2020-01-30, 21:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Så sjukt att pengar går före människoliv, visst att det varit känt sedan innan men det är extra svart på vitt nu.
"Dö om ni måste men sluta för fan inte konsumera"

Världsekonomin ÄR människors liv. Jag håller helt med om att världsekonomin går före, kraschar den så kraschar precis allt. Halva jordens befolkning skulle kunna dö på sikt och vi är tillbaka med sten och yxa.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rasar Kinas ekonomi rasar hela världens ekonomi.

WHO månar således om världsekonomin.

Produktionen kommer flytta hem fran Kina till USA och Europa nu
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Det är fan det mesta korkade jag hört.
Kan de inte temporärt öppna en VC som är nedlagd i Norrlands inland o karantäna där med 2-3 vårdpersonal i hazmatdräkt.
Om de hamnar i sunkig hyreslägenhet i Sthlm med hopkopplat ventilationssystem som fungerar sådär finns det ju ändå nån typ av risk

Problemet i Sverige är lagstiftningen, att vi inte har någon lag som påbjuder att när en lag bakbinder oss till den grad att vi riskerar hälsan så kan den lagen sättas ur spel, typ en undantagslag som snabbt kan sätta andra lagar ur spel.

Sverige är bra på många sätt och vis när allting är så som vi har tänkt oss, men när skiten träffar fläkten förhindrar lagar oss att göra det som är mest logiskt.
Citera
Medlem
Är det vara kinesiska människor som drabbats?

De säger ju att det har spridit sig till hela världen men är det kineser?

De är ju ganska kända för lågt immunförsvar för de äter ju medicin för allt varje dag.
Citera
2020-01-30, 21:27
Medlem
I blekinge har vi Volvo i Olofström där flera anställda varit i dom utsatta områdena. Dom hålls i karantän i sina hem. Undra varför detta inte skrivs om? Är bara en fråga när det börjar spridas här
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Globalt nödläge. Det är nog första gången i historien. Att flygningar inte stoppas är trist, men vilken idiot skulle sätta sig på ett plan idag? Möjligen Kineser som flyr. Nu borde i alla fall vettiga regeringar förbjuda flyg från Kina.

Vi har två veckor på oss att få stopp på skiten sa de. Ja om allt resande upphör och man verkligen gör allt som kan tänkas för att kolla upp personer som har blivit smittade.

Men man får verkligen hoppas att alla människor nu fattar att det är allvar. Chefer på varenda arbetsplats måste nu gå ut och tala om för personalen hur de skall bete sig. Alla måste hjälpas åt med hygienen. Inga folksamlingar, inga nöjen, ingen kollektivtrafik. Då kanske det går att få bukt med. Men Kina är nog mer eller mindre kört.

Jag hoppas även att skolor och dagis stängs. De är samhällets största smitthärdar.

PHEIC har deklarerars ett antal gånger tidigare vid bl.a Zika, Svininfluensa och Ebola.
Citera
Medlem
Citat:
Problemet i Sverige är lagstiftningen, att vi inte har någon lag som påbjuder att när en lag bakbinder oss till den grad att vi riskerar hälsan så kan den lagen sättas ur spel, typ en undantagslag som snabbt kan sätta andra lagar ur spel.

Sverige är bra på många sätt och vis när allting är så som vi har tänkt oss, men när skiten träffar fläkten förhindrar lagar oss att göra det som är mest logiskt.

Vi kan väl på typiskt filmjölks-svenskt sätt BE dem att inrätta sig i karantän i en VC i Norrlands inland?? 🤦🏼‍♀️
Citera
2020-01-30, 21:28
Medlem
Hej alla mitt i paniken.

Befinner mig just nu i Finland och har via åkeri chef fått höra att finska militären ringer runt och jagar tungtransport trailers. Befinner mig i en millitär stad nära Ryssland och detta enligt chifen själv har inte hänt tidigare och han har fått info från andra åkerier att detta sker i hela landet.

Nu blire spännande grappar
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Globalt nödläge. Det är nog första gången i historien. Att flygningar inte stoppas är trist, men vilken idiot skulle sätta sig på ett plan idag? Möjligen Kineser som flyr. Nu borde i alla fall vettiga regeringar förbjuda flyg från Kina.

Vi har två veckor på oss att få stopp på skiten sa de. Ja om allt resande upphör och man verkligen gör allt som kan tänkas för att kolla upp personer som har blivit smittade.

Men man får verkligen hoppas att alla människor nu fattar att det är allvar. Chefer på varenda arbetsplats måste nu gå ut och tala om för personalen hur de skall bete sig. Alla måste hjälpas åt med hygienen. Inga folksamlingar, inga nöjen, ingen kollektivtrafik. Då kanske det går att få bukt med. Men Kina är nog mer eller mindre kört.

Jag hoppas även att skolor och dagis stängs. De är samhällets största smitthärdar.
Jag med. Ja, det här är otroligt allvarligt.

Vk måste stoppa flygtrafiken - helst igår. Vi har det lilla, lilla försprång som Wuhan hade mördat för. Vi får inte slarva bort det.

GLOBALT NÖDLÄGE enligt FN - nu kanske de shills/övermänskliga i tråden som sagt att "det bara är en vanlig influensa" slutar snacka så mycket skit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Skrev det tidigare i tråden, men fick ingen respons: det fanns 20 208 kinesiska medborgare folkbokförda i Sverige år 2018.

Hur många är (snart) på väg tillbaka hit från nyårsfirande i Kina?
Det 30-tal jag känner åkte inte till Kina.
Citera
2020-01-30, 21:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Smittskyddslagen borde väl gälla här?
Citera
2020-01-30, 21:29
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag hoppas du vet vad BioRxiv är för något.

Inte på rak arm då jag inte hunnit sätta mig in i varken källa eller artikel än. Är det en dålig källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in