2020-01-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Tedros Adhanom är ,förutom läkare, tidigare eritreansk politiker. Kina äger i princip Eritrea då Kina lånat ut mycket stora summor. Fritt ur minnet är Adhanoms parti någon slags marxist-leninistparti. Visst känns det som en bra grund för objektiva beslut om världshälsan när utbrottet skett i Kina?

Vad har folkhälsomyndigheten för ursäkt? De skrev ursprungligen att det inte sprids särskilt effektivt mellan människor. Ett logiskt organ skriver inte så. Ett logiskt organ skriver att faran och oklarheten är så pass stor att befolkningen ska utgå ifrån att det sprids mellan människor tills motsatsen är bevisad.

Jag känner så stort förakt till folkhälsomyndighetens inkompetens..
Citera
2020-01-30, 23:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu har Italien 2 fall. När får Sverige det första?

https://www.theguardian.com/world/live/2020/jan/30/coronavirus-live-updates-china-death-toll-wuhan-evacuation-foreign-nationals-citizens-latest-news?pa ge=with:block-5e3349528f0811db2faee742#block-5e3349528f0811db2faee742
Citera
2020-01-30, 23:06
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag visste inte att Sverige evakuerat några från kina, såvitt jag vet har Sverige ännu inte engagerat sig alls i svenska medborgare som frivilligt befinner sig i kina.

https://www.dn.se/ekonomi/sas-staller-in-alla-flygningar-till-kina/
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
WHO har nu gått ut med att Coronaviruset är en global pandemi, och betonar samtidigt bokstavligen att det inte finns någon anledning till att begränsa internationella resor.

Detta är en fars - WHO är i grund och botten en politisk organisation, som är korrumperad.

Resorna skulle ha stoppats för länge sedan - men god vetenskap är självklart bara relevant när det handlar om "klimatförändringar", inte riktigt annars.

Coronaviruset är inte bara en "vanlig influensa" oavsett vad folk säger till er - mycket högre R0-tal och dödlighet.

Vad har du för medicinsk kompetens som gör att du kan döma ut WHO:s bedömning?

Har du också åsikter om hållfasthetskalkylerna som ligger till grund för dimensioneringen av Öresundsbron, så varför hålla inne med dem?

Sjung ut o renässansmänniska!
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns en tredje grupp; Vi som inser att det är för tidigt att säga om det här är en isolerad epidemi eller en större, världsomfattande händelse.

Den tillhör jag också och vi tillhör ju "alarmisterna" enligt den andra gruppen.
Citera
2020-01-30, 23:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Digerdöden? Var inte det en bakterie?
Jo, faktiskt! Yersinia Pestis. Men du hajar stora bilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Man VILL. Man VILL SÅ HÅRT att detta ska komma till Sverige, så fort och så kraftfullt det bara går.
Det finns ingen annan förklaring till ett sådant uttalande och det "agerandet" vi ser av de "folkvalda".

Förklaringen är att det inte finns några lagliga mandat att sätta folk i karantän förrän lagen ändras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Väldigt effektivt medel! Särskilt mot virus! Bland det bästa du kan använda som sedvanlig lekman när du inte har tillgång till vassare prylar dvs (sjukvårdens grejer)
Tack! ska alltid ha det hemma från och med nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Globalt nödläge räcker inte menar du?
Jo det är väl en varningsklocka men jag menar att vi inte ännu ser samma snabba spridning i resten av världen som vi sett i Kina.

Men visst, det är möjligt att det utvecklas till en sådan situation, helt klart. Men vi är inte där ännu.
Citera
2020-01-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den här tråden har gjort mig till en jäkla hypokondriker ^^

Tror jag loggar ut ett tag för att sitta här hela dagarna är ta mig fan lika illa som att få viruset

Haha

Äh du får tänka så att alla här i tråden är
fan nojiga. Försöker att inte tänka på skiten på dagarna men vi tog upp nya rutiner idag på jobbet, pga av det här viruset så det känns förjävla skönt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Den tillhör jag också och vi tillhör ju "alarmisterna" enligt den andra gruppen.
OK. Det visste jag inte. Men tack för påpekandet!
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Väldigt svårt att säga. Men jag gissar på att i Europa och Nordamerika så fortsätter fallen att krypa upp så att vi vid nästa helg (8-9/2) har den i princip i alla länder och ett antal dussin fall i de stora länderna. Sverige har kanske 5 fall då.

Samtidigt bryter den ut på allvar i länder som Vietnam, Filippinerna, Kambodja, som då är uppe i hundratals fall var.

En vecka senare, mitten av februari, är nog läget helt globalt.

I början av mars är det total katastrof även i Europa, det var min prognos för ett antal dagar sedan och den står jag fast vid.

Har följt dina inlägg några dagar nu och får tyvärr hålla med dig i dina analyser, som stämt allt för väl med både verkligheten och vad jag själv förutspått.

Tråkigt att det svenska förlamade Smittskyddsinstitutet och f.ö. majoriteten av den svenska regeringen med UD mm som vanligt står helt handfallna inför en möjlig framtida kollaps i det svenska sjukvårdssystemet.

Glömmer inte i första taget när utrikesministern Laila Freivalds ett dygn efter Tsunamin uttalade i en TT-intervju, att det bara var en stor våg som slog in och inget att oroa sig över...
Senast redigerad av Remulus 2020-01-30 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in