Citat:
Ursprungligen postat av
KinaTorterarSvensk
Myndigheterna i Wuhan kände till viruset redan i början-mitten av december. De rapporterade till Kommunistpartiets ledning i Peking, och frågade om de fick offentliggöra uppgifter om viruset.
Peking tillät inte detta förrän i januari. Då hade viruset redan spritts, och virusutbrottet blivit omöjligt att kontrollera.
Så fungerar samhället i en rigid gammal kommunistdiktatur. Tacka Kinas Kommunistparti för detta.
https://www.wsj.com/articles/chinas-premier-tours-virus-epicenter-as-anger-bubbles-at-crisis-response-11580109098
👉
Kina behöver en ny regering. Dags att kasta Kommunistparti-diktaturen över ända!
Man blir ganska trött på all Kina bashing i denna tråd... Det kan ha funnits en bra anledning till att inte offentliggöra det, precis som man även i USA, Sverige och andra länder spelar ner på det. Att försöka få kontroll över det i det tysta utan att skapa panik kanske var ett intelligent agerande just då, för att gå in 110% om det skulle spåra som man nu gjort, vi vet helt enkelt inte. Har för övrigt svårt att tänka mig något annat land agera lika handlingskraftigt som Kina gör med alla resurser man nu satt in, Sverige erkänner ju inte ens att det är ett problem öht, trots allt vi vet nu? (I mina ögon ännu värre)
Tror du vi i Sverige kommer ha resurser på sjukhus och för att t.e.x spärra av städer? Har väldigt svårt att tro det... Vi har ju inte ens förmågan att spärra av en liten förort med 5000 personer...
Vi vet fortfarande för lite, det finns många teorier men min uppfattning är att vi fortfarande vet väldigt lite om situationen. Många verkar ta för givet att viruset uppstått på en marknad eller pga bristande hygien, men inte ens det vet vi säkert. Jag hoppas att tiden utvisar och ger oss mer svar.