2020-01-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Fler fall nu utanför Hubeiprovinsen.

https://twitter.com/BNODesk

Snart går hela Kina omkring med glasögon, munskydd och handskar och de flesta håller sig i hemmet om de inte måste gå ut. Det är över 1 miljard människor vi talar om. Det måste vara rejäl snurr på produktionen av skyddsutrustning i alla fall. Man borde nog i princip dela in landet i ett antal karantänområden precis som Hubei.
Citera
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag har investerat i Invisio, som håller på att utveckla ett vaccin mot coronaviruset, och aktien stiger i takt med antalet sjuka, så det får gärna öka!

"Så länge någon kan tjäna pengar på jordens undergång, så är den inte särskilt nära"
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vad ligger dödligheten på för vanlig influensa?
Om corona är som vanlig influensa så varför sådana enorma ansträngningar i Kina att hindra smittspridningen?
Om smittspridningen är som influensa är det ju i princip ostoppbart. Det kommer alltid en våg av influensa varje vinter över norra halvklotet.
Det kan ju finnas människor i Sverige just nu som bär på coronaviruset. De kanske känner sig lite hängiga. Tror att de har en förskylning eller influensa?

Tydligen är dödligheten 20x mer än vanlig influensa/förkylning. Om jag räknat rätt så cirka 20x 1,7 per tusen sjuka. Runt 35 döda alltså per tusen sjuka. Procentmässigt blir det 3,5% döda.
Alltså att 96,5% överlever. Dock kommer sjukvården givetvis att överbelastas, så andra "som inte får plats på fullbelagda sjukhus" också kommer dö/drabbas. Syftar då alltså folk som "söker" för andra sjukdomar/skador/olycksfall.

20 gånger högre
Siffror som oroar Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

– Om man jämför med dödligheten i en vanlig influensa som är 1,7 per tusen insjuknade så verkar den vara uppemot 20 gånger högre för det nya coronaviruset, säger Arnberg.

– Siffrorna kommer säkert revideras, men det är redan svårt att hindra viruset i Kina, trots att man gör väldigt mycket för att stoppa det där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBEnx/svenske-virusprofessorn-betydligt-hogre-dodlighet
Citera
2020-01-30, 23:54
Medlem
DickeFixs avatar
Ett nytt fall vardera i Frankrike och Tyskland (från samma företag som de fyra övriga) samt två kinesiska turister i Italien har insjuknat.
Citera
2020-01-30, 23:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dödligheten för influensa är 0.1-0.2%

Dessutom sprider sig inte influensa till en global pandemi, dels för att det är mindre smittsamt (lägre R0) och dels för att en försvarlig mängd av befolkningen har ett skydd genom tidigare sjuktillfällen. Varje års influensa är lite olika, men såpass lika att man har ett skydd ett antal år efter sin senaste.
Tack för info. skrämmande skillnad i dödlighet. Att det är smittsammare än influensa kunde jag inte heller föreställa mig
Citera
2020-01-30, 23:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Kom igen nu .....

Jag diskuterar i tråden därför att jag är seriöst intresserad, jag har lagt fram en teori som en möjlig förklaring till att vissa drabbas hårdare än andra av det här viruset, och att det just nu inte verkar spridas nämnvärt i de länder förutom Kina som har drabbats av viruset.

Jag ger dig ett par minuter att bemöta mitt inlägg seriöst, om inte rapporterar jag dig för 0.03, helt i enlighet med moderatorns propåer om vad som är tillåtet eller inte.

Kom igen nu.
Citera
2020-01-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vad ligger dödligheten på för vanlig influensa?
Om corona är som vanlig influensa så varför sådana enorma ansträngningar i Kina att hindra smittspridningen?
Om smittspridningen är som influensa är det ju i princip ostoppbart. Det kommer alltid en våg av influensa varje vinter över norra halvklotet.
Det kan ju finnas människor i Sverige just nu som bär på coronaviruset. De kanske känner sig lite hängiga. Tror att de har en förskylning eller influensa?
Citerera mig inte på detta men en svensk forskare menade att många sitter på en grundläggande försvar mot de vanliga influenserna medan nCov har öppet mål på hela mänskligheten. Räknar vi lågt med 0.5% dödlighet är det ändå himla massa människor.
Citera
2020-01-30, 23:56
Avslutad
Tryggt med landsfader Löfve’n om viruset når oss Vete 17 om inte Lövin och övriga MP tycker detta var det bästa som kunde hända för miljön. Resandet i botten.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Var ska dom "förvaras" under karantäntiden?
Redan full på infektionsklinikerna. Dom bävar nog där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Se till att ladda ner (eller se) denna video innan den tas bort. En kines på plats som berättar om varför det är slut på testkit o.s.v. Han har varit och besökt sjukhusen i Wuhan.

https://youtu.be/7AI3R41dGnU

För de som kollar klippet, det är verkligen värt det. Tryck på subtitles/captions knappen för engelsk text.

Helvete vad berörd man blev av hans berättande, och det han filmade. Särskilt hans diskussion i slutet. Det var fan jobbigt att se. Man vill ju gråta nästan.

Nu är det ju ganska klargjort varför siffrorna saktat ner, sjuka åker mellan 3-4 sjukhus och får ändå ingen diagnos då det knappt finns testkit kvar. Ergo, siffrorna stannar upp.
Citera
2020-01-30, 23:57
Medlem
Citat:
Dödligheten för influensa är 0.1-0.2%

Dessutom sprider sig inte influensa till en global pandemi, dels för att det är mindre smittsamt (lägre R0) och dels för att en försvarlig mängd av befolkningen har ett skydd genom tidigare sjuktillfällen. Varje års influensa är lite olika, men såpass lika att man har ett skydd ett antal år efter sin senaste.

Totalt beräknar man dock 300 000-600 000 som dör pga influensa i världen. Varje år.
Citera
2020-01-30, 23:57
Medlem
Citat:
Dödligheten är beräknad till ca 10%. Du har ca 1300 mycket svårt sjuka i intensivvård i Kina. Bara tack vare detta har man hittills "bara" 170 dödsfall (enligt officiell statistik ska tilläggas).

Siffran på 10% har jag inte sett någonstans och den stämmer inte. Man vet inte exakt var siffran kommer att hamna, men man vet av erfarenhet att viruset inte är lika dödligt som SARS (vilket var 10%). Framförallt fungerar det så att ett virus inte kan både vara svårt att upptäcka och samtidigt vara extremt dödligt, vilket är fallet med det här viruset. Riktigt dödliga virus har en mycket kraftfullare initial reaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in