2020-01-30, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Men suck, köper du foliehattarmas inlägg rakt av?
97% överlever ju. Det är inte få som överlever, snarare bara multisjuka och väldigt gamla som tillhör de väldigt få som dör.
Som vanligt då när det är influensasäsong. Vad är det nya, medier som hittat ett nytt sätt att generera klick?
Citera
2020-01-30, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Varför ska alla kineser ha dessa andningsskydd när de inte skyddar ? Är de efterblivna ? Även här i Sverige har jag ibland sett asiater med dessa skydd

Du pratar om en kultur där man tror att malda noshörningshorn är ett fungerande potensmedel. Nåt knas är det ju.
Citera
2020-01-30, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
BBC sällar sig till foliehattarna enligt modestyblaise:

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51299195

citat:
How deadly is this virus? It is a basic question, but the answer is elusive.
It is far too simplistic to take the 130 deaths and the 6,000 cases and come up with a death rate of 2%. We're in the middle of the outbreak and thousands of those patients are still being treated. We don't know if they will live or die, so they can't be used in these calculations.

James Gallagher, BBC health and science correspondent

Problemet är förstås att ingen vet hur många cases som finns och vad dödligheten är eftersom Kina är ett clownland och det inte går att lita på någonting som kommer därifrån. Till att börja med har man förnekat problemet i sisådär två månader. Sedan har man utövat hård repression mot privatpersoner och vittnen som själva dokumenterar läget och lägger upp på nätet (exempelvis hur det ser ut på sjukhusen). Alla som beskriver fakta, mer eller mindre sakligt behandlas fruktansvärt. Kvacksalvare och idioti låter man däremot hållas (påstådd mirkakelmedicin etc.).

Om det här blir en allvarlig pandemi så blir de definitivt Kinas Tjernobyl. Det är deras fel från början till slut och nu får alla lida av deras repressiva och sjuka samhälle. I ett öppet samhälle hade problemen varit uppenbara för flera månader sedan och man skulle ha en bra bild av läget. Framförallt hade man inte tillåtit wet markets utan översyn som Kina ser mellan fingrarna på.
Senast redigerad av pimpo9 2020-01-30 kl. 07:51.
Citera
2020-01-30, 07:51
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Varför ska alla kineser ha dessa andningsskydd när de inte skyddar ? Är de efterblivna ? Även här i Sverige har jag ibland sett asiater med dessa skydd

Häng med I svängarna nu, det hjälper främst om du själv smittar. Du vet inte när du smittar eftersom den smittar asymptomatiskt. Ditt nöt.
Citera
2020-01-30, 07:53
Medlem
Citat:
Var inte så säker på att de inte skyddar, de skyddar kanske inte bäraren mer än att påminna att inte fingra i näsa och mun, men de lär stoppa spridningsradien av smitta FRÅN just den personen. Och att minska spridningshastigheten är fundamentalt för att förhoppningsvis begränsa denna smitta.
Citera
2020-01-30, 07:57
Medlem
Angående isolering Spanska sjukan nådde alla platser utom två på Jorden inklusive isolerade byar i Alaska. Sydpolen och Am Samoa drabbades inte.

Var det här viruset tar vägen vet vi inte. Vi vet inte om det trivs i varmt eller relativt kallt klimat. Afrika slapp väl till ex SARS.

Jag tycker fortfarande att man ska ha mest koll på Thailand och möjligen Japan. De två länderna tar i mot flest turister från Kina. De har även relativt bra sjukvård.

Några bra kulturella yttringar i både Thailand och Japan. 1 De hälsar på varandra inte genom att ta på varandra 2 Deras grundhygien är bra. 3 Båda kulturerna ogilla "kaos"

Problemen är att i både Japan och Thailand så kan det vara tätt med folk i storstäder. Där kineser gilla att besöka. Alla har sett japanska tunnelbanor. Inte så roligt under rusningstid.
Citera
2020-01-30, 07:58
Medlem
Citat:

"inte skyddar". Det har jag läst lite väl ofta nu. "inte 100%-igt" skydd är närmare verkligheten skulle jag tro. Självklart begränsar det smittspridning både till och från personer. Det senare ska man inte förringa.
Jag läste uttalande igår från representant för vården. Hon tyckte munskydden har för glest tyg oc därmed inte fyller sin funktion. De munskydd med tätare tyg, klassade p3, som fyller sin funktion, tyckte hon inte att folk skulle köpa "för dom behövs i vården" och ska helst inte ta slut.... Well, stupid... Dom är redan slut och motsägelse much?
Citera
2020-01-30, 07:58
Medlem
Coronaviruset är inplanterat för att för det första minska världsbefolkningen för det andra ge ut en vaccin och införa tvångvaccinering i flertalet länder som jag tror Tyskland redan gjort och för det tredje skapa världspanik. Rädsla har sedan länge varit ett lätt sett att ta kontroll och att styra massorna dit dom vill.
Dom jobbar alltid med 1.problem 2.reaktion 3 lösning. Detta är vad jag tror säger inte att det är så men förvänta er att snart blir det tvångvaccinering och då blir läget ännu värre.
Denna video publicerades 4 November
https://youtu.be/AoLw-Q8X174
Citera
2020-01-30, 07:59
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Angående isolering Spanska sjukan nådde alla platser utom två på Jorden inklusive isolerade byar i Alaska. Sydpolen och Am Samoa drabbades inte.

Var det här viruset tar vägen vet vi inte. Vi vet inte om det trivs i varmt eller relativt kallt klimat. Afrika slapp väl till ex SARS.

Jag tycker fortfarande att man ska ha mest koll på Thailand och möjligen Japan. De två länderna tar i mot flest turister från Kina. De har även relativt bra sjukvård.

Några bra kulturella yttringar i både Thailand och Japan. 1 De hälsar på varandra inte genom att ta på varandra 2 Deras grundhygien är bra. 3 Båda kulturerna ogilla "kaos"

Problemen är att i både Japan och Thailand så kan det vara tätt med folk i storstäder. Där kineser gilla att besöka. Alla har sett japanska tunnelbanor. Inte så roligt under rusningstid.
Kan åter igen bekräfta en ökning av ansiktsmasker här. Inte extremt men en klar ökning.
Citera
2020-01-30, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nej, det behöver det inte göra. Förmodligen finns det tusentals smittade som aldrig söker vård och tillfrisknar av sig själv. Symptomen är ju som en vanlig förkylning.
Varför tror du att så många sitter hemma med influensasymptom när ett nytt mördarvirus är löst?

Andelen sjuka som uppsöker vård lär ju vara skyhögt högre än under en vanlig influensasäsong.
Citera
2020-01-30, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Men suck, köper du foliehattarmas inlägg rakt av?
97% överlever ju. Det är inte få som överlever, snarare bara multisjuka och väldigt gamla som tillhör de väldigt få som dör.
Vadå 97% överlever? Vart står det. Just nu är det ju ration 2:3 som dör.
Givet 170 döda, 124 tillfrisknade.

Att påstå att 97% av de smittade kommer överleva snuddar ju på gränsen till Downs Syndrom.

Antar att du dragit slutsatsen på följande universitetsberäkning ( ):

[Antal döda]/[Antal smittade] = [Antal som dör]

Problemet är ju att vi...

...1: Ej vet om tillfrisknade kan smittas på nytt.
...2: Varför vissa tillfrisknar medan andra inte.
...3: Vad som är orsaken till att vissa dör.

Med det sagt, så kan detta virus ligga latent i kroppen. Om så är fallet, så är det också troligt att de som 'tillfrisknat' senare kommer dö till följd av viruset när de drabbas av motsv. 'sjukdomstillstånd', alltså det s.k. 'tillstånd' som de redan bekräftade döda burit på. "äldre", "svaga", etc.
Citera
2020-01-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Kan åter igen bekräfta en ökning av ansiktsmasker här. Inte extremt men en klar ökning.

Användandet av masker härstammar faktiskt från spanska sjukan och är i flera ställen i Asien numera nästan en kulturell markör. Då den används mest av smittade personer för att inte smitta genom droppar. Problemet är att risken ökar att man blir sjuk när man tar av sig masken, om man använder den som frisk och inte tvättar händer omedelbart efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in