2020-01-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Jag har en kompis med segelbat i yttre skärgarden, han skall fylla baten med Raviolikonserver och bosätta sig där och följa nyheterna dagligen. Tar sig viruset till sverige ger han sig ut pa östersjön där är han helt skyddad

Snälla, kan inte alla ni preppers flytta över till en egen tråd där ni diskuterar era överlevnadsstrategier, så att tråden kan fortsätta handla om viruset?

Känns inte ett dugg seriöst.
Citera
2020-01-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bill Gates är nog världens mest tänkande och resonerande person...

https://www.youtube.com/watch?v=9AEMKudv5p0

Detta är en intervju från 2015 där han rankar epidemiskt virus som det största realistiska hotet mot mänskligheten. Mycket större än kärnvapenkrig bland annat.

Han säger att risken för ett jätteutbrott med flera hundra miljoner döda "under hans livstid" är "well over 50%".
Det där är ju välkänt bland alla som intresserar sig för epidemiologi. Däremot kommer nog pandemin att utgöras av ett influensavirus snarare än ett coronavirus.
Citera
2020-01-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Mer info från Lisa Haven

CRITICAL! Taiwan Media Reporting Differently On Coronavirus—US News WAY Behind!

https://www.youtube.com/watch?v=HOmBdbe3buU
Hon verkar vara heltokig, alla hennes videos handlar om katastofer på ett väldit folitehattigt sätt.
Citera
2020-01-26, 19:59
Medlem
Citat:
Det verkar vara ungefär samma siffror som gällde för spanska sjukan 1918-1919. Precis som du skriver är spridningen mycket snabbare men dödligheten något lägre än SARS, precis som spanska sjukan.

Det som begränsar spridningen vid denna typ av utbrott är i princip endast egenskaperna hos viruset själv. Det går inte att förhindra spridningenh helt enkelt.

Just nu så kan man nog anta att 20-40% av världens befolkning kommer att smittas, under åren 2020-2022.

Det man skulle göra nu är att stänga flyget!
Hindra spridningen så mycket det går.
Kanske hittar man ett vaccin och kan rädda

trettio procent av världen är väl cirka 2,5 miljarder. Med en dödlighet på 5 till 10 % så handlar det alltså om över hundra miljoner.. Fördröj utvecklingen så mycket - skaffa ett tidsförsprång -
Citera
2020-01-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Bra inlägg till skillnad från mycket av den dyngan man sett i den här tråden. Till dem som räknar dödligheten som [ antal döda / (antal tillfrisknade + antal döda) ] , den beräkningen skulle man göra ex-post dvs, EFTER att epidemin har slutat.
Det som talar för att de allra flesta som har insjuknat inte kommer dö är att vi helt enkelt inte ser de i de fall som rapporterats utomlands. Jag tror att exempelvis Singapore har 6 rapporterade fall för tillfället. Om vi nästa vecka skulle se att Singapore har 2-3 rapporterade dödsfall, så ska vi vara oroliga. Eftersom vi inte har några dödsfall över huvud taget i i-länder med pålitliga rapporter - så är det svårt att få en uppfattning om hur pass farligt viruset faktiskt är. Visst man kan argumentera att de fallen som rapporterats utanför Kina är så pass nya att de helt enkelt inte har hunnit avlida än. Men är det verkligen realistiskt? Några jävlar måste väl ha varit mer framskridna fall - och om dödligheten vore så hög som 50%, så skulle vi i alla fall ha sett något enstaka dödsfall vid det här laget.

Det mest realistiska, tror jag, är att viruset redan har fått väldigt stor spridning i Kina, men att de flesta fall enbart har givit mildare symptom.

Min projektion - och ni hörde det från JedanProblem först gott folk - är att dödligheten kommer visa sig vara mindre än 3%.. Min magkänsla är att när vi kommer läsa igenom tråden om ett år, när det finns ett vaccin på marknaden och spridningen är under kontroll, så kommer det ha varit några tusental bekräftade fall utanför Kina, och några tiotal dödsoffer i i-länder. 1.5% dödlighet +-1% är vad jag gissar på.

Jag tror dödligheten kommer ligga på klart mindre än 1.5 %. Däremot så kommer en väldigt hög siffra på de som smittats. Om jag får killgissa så gissar jag på ca 50 000 smittade och 200 döda allt som allt, med endast 2-3 dödsfall bland i-länder.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
jag börjar på riktigt få panik nu
Du behöver börja oroa dig på riktigt först när svenska sjukhus säger att de inte tar emot några influensasmittade utan be alla stanna (dö) hemma.

DÅ kan du få panik.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Har jag fattat rätt att man vid en vanlig influensa har runt 1,5% dödlighet och denna har runt 3% (vad man vet hittills)?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, precis. Men för att man ska isolera måste man ju ha någon som är smittad först.

Jag ogillar alla Sverigefientliga och verklighetsfrånvända idioter här i tråden som tror att vi inte kan göra något åt den här epidemin, här i Sverige.

Vad exakt ska vi göra åt ett influensavirus? Varje år drabbas tusentals svenskar av influensa. Vad har vi gjort åt det?
Citera
2020-01-26, 20:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dödligheten på detta virus är ca 50% högre än på en vanlig influensa och de som dör är de som har allvarliga sjukdomar eller är gamla.

Varva ned några varv.

Återigen, jag har försökt förklara varför du inte kan jämföra ett epidemiskt virusutbrott med en "vanlig influensa" (antar att du tänker på säsongsinfluensa). De allra flesta har ett naturligt skydd mot säsongsinfluensa.

Ja, det är givetvis större risk att dö om man redan är gammal och sjuk. Detta utbrott har nästan precis samma egenskaper vad gäller spridande och dödande som den spanska sjukan, som vi fortfarande pratar om 100 år sedare. Den dödade mellan 3-6% av jordens befolkning då, jämt fördelat över hela klotet.

Idag reser vi mer, möts mer, exponeras mer, men det finns fortfarande precis noll med motmedel. Vill det sig rikigt illa så kan vi få se upp mot en halv miljon döda i Sverige. Jag skojar inte. Vad tror du det skulle göra med samhället?

EDIT: CNN liverapporterar just nu (för 11 minuter sedan) om ett 4:e fall i USA. Det betyder att spridningstakten även i USA är snarlik den vi har sett i Kina, där ökningen är 55% per dag.
Citera
2020-01-26, 20:01
Medlem
Citat:
Nu är Kineserna riktigt oroliga. Självaste president Xi säger detta idag:

Paramount importance': President Xi Jinping said China is facing a grave situation over the rapidly spreading epidemic of the deadly new coronavirus.

Förhoppningsvis är dom 5 miljonerna som lämnat staden andra kineser så att dom får lära sig en gång för alla. Väst screenar och evakuerar passagerare som är misstänkt smittade. Dom smittade isoleras, så resultatet av spridning handlar mycket om hur man agerar när någon är smittad. Tex 3 i Frankrike osv. Sprider det sig i Frankrike? Hur snabbt då ? Vad vet vi om Europas smittade och den smittspridning efter upptäckta fall?
Citera
2020-01-26, 20:02
Medlem
Ca 2100 smittade och 56 döda enligt officiella uppgifter. Blir 1000tals döda innan detta är klart
Citera
2020-01-26, 20:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Återigen, jag har försökt förklara varför du inte kan jämföra ett epidemiskt virusutbrott med en "vanlig influensa" (antar att du tänker på säsongsinfluensa). De allra flesta har ett naturligt skydd mot säsongsinfluensa.

Ja, det är givetvis större risk att dö om man redan är gammal och sjuk. Detta utbrott har nästan precis samma egenskaper vad gäller spridande och dödande som den spanska sjukan, som vi fortfarande pratar om 100 år sedare. Den dödade mellan 3-6% av jordens befolkning då, jämt fördelat över hela klotet.

Idag reser vi mer, möts mer, exponeras mer, men det finns fortfarande precis noll med motmedel. Vill det sig rikigt illa så kan vi få se upp mot en halv miljon döda i Sverige. Jag skojar inte. Vad tror du det skulle göra med samhället?

Snälla, säg att du skämtar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in