2020-01-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur borde sjukvården vara dimensionerad då? Självklart kan vi höja skatterna till oanade nivåer, utbilda halva befolkningen till sjuksköterskor, läkare mm, bygga mängder med sjukhus. Och sedan kan de sitta där och rulla tummarna i väntan på digerdöden 2.0.
Eller så accepterar man att om det mot förmodan faktiskt skulle inträffa något oerhört så tar smällen då.

Så du menar att svensk sjukvård är måttet på hur bra en sjukvård kan bli? Antingen är det som hos oss, eller så gör man som du säger och höjer skatterna och utbildar halva befolkningen till vårdpersonal?

Andra länder har många fler vårdplatser än Sverige TROTS ATT vi redan har fler läkare per invånare än många andra länder:
http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2018/01/Fortsatt-minskning-av-disponibla-vardplatser-i-Sverige/

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6069/LKT0706s396_397.pdf
Senast redigerad av justina 2020-01-30 kl. 16:43.
Citera
2020-01-30, 16:41
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker det blir mer och mer uppenbart att makteliten totalt skiter i detta.
Politiker och myndigheter gör inga uttalanden, har inga som helst planer utan försöker endast lugna folk in i det sista. Man kan lika gärna strunta helt i vad de säger.

Synd att vi har historiens mest handlingsförlamade regering, och troligen den minst intelligente statsministern någonsin...

De verkar mest käbbla om att ta in maximalt antal människor från jordens alla avkrokar...

Hoppas Löfven fortsätter med att flyga till all jordens länder, så kanske han till slut kommer att märka av viruset själv...
Citera
2020-01-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Svenskar ska nu evakueras! Flyger via Frankrike. Grattis 🥳

Tyvärr innebär det att en massa smittade kommer till Europa. Jag kan bara hoppas att de testas eller får sitta i karantän, men jag tvivlar starkt på det.
Citera
2020-01-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Länkarna finns i min signatur.
Sen har du även BNO newsdesk

Hittills har siffror släppts ungefär kl 00.00 varje dag, ibland har de även släppt siffror ca 17-18.00

Från Bangkok post i dag informerar

"Another coronavirus-infected patient has been cleared, discharged and sent back to China, bringing the total number of cleared patients to six.

Dr Sophon Iamsirithavorn, director-general of the Department of Disease Control, said 14 cases of coronavirus infection had been detected in Thailand as of noon Thursday."

Det kan ju vara så att Bangkok post har egna intervjuer med myndigheterna och att informationen inte släpps ut. Men det låter otroligt.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1846999/sixth-patient-discharged-8-remain-at-hospital

Min uppfattning är att de är sena att informera till utlandet officiellt eller så är de i utlandet sena att ta upp Thailändska siffor. De hängde inte med tidigare heller.

Så KL 12.00 i dag hade Thailand haft 14 fall varav 6 har friskskrivits. De har även flera de håller på testar. Det står i artikeln.
Citera
2020-01-30, 16:42
Medlem
Citat:
Tyvärr innebär det att en massa smittade kommer till Europa. Jag kan bara hoppas att de testas eller får sitta i karantän, men jag tvivlar starkt på det.
Ja hoppas verkligen på karaktän. Tror de ska stanna i Frankrike
Citera
2020-01-30, 16:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Här. Missade tydligen att lägga in den till signaturen.
https://mobile.twitter.com/BNODesk/status/1222671766012690432
Jämför skillnaden antal smittade som de har med de vi vet idag jämfört med officiella siffror på gisanddata.

Det blir 12 239 st
Men kom igen för sjutton, det står ju MISSTÄNKT smittade!!! Varför skriver du inte det!!??
Citera
2020-01-30, 16:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den andra siffran är det som oroar mig. Denna innebär att 80% kan smitta vidare utan att de kanske ens inser att det är detta nya coronavirus de har. Ytterligare ett bekymmer tycks vara att de smittar innan symptom uppträder.

För att stoppa spridning så är detta inte så bra. Kombinera seean detta men hög spridningsfaktor och droppsmitta så kan det gå fort, vilket riskerar sjukvårdens kapacitet.

Precis. Därför rent vansinne att låta folk resa till o från Kina...
Citera
2020-01-30, 16:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
Ja jävlar den här tråden tar fan priset i "dåligast stämning" på hela forumet. Helvete vad folk bråkar.
Konspirationsfanatiker, preppers och andra domedagsprofeter fortsätter ockupera tråden trots egna forum.
Alla som följer fakta, pålitliga källor och rationellt tänkande ska nedkämpas till varje pris, önskedrömmen om en global pandemi där mänskligheten är hotad måste vara den spikade agendan.

Dramat i tråden är nu mer intressant att följa än själva viruset.
Jag tycker inte det är ett dugg intressant med tjafsandet i tråden. Jag tycker det är irriterande och uttröttande.
I början när folk mest snackade och undrade, letade jag upp länkar värda att posta.
Men som alltid när man har en åsikt, så får man stöta på mothugg.
Dock rätt skönt att se att de som huggit mig mest beter sig sjukt illa och kallar andra för öknamn.

Det är ett drama, men inget videospel. Det är ytterst reellt. Och jag ser det som min uppgift åt mig själv och nära och kära att hålla mig så informerad som möjligt.

Folkhälsoinstitutet är idioter. Möjligen kan Smittskyddsdito göra något vettigt.
Naturligtvis drömmer ingen om en pandemi där mänskligheten är hotad. Du kanske tänker på mardröm då.
Men se på WHO's uttalande där de bedömde faran som "moderate" och tog tillbaka, gjorde avbön och satte den till "high" och ursäktade sig att de haft den på fel läge en vecka.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-30 kl. 16:49.
Citera
2020-01-30, 16:46
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Om det inte blir karantän så får vi fan skylla oss själva för att vara idioter.
Citera
2020-01-30, 16:47
Medlem
Viruset ger chocklunga, organsvikt och septisk chock https://www.sydsvenskan.se/2020-01-30/coronavirus-kan-ge-chocklunga
Citera
2020-01-30, 16:47
Medlem
DickeFixs avatar
En japan i 50-årsåldern som besökt Wuhan 24 december-13 januari insjuknade 25-26 januari med 38 graders feber, åkte till sjukhus 27 december men skickades hem efter att det konstaterats att han inte hade lunginflammation. Han återkom till sjukhuset igår med 39 graders feber där det konstaterades att han hade lunginflammation orsakat av nya corona-viruset.

Antingen har denna man haft enorm otur eller så var viruset allmänt spritt i Wuhan redan 13 januari. Inkubationstiden är dessutom förvånansvärt lång, åminstone 12 dygn i detta fall.
Citera
2020-01-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om det inte blir karantän så får vi fan skylla oss själva för att vara idioter.

Nej jag tar inte på mig skulden. Jag skulle ha stängt gränsen för två veckor sedan om jag hade fått bestämma. Det är våra vidriga politiker och myndigheter som bär hela ansvaret för att man utsätter miljoner människor för risken att dö. Det är fullt i klass med förintelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in