En italiensk tidning gav Zlatan 6.5 (strax över genomsnittet) i betyg mot Torino senast, medan den han ersatte, Piatek, fick 4.5 (sämst på planen och nu på väg att säljas till Hertha Berlin). Det tycker jag summerar ganska exakt hans leverans hittills. Inte sensationellt bra, men godkänt med plus i kanten där troligen ännu större uppsida är att alla offensiva spelare runtomkring sig helt plötsligt har en formtopp (Castillejo, Leao, Rebic). Han kommer in direkt utan startsträcka och levererar 6.5 insatser där hans konkurrent levererar 4.5-insatser och det tror jag är exakt vad ledningen hoppades på. Varken mer eller mindre.
Det pratas väldigt mycket om mål och missar här, men Zlatans roll som targetspelare är något Milan är i starkt behov av. Zlatan vinner 5.5 luftdueller per match, medan Piatek vinner 2.1 per match. Där är en konkret fördel.
Ett typiskt Milan-problem senaste åren är att t.o.m. ett lag som Udinese kan pressa sönder Milan. Pressen brukar leda till att otekniska spelare som Donnarumma, Calabria, Conti, Rodriguez, etc hamnar i svåra lägen med bollen nära eget mål. Det finns då varken en Pirlotyp som kan gå ned och hjälpa backarna att spela sig ur eller targetanfallare de kan spela långt på. Så det blir en panikrensning mot en osynlig Piatek, och så kan motståndarna komma i våg på våg. Det finns inte heller någon "van Bommel-typ" som kan döda ytan framför backlinjen. Milan blir lågt, passivt, och lag som Udinese får ett extremt tryck.
Milan har fortfarande inte löst en sittande defensivt mittfältare men nu har man i alla fall ett target-alternativ i Zlatan. Han är kontrakterad för ett halvår och har direkt löst den problematiken och gjort lika många spelmål som Piatek har gjort på hela säsongen, om jag minns rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TrolleriKonto
Vilken sanslös miss! Rafael Leão verkar inte så imponerad av sin "läromästare", haha. Något reklamskylten fick erfara.
Jag tror nog mer att han blev arg för att passningen studsade rätt rejält, men visst skulle Zlatan kunnat gjort bättre där. Efter matchen postade Leao en bild på instagram där han var stolt över att leverera en assist till sin barndomsidol Zlatan (som han brukade spela som i Fifa) så nog är han fortsatt imponerad. Och det räcker med att se matcherna för att se denna vördnad. Däremot är jag mer osäker på hur Rebic känner för Zlatan nu då de gnällt en del på varandra.