Det är för en GHOST/NATO gasmask dock vet inte säljaren vad han pratar om, han verkar ha noll koll på vilken typ av mask dessa är till.
NATO passar verkligen inte GP4/5 och 7 då detta är GOST man tror den passar men skapar inte en korrekt luftblockering via filter porten. Samma gäller andra vägen runt NATO passar inte GOST.
Filterna är utgånga kolla om du kan hitta nyare.
Tack för informationen. Jag har kikat runt och det verkar vara en djungel med alla märken och filter. Om jag t.ex köper en sån här, kan du länka till ett bra filter man kan hitta då som fungerar? Det ska väl vara 40 mm på Polska MP5? Jag antar att filtret man får med är rent skit eller eventuellt utgånget med 25 år som det här jag länkade tidigare, något som säljaren hävdar inte spelar någon roll.
Tack för informationen. Jag har kikat runt och det verkar vara en djungel med alla märken och filter. Om jag t.ex köper en sån här, kan du länka till ett bra filter man kan hitta då som fungerar? Det ska väl vara 40 mm på Polska MP5? Jag antar att filtret man får med är rent skit eller eventuellt utgånget med 25 år som det här jag länkade tidigare, något som säljaren hävdar inte spelar någon roll.
Filtrern har aktivt kol i dem vilket gör att de dör efter ett tag
Tack men hur desinficerar man huvudet? Du tänker att man är heltäckande upptill
Duscha med tvål och vatten, eller köper du en dunk disinfektering. För masken behöver du disinfektering, den är de svåra att disinfektera, glöm inte av att tvätta händerna igen efter avtagning.
Militären har portabla anläggningar för detta, det är svårare som civil.
Det är jobbigt att gå runt med full mask kom ihåg det.
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2020-01-30 kl. 23:01.
Håller ryska gp-7 nya, utan utgångsdatum på sig(nya) virus utanför? Eller iallafall till en början? Hur långt håller ett sådant filter? Har du info om detta?
Mvh
Håller ryska gp-7 nya, utan utgångsdatum på sig(nya) virus utanför? Eller iallafall till en början? Hur långt håller ett sådant filter? Har du info om detta?
Mvh
Jag är långt ifrån expert eller vetande gällande mitt svar nu, men en Rysk GP-7 bör fungera som mask. Det du ska vara uppmärksam på är dock filtret, så att du inte använder ett sovjetiskt filter då de innehöll asbest tidigare. Allt innan 1990 är livsfarligt om du inte vill ha lungcancer. Jag skulle personligen aldrig använda ett filter tillverkat innan 2000 iallafall. Finns mycket skit på Ebay där många är tillverkade 91, 90, 89, 88 osv. Håll dig borta från dessa!
Här är taget från gasmaskandrespirator.fandom.com där en kille frågar om sitt filter tillverkat 92. En som arbetar med masker svarar.
Quick bit of research suggests that the filters do not contain any asbestos, as some people alledge - However, the filters may contain other dangerous chemicals that were used in conjunction with Activated Charcoal/Carbon, these may present a danger to a person if they were to inhale them.
I have some good news, the GP-5's filter port, is a 40mm fitting. So, most modern filters can be used instead of the original filter, if there are serious concerns over the filter's safety.
Ett filter som är noga bevarat, bör hålla några timmar i skarpt läge, men så fort man känner lukt (finns doftsprayer/droppar man kan testa med hemma) förutsatt att masken är tät eller får svårare att andas så ska man byta. Verkar vara allt från några minuter timmar till 1 dygn när man läser runt på nätet. Är det oöppnat och ligger i försluten påse skulle jag vilja säga att det håller i år, om inte till och med 15 år om det är rätt bevarat.
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
jag har det ultimata preppingsystemet.Sätt dig utanför en stormarknad och notera vilka regnummer bilarna har som handlar mycket när allt går åt helvete är det bara att hämta mat och grejor hos dom.
Sant. Det är nog ofta de svaga också, då en riktig prepper redan har det han behöver hemma för att klara sig.
jag har det ultimata preppingsystemet.Sätt dig utanför en stormarknad och notera vilka regnummer bilarna har som handlar mycket när allt går åt helvete är det bara att hämta mat och grejor hos dom.
Håll dig i huvudtråden, du behöver inte skriva dumheter här också. Det verkar vara en väldigt ensam människa men de allra flesta har familjer, anhöriga och vänner som kan vara äldre, äldre och sjuka, yngre som har kroniska bakomliggande sjukdomar t ex astma, diabetes, har i min släkt en medelålders kvinna som genomgår cellgiftsbehandling.
För oss med ganska normala liv omkring oss kan corona viruset slå väldigt hårt och jag tänker inte i första hand att världen skall gå under. Vissa med t ex svår astma har nada chans att klara denna smitta.
Men att handla mat, vatten, hygienartiklar, mediciner bl a så man kan isolera sig själv hemma i några månader om det skulle behövas.
Mot alla som resonerar som du att man skall kolla vilka som hamstrar för att sedan "hämta mat och grejer hos dem" gör att man funderar på att skaffa vapen också.
Du får skaffa en sån där biohazatd skyddsdräkt med filter bak på ryggen.
Typ saneringssystem hemma i duschen.
Sen nån typ av uvsystem för att blasta allting som du tar in i lägenheten utifrån.