridhemsplan. På andra sidan Västermalmsgallerian.
Citera
2020-01-31, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Hahaahaha. Nej?
Det var en person som tyckte man skulle ringa när jag beskrev vad jag sett idag och igår. Läste du mitt inlägg?
Citera
2020-01-31, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Klart att vi kommer att åka på en epidemi. Jag förstår ärligt talat inte vad som skulle kunna förhindra det nu. Om kineserna hade satt Wuhan i karantän mycket snabbare kanske, men det tåget har gått..
Jag får nog hålla med dig om den saken. Frågan är hur snabbt ett vaccin kan framställas och massproduceras. Jag tror det blir avgörande. Jag följde intensivt influensapandemin 2009 och får flashbacks till den tiden när jag nu idag läser om spridningen av coronaviruset.
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
...
Artiklarna du länkar till på The Lancet påstår inte att viruset har en dödlighet omkring 11 - 15 %.
Citera
2020-01-31, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tror inte han är riktigt medveten om den nya teknologin som kom till iom. tillverkningen av Zika-vaccinet.

Kortfattat så tar man genetisk information från virussekvenser och kopierar dessa och kan så framställa vaccinet.
Tidigare måste man odla celler i labb och DET tar tid, men som sagt beror på vilken teknik man använder.

Om de som kör med virussekvenserna får fram ett fullgott vaccin inom en månad så kommer de garanterat konkurrera ut de som inte kommer få fram ett förrän om 5-10 år.
Jag tror att han är bättre meriterad än de flesta av oss på FB att uttala sig om sådana saker
Citera
2020-01-31, 02:14
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Just därför är det kanske bra med ett normalt och balanserat immunförsvar som varken överreagerar eller underpresterar.

Det du beskriver är ett sjukligt immunförsvar, inte normalt.

Det kunde det vara om det inte var för att just så många av unga starka drabbades. Eller ska vi tro på att det var hela åldersgrupper unga medelålders som var av dålig kvalitet.
Citera
2020-01-31, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Frågade du om h*n var Kines, eftersom du nu är så säker?

Jag såg att personen var det? Jag har som sagt många vänner som är asiater och jag kan se skillnad på t ex en korean och en kines.
Citera
2020-01-31, 02:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
För de som kollar klippet, det är verkligen värt det. Tryck på subtitles/captions knappen för engelsk text.

Helvete vad berörd man blev av hans berättande, och det han filmade. Särskilt hans diskussion i slutet. Det var fan jobbigt att se. Man vill ju gråta nästan.

Nu är det ju ganska klargjort varför siffrorna saktat ner, sjuka åker mellan 3-4 sjukhus och får ändå ingen diagnos då det knappt finns testkit kvar. Ergo, siffrorna stannar upp.

Man blev väldigt berörd av honom och hans berättelse, tycker alla skall se den det är den värd om inte för killen själv att han får sin röst hörd världen över.
Det är så här de har det isolerade i Wuhan.
Tror han struntade i att ansiktet syntes, han sa t o m sitt namn, det syntes på honom att han var sjuk och började få svårt för andningen där i slutet när han började gråta samtidigt som han sa att han hatade kommunistpartiet.
Citera
2020-01-31, 02:15
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
171 döda av 8236 smittade är inte 10%. Det är ungefär 2%.

Så de 8065 som är smittade kommer alla att överleva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in