2020-01-30, 18:27
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men en sådan mask går ju inte att ha på sig till vardags, superjobbigt och superbökigt. I vilka situationer har ni tänkt använda dessa masker? Jag minns när vi i lumpen övade löpning med skyddsmask, det var inte att leka med...

Jag hade tänkt ha den när jag handlar. Det är ju inte så smart att röra sig ute i onödan, men mat måste man ju ha.

Citera
2020-01-30, 18:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Skulle WHO ha pressträff senare? Eller var det möte?

Mötet har pågått i flera timmar. En presskonferens ska tydligen börja 19.30.
Citera
2020-01-30, 18:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
För i helvete. Klart att det sker exponentiellt till en början men inte i all oändlighet. Frågan är, har det gått in i en linjär fas nu och kan vi vänta oss toppen inom en vecka?

Vi vet ju inte om ev. rapporterna från Wubei är underrapporterade, de kanske inte hinner testa allt varje dag längre. Dessutom talas det om att test-kit är slut i flera videor som sprids. Sjukhusen överfulla.
Så just siffrorna från just Wubei får man nog ta med en nypa salt
Citera
2020-01-30, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har inte hittat information om att Kina har släppt in utomstående för att verifiera läget.
Är det någon som vet om utländska experter, Who eller någon har släppts in ännu?
Tills dess är ju siffrorna från Kina värdelösa.
Filmerna inifrån sjukhusen är ju oroväckande tycker jag, det är ju fler döda i filmerna bara än 171 pers.
https://www.youtube.com/watch?v=q7PwWkhhA9g

Sen undrar jag om man kan hitta mer information om effekterna av viruset?
Lunginflammation, hjärnskador och leverskador har jag hittat hittills, men kan inte verifiera det heller?

Jag förstår att informationen vi får är väldigt begränsad, simuleringarna som gjorts visar att detta är en globalkiller. Det är ju viktigt att inte orsaka panik.
Men jag var inne på apotea och apoteket och diverse andra ställen för att skaffa hem munskydd, men det är slut överallt. Så paniken verkar ju redan vara här.

Vore tacksam för lite svar på frågor från googlingsexperterna härinne.

Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Folk som blir inspärrade i sina hem:

https://www.youtube.com/watch?v=Ybs56LVG9FI

Vad har det med virusutbrottet att göra?

Film med pålagd spänningsmusik.

En snubbe filmar det hemska med en polis stående bredvid sig, i diktaturen Kina.
Citera
2020-01-30, 18:29
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Är du dum i huvudet tror du att det är bakterier och virus i färgen?
självklart fångar andningsskydden upp större partiklar det är ingen som har påstått nåt annat

FFP3 är avsett för virus, kemikalier och förkylningar. Fångar över 99% av alla partiklar vi kan andas in.
Målare har helmasker ibland, men på byggen har klasser oftast lägre klasser, som som skyddar mot damm och föroreningar.
Halvmaskerna ger inte skydd för hela dagen. Men för en hel arbetsdag, ja.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-01-30 kl. 18:31.
Citera
2020-01-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

En snubbe filmar det hemska med en polis stående bredvid sig, i diktaturen Kina.

Det är folk från Wuhan som blir inspärrade eftersom de misstänks bära på viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Men ökningen är inte linjär som vissa påstår
Det är för mig helt ovidkommande. Det är full möjligt att, med viss precision, linjärt approximera exponentiella kurvor. Särskilt då i ett tidigt skede naturligtvis.
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
...
Ja, då kanske vi ska avvakta litet innan vi börjar med domedagsprofetiorna om det inte ens går att avgöra om viruset sprider sig exponentiellt eller inte på det här tidiga stadiet.
Jag profeterar då icke för någon domedag.
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Där är väl att förvänta då coronaviruset mer liknar H1N1 i sitt spridningsmönster då det även smittar under inkubationstiden (när den smittade ännu inte utvecklat symptom). SARS och även MERS(?) smittar inte under inkubationstiden utan först när den smittade uppvisar symptom vilket gör dem något lättare att begränsa.
Så har jag förstått det!
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Alla människor tänker på sig själva, man bryr sig inte om andra när världen är på ruinens brant.

Jag tror knappast på att människor skulle böra dessa för någon annans skull
Men kom igen nu, googla bara så slipper du tjata.

”Wuhan government orders ALL residents to wear face masks in public places amid outbreak of deadly coronavirus”

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7916613/Wuhan-government-orders-residents-wear-face-masks-public.html
Citera
Medlem
Hegamons avatar
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

100 000 smittade för fem dagar sedan, det ger 400 000 smittade idag.
10% dödlighet det ger 40 000 döda inom en vecka, eftersom inkubationstiden är runt en vecka.

Här hör vi en skjuksköterka för fem dagar sedan säga det är ca 100 000 infekterade av viruset.
Vid 1:00 i klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=q7PwWkhhA9g

Jag funderar personligen om jag ska bunkra upp med mat för 3 månader? Eller hur lång tid kommer behövas? Jag vill inte träffa folk under tiden.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Då de första filmerna som kom blev raderade från youtube, är detta en samling filmer (hoppas att jag länkade rätt) som någon har sparat och lagt upp igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I vilka situationer har ni tänkt använda dessa masker?
När det blir som i Wuhan och man ändå måste gå och handla....
Citera
2020-01-30, 18:33
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Mötet har pågått i flera timmar. En presskonferens ska tydligen börja 19.30.

Det kom just upp en live feed: https://www.youtube.com/watch?v=8NnNunRXR80
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in