2020-01-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Nu är jag iofs inte orolig över någon spridning i Sverige, men hans övertro på svensk sjukvård är intressant. När jag och min familj insjuknade mitt under svininfluensan så fick vi tid för provtagning på vår lokala vårdcentral. Vi satt alltså först i det vanliga väntrummet med en massa människor innan vi skulle träffa läkaren och ombads sedan sitta i ytterligare ett väntrum utanför rummet där man tar blodprover. Där satt vi med hög feber och hostade upp halva lungorna.

Och japp, vi testades positivt för svininfluensan.

Vid liknande situationer har jag fått svaret ”vi har inga särskilda väntrum för smittsamma sjukdomar”.
Det låter betryggande!
Citera
2020-01-30, 22:51
Medlem
WHO har nu gått ut med att Coronaviruset är en global pandemi, och betonar samtidigt bokstavligen att det inte finns någon anledning till att begränsa internationella resor.

Detta är en fars - WHO är i grund och botten en politisk organisation, som är korrumperad.

Resorna skulle ha stoppats för länge sedan - men god vetenskap är självklart bara relevant när det handlar om "klimatförändringar", inte riktigt annars.

Coronaviruset är inte bara en "vanlig influensa" oavsett vad folk säger till er - mycket högre R0-tal och dödlighet.
Citera
2020-01-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Smittar innan symptom visas enligt den här artikeln
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51254523

Finns det någon vetenskaplig artikel om detta? Det är ju inte möjligt att bedöma kvaliteten på forskningen eller några analyser utifrån denna artikel.
Citera
2020-01-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du får fråga LeeVan som kom med påståendet.
har läst det flera ggr, men kommer inte ihåg vart
Citera
2020-01-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Hur lång tid innan smittan är helt global ? 2-3veckor? Nästa vecka ?

Det är 8 dagar sedan karantänen. Honkong har fortfarande bara 8 uppmärksammade fall, medan Thailand har 14. Det kommer inte bli någon global epidemi. Spridningen har överskattats utifrån data från huvudkällan där det tilläts fortlöpa för länge.
Senast redigerad av Reduktionisten 2020-01-30 kl. 22:55.
Citera
2020-01-30, 22:55
Medlem
Proras avatar
För att bilda sig en ungefärlig uppfattning om epidemins förlopp kan det vara bra att studera hur det ser ut i dess epicentrum, alltså den kinesiska provinsen Hubei. Utvecklingen där bör till stor del kunna förutsäga utvecklingen annorstädes. De ligger ju flera veckor tidigare i spridning.

Där antas smittans ursprung ligga, där finns en majoritet av alla bekräftat smittade och döda.
Till antalet rör det sig om 4903 av 8236 smittade och 162 av 171 döda på planeten i sin helhet.

Hmm... siffran 162 känns bekant. Samma som igår alltså. Rapporteringen kan säkert halta, men man får inte intryck av en epidemi där folk dör som flugor. 9 andra kineser har dragit sin sista suck. Inga personer utanför Kina har dött.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Det har folk räknat ut, men jag tänker inte skriva det, för att jag inte vill orsaka mer panik än vad som redan finns i tråden.
Vi får hoppas på att allt går över tills på måndag tycker jag. Vissa saker är det ingen som vill veta. Det här är en sådan sak.
Citera
Medlem
Tycker mig ha sagt från trådstart att det stora problemet är inte egentligen att bli smittad och väldigt sjuk.

Problemet är antalet sjuka som behöver avancerad vård samtidigt vilket inte kommer finnas vård till ens 1/10 av alla i Sverige eller runt om i världen så där av högt dödsantal

Så alla skeptiker. Nu har ni siffror, utveckling och spridning.

Sitter ni lugnt hemma och käkar praliner fortfarande ?
Citera
2020-01-30, 22:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Väldigt svårt att säga. Men jag gissar på att i Europa och Nordamerika så fortsätter fallen att krypa upp så att vi vid nästa helg (8-9/2) har den i princip i alla länder och ett antal dussin fall i de stora länderna. Sverige har kanske 5 fall då.

Samtidigt bryter den ut på allvar i länder som Vietnam, Filippinerna, Kambodja, som då är uppe i hundratals fall var.

En vecka senare, mitten av februari, är nog läget helt globalt.

I början av mars är det total katastrof även i Europa, det var min prognos för ett antal dagar sedan och den står jag fast vid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
WHO har nu gått ut med att Coronaviruset är en global pandemi, och betonar samtidigt bokstavligen att det inte finns någon anledning till att begränsa internationella resor.

Detta är en fars - WHO är i grund och botten en politisk organisation, som är korrumperad.

Resorna skulle ha stoppats för länge sedan - men god vetenskap är självklart bara relevant när det handlar om "klimatförändringar", inte riktigt annars.

Coronaviruset är inte bara en "vanlig influensa" oavsett vad folk säger till er - mycket högre R0-tal och dödlighet.

det tros att WHO har pressat av kapitalistiska kinarepresentanter att inte utlysa nödläge tidigare. Både WHO och Folkhälsoskyddet är skämt.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Observera att dessa skydd enbart förhindrar smittspridning genom att den som har på sig skyddet minskar risken för att sprida smittan/smittor till andra. Skyddar inte mot att man själv blir infekterad, i så fall krävs full "HAZMAT-uniform"...
Nej man behöver ingen kemdräkt. Ett munskydd med P3 filter och heltäckande skyddsglasögon räcker gott och väl.
Sen får man ju inte pilla sig i ögonen eller näsan/mun med handen utan att desinficera dem bl.a.
Citera
Medlem
dör viruset av klorin? (utspädd)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här