2020-01-31, 01:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Vissa virus som spanskan tex slår mot de med störst motståndskraft.

Blir man sjuk har man ingen motståndskraft mot det viruset, varken stor eller liten.
Citera
2020-01-31, 01:53
Medlem
Jag bor i ett område i Stockholm där det är få hotell, ett bättre bostadsområde inne i stan. Mycket lugnt och man ser på kvällarna till skillnad på dagarna vilka som rör sig i området.
På dagarna är de mycket folk men på kvällarna lite folk, främst svenskar och en mindre del med arabiskt ursprung men främst svenskar till kanske 90-95%.
Har bott i detta område större delen av mitt liv.
Har även vuxit upp med bästa vän som är adopterad från Asien och nästan aldrig träffat på någon asiat förutom henne.

I alla fall, jag har typ aldrig sett några asiater i detta område i Stockholm i hela mitt liv. Alltså visst på somrarna under turistsäsong, annars bara någon enstaka då och då.

Nu plötsligt sedan 2-4 dagar tillbaka ser jag massvis med kineserna på gatorna. De har gått in i portarna bredvid där jag bor men på ratsit finns ingen med asiatiska namn. De finns massor med airbnb i vårt område.
En man stod bredvid vår port och hostade och rökte. Sedan kom tre till män och gick in i porten med honom!! De var väl klädda och såg ut att ha pengar.
Träffade en till som var kines som gick runt och hostade på Ica!!!

Wuhan varnade tydligen medborgarna 8 timmar innan karantänen sattes in, så alla som har det väl ställt ekonomiskt fick god tid på sig att lämna landet.
Enligt rykten på sociala medel tog många som lämnade landet paracetamol för att inte fastna i feber kontrollerna.
Ett av de sista planen som kom från wuhan landade på Stockholm Arlanda för 4-5 dagar sedan och människor på expressen var där face to face och intervjuad dem....

Har ni också märkt av fler kineser i ert område?
Jag är helt chockad då jag sett så många och speciellt utanför de få hotellen som finns och i matbutikerna här omkring.

Att personen hostade rätt ut och inte hade munskydd känns extremt obehagligt.

Är så besviken på Sveriges regering som inte stoppade alla besökare från wuhan och satte alla i isolering som kom hit.

Alla fall utanför kina är ju i princip turister som lämnat landet...
Senast redigerad av Darknightress 2020-01-31 kl. 01:56.
Citera
2020-01-31, 01:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte om du såg vad jag kommenterade, förstår inte vad du vill säga med 7-14 dygn?

Jag dryftar lite om att en smittbärare sannolikt kan smitta innan vederbörande har symptom på sjukdom.

Vid influensa påstår Folkhälsomyndigheten att smittbäraren är smittsam redan ett dygn innan hen får symptom, alltså under inkubationstiden, sannolikt kan det gälla även för det aktuella viruset, men jag påstår inte att det är så det förhåller sig.

Det kanske kan ha att göra med hur mycket virus man har fått i sig, ju fler partiklar desto snabbare bör det kunna produceras den mängd viruspartiklar som behövs för att smitta någon. Jag finner det tämligen logiskt.

Ja, självklart smitter man även under inkubationstiden.
Viruset är även asymptomatiskt på vissa individer, så de kan gå runt och smitta utan att aldrig själva insjukna.
Ju längre inkubationstid desto starkare motståndskraft i kroppen.
Saker som rökning, hepatit, allergi och gud vet vad kan göra stor skillnad när det kommer till inkubationstiden.
Citera
2020-01-31, 01:55
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfarfar
Jag är ordentligt försvagad av kronisk sjukdom, tvingas alltid vaccinera mig för influensa, annars är jag illa ute. Jag antar att jag kommer att höra till de första som stryker med. Lite synd, för jag hade mycket att bidra med, ett antal projekt som jag jobbat länge på och som skulle vara klara inom ett år. Särskilt gammal hann jag inte heller bli. Men det är det naturliga urvalet som ni kallar det. Lite rensning av skräpet i leden. Så jag ska inte klaga för mycket.

1. Köp burkmat och vatten så att det räcker i minst ett år.
2. Håll dig inomhus och ha INGEN fysisk kontakt med omvärlden.
3. 2021 kan du andas ut och fortsätta ditt liv.
Citera
2020-01-31, 01:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Inte en chans att en epidemi uppstår i Sverige eller näromliggande Europa om inget händer på 7-8 dagar. Det ska till mycket klanteri då.

Jag tror du överskattar hur snabbt det går inledningsvis. Det räcker med en smittad person för att starta ett kluster som sen utvecklas till en epidemi, men det tar många veckor. Med tanke på att smittan uppstod i en jättestad och att kineser reser över hela världen så finns det inte en chans att smittan inte redan är spridd. De upptäckta fallen är bara toppen av isberget.

Viruset är dessutom extremt förrädiskt i och med att de flesta får vad som bara liknar en förkylning.

Klart att vi kommer att åka på en epidemi. Jag förstår ärligt talat inte vad som skulle kunna förhindra det nu. Om kineserna hade satt Wuhan i karantän mycket snabbare kanske, men det tåget har gått..
Senast redigerad av fernebo 2020-01-31 kl. 01:59.
Citera
2020-01-31, 01:58
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Jag bor i ett område i Stockholm där det är få hotell, ett bättre bostadsområde inne i stan. Mycket lugnt och man ser på kvällarna till skillnad på dagarna vilka som rör sig i området.
På dagarna är de mycket folk men på kvällarna lite folk, främst svenskar och en mindre del med arabiskt ursprung men främst svenskar till kanske 90-95%.
Har bott i detta område större delen av mitt liv.
Har även vuxit upp med bästa vän som är adopterad från Asien och nästan aldrig träffat på någon asiat förutom henne.

I alla fall, jag har typ aldrig sett några asiater i detta område i Stockholm i hela mitt liv. Alltså visst på somrarna under turistsäsong, annars bara någon enstaka då och då.

Nu plötsligt sedan 2-4 dagar tillbaka ser jag massvis med kineserna på gatorna. De har gått in i portarna bredvid där jag bor men på ratsit finns ingen med asiatiska namn. De finns massor med airbnb i vårt område.
En man stod bredvid vår port och hostade och rökte. Sedan kom tre till män och gick in i porten med honom!! De var väl klädda och såg ut att ha pengar.
Träffade en till som var kines som gick runt och hostade på Ica!!!

Wuhan varnade tydligen medborgarna 8 timmar innan karantänen sattes in, så alla som har det väl ställt ekonomiskt fick god tid på sig att lämna landet.
Enligt rykten på sociala medel tog många som lämnade landet paracetamol för att inte fastna i feber kontrollerna.
Ett av de sista planen som kom från wuhan landade på Stockholm Arlanda för 4-5 dagar sedan och människor på expressen var där face to face och intervjuad dem....

Jag är helt chockad då jag sett så många och speciellt utanför de få hotellen som finns och i matbutikerna här omkring.

Är så besviken på Sveriges regering som inte stoppade alla besökare från wuhan och satte alla i isolering som kom hit.

Bara att ringa vårdguiden och rapportera:

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/
Citera
2020-01-31, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress

Ja, jag bor i närheten av KTH, i ett kvarter som kallas Stockholms Chinatown. Vanligtvis många kineser här, men igår, när jag gick ut på stan, var det fler kineser än vanligt. Två medelålders kvinnor gick bakom mig med resväskor, pratade, skrattade och hostade. De verkade med andra ord inte jättesjuka, men vem vet. Väldigt frustrerande, särskilt med tanke på att jag hör till en riskgrupp.
Citera
2020-01-31, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfarfar
Jag är ordentligt försvagad av kronisk sjukdom, tvingas alltid vaccinera mig för influensa, annars är jag illa ute. Jag antar att jag kommer att höra till de första som stryker med. Lite synd, för jag hade mycket att bidra med, ett antal projekt som jag jobbat länge på och som skulle vara klara inom ett år. Särskilt gammal hann jag inte heller bli. Men det är det naturliga urvalet som ni kallar det. Lite rensning av skräpet i leden. Så jag ska inte klaga för mycket.

😭
Senast redigerad av Darknightress 2020-01-31 kl. 02:09.
Citera
Medlem
Kina har slut på masker då gör dom så här istället! heh!
From WeChat, the cutest mask. He’s 95. He lives so long for a reason~
https://pbs.twimg.com/media/EPiFb7UUEAAf7RH?format=jpg&name=900x900
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Blir man sjuk har man ingen motståndskraft mot det viruset, varken stor eller liten.

Listiga virus får patientens immunsystem att överreagera, de med starka drabbas värst då.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Knappast. Om en kines utan symptom kan smitta fyra starka germaner på en fabrik, så kan vi nog anta att viruset inte alls kommer att tvärstoppa. Utbrottet är bara för färskt. Fallen är för få än. Det tar ett gäng veckor innan virus får fart. Sannolikt så sker redan nu smittspridning i Europa som ännu inte upptäckts. Folk går omkring med vad de tror är en förkylning och smittar fler. Helt plötsligt är det nån som insjuknar rejält i lunginflammation och det upptäcks att det handlar om det nya viruset. Men då är det redan försent!

Så bör det rimligen vara. Folk i Sverige biter i allmänhet ihop och går till jobbet efter att ha sugit i sig en Treo på morgonkulan.

Eftersom Tegnell sagt att 2019nCoV inte finns här så är det ju så. När den sjuke några dagar senare börjar hosta upp lungorna och försöker få en tid på vårdcentralen (vilket tar 2-3 dagar då det är omöjligt att komma fram mellan 08.00-08:03 när man kan boka tid) så blir det ju viss fördröjning.
Citera
2020-01-31, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
1. Köp burkmat och vatten så att det räcker i minst ett år.
2. Håll dig inomhus och ha INGEN fysisk kontakt med omvärlden.
3. 2021 kan du andas ut och fortsätta ditt liv.

Tack. Gick faktiskt ut igår för att köpa konserver. Hamnade nära hostande kineser. Nu håller jag dörren låst och hoppas på det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in