2020-01-30, 23:15
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Vad jag har förstått har man sett samma procentuella ökning utanför Kina som inom Kina, från de som är begåvade i matematik i tråden. Jag är tyvärr inte en av dem, men jag hoppas för allt jag är värd att de har fel.

Utifrån det dryga hundratalet sjukdomsfall utanför Kina så är det omöjligt att göra någon uppskattning av smittspridning. För att göra en jämförelse: man kan inte göra en valsympatiundersökning i Sverige bara genom att fråga 20 personer. Först om det rör sig om tusentals fall kan man göra en vettig uppskattning.
Citera
2020-01-30, 23:16
Medlem
Qaas avatar
Sitter och läser den här tråden med lite torr-hosta. Mysig kvällsläsning och paranoia hahah! Äh, sätter fan igång ett avsnitt av South Park så man kan garvböla istället.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Dödligheten är inte så hög som ni tror heller. Ni måste se det i sken av en stad som blev tagen av en storm och reagerade flera dygn senare.

Dödligheten är beräknad till ca 10%. Du har ca 1300 mycket svårt sjuka i intensivvård i Kina. Bara tack vare detta har man hittills "bara" 170 dödsfall (enligt officiell statistik ska tilläggas).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Var det inte någon som påstod tidigare att Thailand inte längre rapporterar fall?
Fanns det någon anledning till det? Att de inte har några diagnoskit? Att de inte har någon samordning? Eller är de panikslagna över att alla turister skiter i att åka dit?
Finns källa på det? Sladdade in på lite thailändska nyhetssiter men fann inget.

Jo de gör de. Dagligenhttps://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/situation.php
Citera
2020-01-30, 23:17
Medlem
IMG24s avatar
Läst olika studier och artiklar hela dagen varje dag i en vecka, detta verkar ju inte alls vara bra. Är nog bättre för min hälsa att sluta, mental och fysisk hälsa lär ju vara på topp innan det kommer hit. Inget som tyder på att det inte skulle bli en epidemi även i Sverige.
Citera
2020-01-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Dödligheten är inte så hög som ni tror heller. Ni måste se det i sken av en stad som blev tagen av en storm och reagerade flera dygn senare.
Normalt sett går dödligheten ner varefter viruset sprids.
Citera
2020-01-30, 23:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Handlar inte så mycket om ålder eller om bra sjukvård. Om viruset lyckas nå över 20 micro Mol/cl kroppsvävnad eller blod, så får lungorna stora problem, mycket vätska och klibbar ihop.

Immunförsvaret som avgör vilken mängd virus som uppnås?
Citera
2020-01-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Normalt sett går dödligheten ner varefter viruset sprids.

Inte en överpopulerad del av världen med noll insikt i vad som händer. Det smittar inte extremt lätt men tillräckligt lätt.
Citera
2020-01-30, 23:20
Medlem
kato85s avatar
För er som vill ha en kampsång i kampen mot viruset:
https://www.youtube.com/watch?v=JYTzX9JCbDY

(är detta OT så varsågod MOD ta bort inlägget)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Immunförsvaret som avgör vilken mängd virus som uppnås?

Ja inte är det slumpen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Dags för staten att plocka in biståndsmiljarderna

Javisst! Vi kan begära pengarna i cash
så bygger vi sängar av dom till alla sjuka... för vårdpersonal, rutiner, skyddskläder, medicinsk utrustning och alla sånna detaljer kommer saknas.

Jag menar. Det kanske går att ordna och beställa in till Sverige, men mitt i pågående global kris så tänker jag mig att det nog är slut på ja....... allt....

Älskar vår stadsminister och hans frånvaro av att delge oss medborgare en plan för Sverige i händelse av ett utbrott här
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
De blir inte isolerade.
Symptomfri spelar ingen roll om det smittar när de är symptomfria.

Följande närmast kriminella naivitet, så typisk nu-svensk, visar idiotin tydligt:

"Hur ska man vara säkra på att de stannar hemma under inkubationstiden?

– Ja, jag tycker att man ska utgå ifrån att folk är förnuftiga. Det här är ju personer som har vistats i det här området och har bra kunskaper om vilka effekterna skulle kunna bli om det blir en spridning i samhället, säger Anders Tegnell."

Ibland (för ofta) blir man mörkrädd över slappheten i Sverige gällande smittorisk...

"Hemkarantän" betyder egentligen inte ett dyft "bra", då folk som är "smittorisker" och som är hemma, ÄVEN om de sköter sig och är hemma, antagligen har familjemedlemmar/vänner etc. de bor ihop med/träffar dom. Dvs smittan sprids ändå, trots "hemkarantän".

(Sedan tvättar folk fan inte händerna heller, men kanske kräver ett eget ämne..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in