2020-01-30, 21:44
Medlem
Cuckslayers avatar
Det är ju lite märkligt att WHO utlyser globalt nödläge så här pass sent.
Citera
2020-01-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Så kan du inte räkna.
Du vet ju inte hur många av de 7800 pers som kommer dö
Sant men i brist på facit är det vad man kan räkna på just nu. Aftonbladet säger nu "I nuläget har 8 200 personer konstaterats smittade och minst 170 har avlidit." dvs 1 av 48. Tiden får visa den faktiska dödligheten
Citera
2020-01-30, 21:46
Medlem
Till er som säger att viruset har högre dödlighet än 2-3%. Nej, förmodligen har den lägre än så. Då många inte ens kanske blir så sjuka att de söker vård. Men det betyder inte att läget inte är allvarligt. Slå tex ut det på större delen utav Kinas befolkning så blir det extremt många döda människor. Förhoppningsvis så blir det dock inte så. Tack vare karantäner etc... det kan fortfarande vara så att det är i kontakt med grundsmittan som gör folk extrasjuka då de flesta spår leder direkt eller indirekt till Wuhan.
Citera
2020-01-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathmac
Hej alla mitt i paniken.

Befinner mig just nu i Finland och har via åkeri chef fått höra att finska militären ringer runt och jagar tungtransport trailers. Befinner mig i en millitär stad nära Ryssland och detta enligt chifen själv har inte hänt tidigare och han har fått info från andra åkerier att detta sker i hela landet.

Nu blire spännande grappar

Nu får du gärna förklara lite mer.

Nämnde de var de behövdes till?
Citera
2020-01-30, 21:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Så kan du inte räkna.
Du vet ju inte hur många av de 7800 pers som kommer dö

Dödstalen kommer med volymen.
Har man 1-100 fall så är det helt hanterbart. Men får man 50 000 samtida fall i en storstad o 10% blir så komplicerade fall att det behövs både syrgas o hjärtlungstöd, ja då lär folk börja dö.
Citera
2020-01-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Om detta nu konstateras att vara ett globalt nödläge, borde inte alla länder stänga gränser och stänga ner resandet omedelbart? Hur kan man 2020 vara så naiva att man tillåter folk från högriskzoner att åka på nöjesresor fritt fram för att vandra runt i storstäder och gå i folksamlingar mm. Skall man inte ha en anledning till resandet som skall vara helt befogat under dessa tider? borde man inte införa någon typ av virusvisum internationellt?

Stackars alla som går till ett jobb på en flygplats, är busschaufför på flygbuss, jobbar på hotell, är anställd på museum, eller liknande..

Du behöver inte oroa dig när smittan ökar sjukskriver vi oss vi som kör lastbil,buss alla i transportbranchen.Sedan kommer hungersnöden inga medeciner ,inga reservdelar till el värme.internet slutar fungera
för ingen reparerar.Ambulanserna slutar gå inga sjukskötersker går till jobbet osv.
Citera
2020-01-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det aktuella viruset är inte klassat som samhällsfarlig sjukdom, så det är upp till Regeringen att avgöra vad statusen på viruset skall vara.

Finns nog ingen klassning alls på viruset?
Nej det är ju riktigt. Det är bara tre sjukdomar som är samhällsfarliga idag.

Från smittskyddslagen (Bilaga två):

Citat:
Samhällsfarliga sjukdomar

- smittkoppor
- svår akut respiratorisk sjukdom (SARS)
- infektion med ebolavirus (en viral hemorragisk feber) Lag (2015:146).
Citera
2020-01-30, 21:49
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Transportera balkar, väggar mm för att förbereda isolering i ödemarken?

Skumt, militären måste väl ha en egen logistik som klarar av det mesta? Ska dom göra en Kina och bygga ett temporärt sjukhus kanske?
Citera
2020-01-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Du behöver inte oroa dig när smittan ökar sjukskriver vi oss vi som kör lastbil,buss alla i transportbranchen.Sedan kommer hungersnöden inga medeciner ,inga reservdelar till el värme.internet slutar fungera
för ingen reparerar.Ambulanserna slutar gå inga sjukskötersker går till jobbet osv.

Det är ju just det jag oroar mig för, det går snabbt när det börjar..
Citera
2020-01-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Globalt nödläge. Det är nog första gången i historien. Att flygningar inte stoppas är trist, men vilken idiot skulle sätta sig på ett plan idag? Möjligen Kineser som flyr. Nu borde i alla fall vettiga regeringar förbjuda flyg från Kina.

Vi har två veckor på oss att få stopp på skiten sa de. Ja om allt resande upphör och man verkligen gör allt som kan tänkas för att kolla upp personer som har blivit smittade.

Men man får verkligen hoppas att alla människor nu fattar att det är allvar. Chefer på varenda arbetsplats måste nu gå ut och tala om för personalen hur de skall bete sig. Alla måste hjälpas åt med hygienen. Inga folksamlingar, inga nöjen, ingen kollektivtrafik. Då kanske det går att få bukt med. Men Kina är nog mer eller mindre kört.

Jag hoppas även att skolor och dagis stängs. De är samhällets största smitthärdar.

Ja ja, Kina är kört, 1.5 mdr människor är strax döda... jisses. Jag får intrycket av att ni alarmister är ganska så unga (?) Har man varit med ett tag så har man hört allt det här ett antal gånger förut. Av vad vi hittills vet så har denna influensa lika låg dödlighet som vanlig influensa som drabbar oss varje år (och ja jag förstår att alla insjuknade som kommer att dö inte har dött ännu men ökningen av antalet döda är väldigt moderat) Ca 1000 svenskar dör varje år av vanlig influensa. Ännu har inga unga och (tidigare) friska människor avlidit av detta virus.

Nej, detta är inte jordens undergång. Jag var förresten på väg till Kina under sportlovet men SAS har ställt in flyget så det får bli en resa till ett av Kinas grannländer istället (sannolikt via Bejiing flygplats, en stad som nu har 134 bekräftade fall av coronavirus på 10 millioner invånare och kanske 10 000 fall när jag landar där.

Edit; en orsak till att Kina blåser upp detta över alla proportioner är nog att den kinesiska staten önskar att utmåla den stora staten som oundvärlig så att kineserna skal förstå att den massiva kontrollerande staten är helt essentiell.
Senast redigerad av Neida 2020-01-30 kl. 21:57.
Citera
2020-01-30, 21:56
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathmac
Hej alla mitt i paniken.

Befinner mig just nu i Finland och har via åkeri chef fått höra att finska militären ringer runt och jagar tungtransport trailers. Befinner mig i en millitär stad nära Ryssland och detta enligt chifen själv har inte hänt tidigare och han har fått info från andra åkerier att detta sker i hela landet.

Nu blire spännande grappar

Jag utgår från att om smittan inte lindras så kommer militära skärmytslingar förekomma. Av vem och varför och i vilket syfte är för tidigt att säga. Det bara blir så.
Citera
2020-01-30, 21:57
Medlem
kansascityshuffles avatar
Forskare: 190 000 kan snart ha smittats.
Wohooo berg och dalbana!
Soviet about Chernobyl: 30 dead.
Soviet about Wuhan: 170 dead.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in