2020-01-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Fast det byggde ju på att de i generationer redan haft sjukdomarna, dvs de var immuna. De spanjorer som dog av sjukdomarna hade ju redan dött...
Ja men nej, tvärsom, spanjorer som smittade--> urinvånare med vanlig förkylning utrotade millioner på 14 -1500 talet, än idag kan du hitta urinvånare i djupa amaozonas som inte tål även de mest lama sjukdommar som vi är imuna mot.
Citera
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Som jag förstod det hade de lagt till för att släppa av ett kinesiskt par som misstänktes vara smittade, stod ingenting om att hela fartyget skulle i karantän i artikeln jag läste.

De har blivit isolerade omboard som det verkar.

6,000 passagerare ja, besattningen bestar ocksa utav 1,000 personer. 751 personer utav de 6,000 ar ifran Kina.

Costa Concordia och nu detta for Costa Cruises.
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om vi antar att hälften med feber har detta virus, då kan vi räkna med att 1/16 får pneumoni. Av dessa dör var tionde enligt de studier som görs. Det gör att 1/160 i så fall skulle avlida.

Nu är det nog så att det inte är hälften som har detta virus av de som har feber, utan siffran är mycket lägre. Låt oss säga 1/10, då får man runt 3,3% dödlighet på viruset och runt 33% pneumeni.

Skrämmande siffror...

Ja, kan dom verkligen rapporterat på detta sättet? Då vet ju i princip ingen hur många som är smittade? Informationsläget är minst sagt kaotiskt, går knappast att dra några slutsatser överhuvudtaget.
Citera
2020-01-30, 15:54
Medlem
Det här är min teori om viruset sett till katastrofala förhållandetalet - upptäckta och återhämtade.

Detta nya coronavirus har egenskaper som vissa människor inte har immunförsvar att hantera. Det spelar ingen roll vilka övriga attribut en person har, precis som i fall med allergi. Allergianaologin är kritisk här. De övriga har en kropp som vet hur detta nya virus ska ha hanteras och det blir inte annorlunda än en förkylning och dessa får vi inte med i statistiken.
Citera
2020-01-30, 15:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja det stod i en artikel. På resan började de må kasst. Så frågan är hur många de hunnit smitta om det visar sig vara Corona.

Vilken är den korrekta förkortningen på viruset? Orkar inte skriva Corona hela tiden
2019-nCov-Wh har jag läst men Wh står för Wuhan så utanför den staden kan den kallas annat.
"novel corona virus"
... har det kallats också vilket är vad förkortningen ovan står för.

2019-nCov-Wh eller 2020-nCov-Wh vverkar vanligast
Citera
2020-01-30, 15:56
Medlem
varför skriver dom flesta pneumonia , Lunginflammation, och det är väl alltid allvarligt att få i vuxen ålder, kemisk som bakteriell/virus.
Citera
2020-01-30, 15:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Gällande dessa siffror - är det inte så att trenden verkar vara att det klingar av?
När jag kollade runt midnatt så var det 7200 bekräftade fall, 170 döda och 122 friskförklarade.
Döda har stått still sedan dess men nya fall har "bara" ökat med ca 800 vilket är lite rent procentuellt.. friskförklarade krigar sig sakta men säkert upp också.
Eller beror detta snarare på brist på info?

Fast det är natt i Kina nu och det görs bara enstaka uppdateringar. Ökningen sett över ett dygn låg på 30% och det skulle jag nog säga är rätt mycket. Siffrorna är inte heller helt pålitliga, eftersom det kan finnas brister i rapporteringen. Rent logiskt så borde dock smittspridningen ha avtagit en del i just Wuhan då staden i princip är nedstängd och folk håller sig hemma. Så ser det dock inte ut på andra håll och i princip kommer det ju bli helt omöjligt att stänga ner hela Kina. Man kan bromsa smittspridningen, men jag kan inte se hur man skulle kunna stoppa den.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-30 kl. 16:01.
Citera
2020-01-30, 15:58
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, det har inte kommit några nya siffror från den värst drabbade provinsen Hubei sedan igår kväll.

Tittar man så där i 24timmars perioder ser det väl inte så avklingande ut...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Epidemi ology
Citera
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Källa på att fler har blivit smittade på det Tyska företaget?

https://www.dw.com/en/germany-confirms-three-further-cases-of-coronavirus/a-52181064
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Varför vill nu UD ta hem svenskar från området, är inte det lite att utmana ödet och riskera ett utbrott i Sverige ?

Förutsatt att de hålls i karantän och testas innan de släpps ut skulle det fungera, precis det gjordes i Alaska.
Men man vet ju aldrig med Sverige..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Ja men nej, tvärsom, spanjorer som smittade--> urinvånare med vanlig förkylning utrotade millioner på 14 -1500 talet, än idag kan du hitta urinvånare i djupa amaozonas som inte tål även de mest lama sjukdommar som vi är imuna mot.
Det var ju det jag skrev...
Citera
2020-01-30, 15:59
Medlem
Om vi tänker oss folk som får i sig nötter som är allergiska mot dem och sedan hur allvarliga tillstånden är, då kommer antalet allvarliga vara gigantiskt och en bild formas att nötter är jättefarligt.

Anledningen till att många upptäckter i det här fallet också är ofarliga är bara för att folk har kunskap varifrån viruset är ifrån (Wuhan). Annars garanterar jag att siffrorna hade varit mycket värre, likt nötteranaologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in