2020-01-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vem är jag att misstro en svensk myndighet... men jag tror inte man ska utesluta att smittspridning förekommit under inkubationstiden (hos asymptomatiska personer) helt. En del pekar på att fallet i Tyskland där en kinesisk kvinna smittade under ett möte den 21/1 för att senare insjukna då dagar senare.

Sedan kanske Folkhälsomyndigheten sitter på annan information.

Ja det känns verkligen troligt att Folkhälsomyndigheten av alla vet mer om viruset än andra länder med flertal insjuknade. De kommer upprepa detta tills Anders Tegnell blir smittad av en symptomfri asiatisk kollega.
Citera
2020-01-30, 22:29
Medlem
Var det inte någon som påstod tidigare att Thailand inte längre rapporterar fall?
Fanns det någon anledning till det? Att de inte har några diagnoskit? Att de inte har någon samordning? Eller är de panikslagna över att alla turister skiter i att åka dit?
Finns källa på det? Sladdade in på lite thailändska nyhetssiter men fann inget.
Citera
2020-01-30, 22:31
Avslutad
Så vad tror ni? Över 200 döda nästa uppdatering ?
Citera
2020-01-30, 22:31
Medlem
barkies avatar
Helt sjukt att folk tror att det bara är de fall som bekräftats är de som existerar. Fick dom inte slut på tester?

Mörkertalet är enormt. Jag tror ändå inte det kommer blåsa upp så mycket mer än såhär. Media har mörkat det sjukt bra.
Citera
2020-01-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
"Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, tycker att beskedet som WHO kommit med är bra, men borde ha kommit tidigare.

– Det här är egentligen en deklaration att den här smittan är utom kontroll och kan smitta flera delar av världen, inte så att alla dör utav den, men att den innebär ett allvarligt hälsohot, säger han.

Det nya hälsonödläget påverkar inte hur Sverige agerar.

Jag tror att det kommer att ha effekt på länder med svagare sjukvård, att man kan samordna resurser in mot de länderna och kanske både ge råd och handfasta åtgärder, säger Björn Olsen.
"

Vilket land lever gubben i? Har han någonsin varit på besök på någon av akutmottagningar i Stockholm? Folk är placerad i korridorerna, som i ett U-land...

Det sa vissa här på FB i fredags att larmet borde kommit tidigare ! Han har inte heller åkt fullsmockad 4ans buss !
Senast redigerad av pollarn 2020-01-30 kl. 22:35.
Citera
2020-01-30, 22:32
Medlem
santacls avatar
Inom Kina

TOTAL 8,139
171 dead
1,370 serious
124 recovered
12,167 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Senast redigerad av santacl 2020-01-30 kl. 22:34.
Citera
2020-01-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
”First case of coronavirus confirmed in India; student tested positive in Kerala”

https://www.businesstoday.in/current/economy-politics/breaking-coronavirus-reaches-india-first-confirmed-case-reported-in-kerala/story/394968.html

Var det inte han som dog också? Den första som dog utanför Kina. Eller har jag fel nu?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
“15% fatality rate”

TaiwanDaily.net

Översättning

Hong Kong and Chinese researchers published the latest research on “New Coronavirus 2019” (referred to as “Wuhan pneumonia”) in the medical journal “Lancet” on the 24th. Chinese experts pointed directly to the disease. The [fatality] rate is fifteen percent. Hong Kong experts confirmed for the first time that Wuhan pneumonia can be transmitted from person to person, and patients may not have surface symptoms. Taking a Shenzhen seven-person home with six people as an example, the analysis shows that the attack rate is as high as 83% and the incubation period is three to six days It is expected that a large number of cases will break out in China within a week, and the next two weeks will be a crucial period to prevent any place from becoming “another Wuhan”.

Studien tittade på 41 fall av individer som var exponerade.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

Detta är för alla idioter som inte tar cornaviruset på allvar

Jaha, det är nog troligt. Jag läste att det är 1.300 mycket kritiska fall i Kina, detta funkar ju så länge man har 1.300 intensivvårdsplatser med alla apparater och personal därtill. Går ju inte lika bra om det är 100.000 personer som behöver intensivvård. Kina har ruggigt bra dimensionerade sjukvårdsresurser.

Idag har det spridigt sig till fattigare länder med helt andra förutsättningar. Då blir det game- over i spridningen. Kombinerat med 10-15% dödlighet, godnatt.

I ett antal dagar har jag känt att det är något som inte stämmer. Kinas monstruösa åtgärder, kombinerat med att "nej då, det är ingen speciell fara". Dagens presskonferens var liksom nyckeln. Man avtackade Kina för det enorma arbete som gjorts, men nu är det liksom slut ändå.

Och övriga världen kan nu bara stå och vänta på att lien kommer. Våren 2020 kommer att kommas ihåg i 100 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Var det inte han som dog också? Den första som dog utanför Kina. Eller har jag fel nu?

Malaysia, väl?
Citera
2020-01-30, 22:36
Medlem
Snälla..låt inte er svepas med av media och uppförstorade händelser. Dödsfallen drabbar multisjuka och det händer även vid vanlig influensa så drabbas inte av panik. Ni vanliga människor överlever gott o väl. Men det är allvarligt o ska tas allvarigt. Folk dör om vi inte tar det på allvar. Vill du vara den som dödar någon?
Citera
2020-01-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vem är jag att misstro en svensk myndighet... men jag tror inte man ska utesluta att smittspridning förekommit under inkubationstiden (hos asymptomatiska personer) helt. En del pekar på att fallet i Tyskland där en kinesisk kvinna smittade under ett möte den 21/1 för att senare insjukna då dagar senare.

Sedan kanske Folkhälsomyndigheten sitter på annan information.

Finns det någon källa där de förnekar att detta virus kan spridas under inkubationstiden?
Citera
2020-01-30, 22:37
Bannlyst
Nu har den kinesiska kärringen som vart i tyskland smittat ned en till person i tyskland dvs 5 har hon smittat och då har man bara kollat personslen på firman hon besökte dvs ej de som bodde jobbade på hotellet restauranter osv som hon besökte

Källa

https://m.bild.de/news/ausland/news-ausland/coronavirus-in-china-who-erklaert-internationale-notlage-68505900.bildMobile.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in