Så ditt tal om judarnas rätt till landet är alltså helt godtyckligt, baserat på att någon säger sig vara jude och därmed har mer rätt till Palestina än den som inte säger sig vara det men kanske har precis lika mycket härstamning från gamla Israel.
Det är bisarrt hur man kräver att Palestina först skall bli en demokrati och först därefter få bli en stat. Israel har haft sen 1967 på sig att hjälpa fram en fungerande palestinsk stat men har snarare verkat i motsatt riktning. Söndra och härska. Svaga och korrupta palestinska regimer har alltid varit i Israels intresse.
Citat:
Kriget 1948 handlade om att roffa åt sig så mycket land man kunde när FN gav upp. Sionisterna tog det mesta, Jordanien en bra bit och Egypten ett litet hörn (även om de aldrig gjorde permanent anspråk på det utan bara sade sig förvalta det i väntan på att en palestinsk stat skulle vara möjlig). 1956 och 1967 var det Israel som angrep och endast 1973 var det ett klart arabiskt angrepp. Så vem är den mest aggressiva parten egentligen?
En anledning till att araber trängts undan, är att de konstant attackerat Israel och förlorat.
Citat:
Det är riktigt att även judar fördrevs vilket inte är bättre det. Med tanke på hur sionisterna använde den lilla judiska minoriteten i Palestina som stöd för tesen att det var judiskt land kan jag dock förstå realpolitiken bakom att grannländerna inte ville ha kvar judar. (Dessa var dock helt oskyldiga offer, det var inte judarna från regionen som ville ha en judisk stat utan de europeiska kolonisatörerna).
Palestinier har fördrivits från sina hem och i motsatt riktning har judar fördrivits från arabiska länder.
Citat:
Åter så envisas du med att diskutera stater medan jag diskuterar individer. Om Skåne blev danskt igen men skåningarna fick bo kvar skulle det inte ha så stor praktisk betydelse. Det var dock inte vad som hände i Palestina, där byttes större delen av befolkningen ut.
Nu är Skåne en erkänd del av Sverige sedan danskarna lämnat. Om danskarna skulle vilja ha tillbaka det? Jag kan se det caset men skulle inte hålla med. Skillnaden är att Skånes landskapsvapen är flera hundra år gammalt, Palestina har en flagga från 1964. Dvs Sveriges eller kanske Danmarks krav på skåne är officielt pga, gränser, heraldik och historia. "Palestina" är något nytt, ättlingar eller ej är det ett nytt påfund.
Citat:
Gaza är ett stort flyktingläger dit Israel tryckte ned sin oönskade befolkning och håller dem inlåsta under hård blockad och skjuter alla som ens kommer i närheten av gränsen eller vågar sig för långt ut till havs. Tror du flyktingläger under sådana förhållanden är en god plats att utveckla demokrati?
Jag gillar individuella rättigheter och kan bara konstatera att de är mycket större i Israel än i Gaza.
Det är bisarrt hur man kräver att Palestina först skall bli en demokrati och först därefter få bli en stat. Israel har haft sen 1967 på sig att hjälpa fram en fungerande palestinsk stat men har snarare verkat i motsatt riktning. Söndra och härska. Svaga och korrupta palestinska regimer har alltid varit i Israels intresse.