2020-01-30, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst, så att de kan ge varandra alibi? Var det så du tänkte?

Den personen behöver säkerligen inget alibi.
Personen kanske ytterst ogärna visar upp sig i offentlighetens ljus, av vissa orsaker.

Jag menar alltså inte att SD skulle få något alibi.
Om det skulle vara på det här viset så faller en möjlighet för försvaret att
påvisa alternativ GM.
Det skulle kunna vara orsaken till att ÅK ville att ADV skulle
gå igenom "slasken.

Obs att jag bara spånar nu.
Citera
2020-01-30, 15:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
"Slasken" är det första en riktig advokat frågar efter när han fått förundersökningen i sin hand, som en del redan påpekat förundersökningen som leder till ett åtal är åklagarens partsinlaga i målet, inte den objektiva sanning som vissa vill hävda.

Hiding har letat efter det sdom stärker hennes tes om hur det här mordet har gått till, klart som fan att något som hjälper MGM inte finns i FUP, det vore ju förödande för åtalet.

Det fetade: Om så är fallet så bryter Hilding mot de regler som är lagstadgade i förundersökningskungörelsen, om jag nu uppfattat ditt uttalande rätt.
Citera
2020-01-30, 15:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den personen behöver säkerligen inget alibi.
Personen kanske ytterst ogärna visar upp sig i offentlighetens ljus, av vissa orsaker.

Jag menar alltså inte att SD skulle få något alibi.
Om det skulle vara på det här viset så faller en möjlighet för försvaret att
påvisa alternativ GM.
Det skulle kunna vara orsaken till att ÅK ville att ADV skulle
gå igenom "slasken.

Obs att jag bara spånar nu.

Om åklagaren vill bevisa för TR att alternativa GM är uteslutna bör väl det finnas i FUP. Ska TR behöva gå igenom en slask också?

Vad jag hört går TR efter vad som finns i FUP inget sidomaterial. Såvida inte försvaret vill lägga fram material därifrån förstås.
Senast redigerad av Rosamund 2020-01-30 kl. 15:03.
Citera
2020-01-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om åklagaren vill bevisa för TR att altetnativa GM är uteslutna bör väl det finnas i FUP. Ska TR behöva gå igenom en slask också?
De går inte igenom något skriftligt material i tingsrätten under huvudförhandlingen. Allt skall redogöras muntligt för. T o m innantilläsning försöker man hålla till ett minimum.
Citera
2020-01-30, 15:09
Medlem
Citat:
Om åklagaren vill bevisa för TR att altetnativa GM är uteslutna bör väl det finnas i FUP. Ska TR behöva gå igenom en slask också?

TR går varken igenom FUP eller slask.
Dom dömer utifrån det som sker under rättegången, "omedelbarhetsprincipen".

Om försvaret får information via slasken att HD inte kan vara GM så lär dom
knappast hävda att hon skulle kunna vara alternativ GM.

Återigen, det är bara en tanke.
Citera
2020-01-30, 15:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De går inte igenom något skriftligt material i tingsrätten under huvudförhandlingen. Allt skall redogöras muntligt för. T o m innantilläsning försöker man hålla till ett minimum.

Jag vet att det hålls muntligt men om TR vill ha bevis på att det som sägs stämmer kan de slå upp det i FUP.
Det åklagaren säger ska finnas bevis och belägg för i FUP. Inte i någon slask.
Citera
2020-01-30, 15:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Om så är fallet så bryter Hilding mot de regler som är lagstadgade i förundersökningskungörelsen, om jag nu uppfattat ditt uttalande rätt.

Hmm, hur många FUP har du läst där du funnit något positivt för den misstänkte?

Alla resningsansökningar som jag vet om beror inte på vad som stått i FUP däremot med saker som inte har tagits upp i förundersökningen.

Rent krasst så är ju FUP resultatet av den förundersökning på vad åklagaren räknar med att få till en fällande dom, då vill det ju till att den är vattentät och inte innehåller sjunkbomber och annat oknytt.
Citera
2020-01-30, 15:14
Medlem
Citat:
Jag vet att det hålls muntligt men om TR vill ha bevis på att det som sägs stämmer kan de slå upp det i FUP.
Det åklagaren säger ska finnas bevis och belägg för i FUP. Inte i någon slask.
Absolut! Hänvisar man till förhör så skall det kunna påvisas i fupen om någon frågar efter det.
Citera
2020-01-30, 15:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
TR går varken igenom FUP eller slask.
Dom dömer utifrån det som sker under rättegången, "omedelbarhetsprincipen".

Om försvaret får information via slasken att HD inte kan vara GM så lär dom
knappast hävda att hon skulle kunna vara alternativ GM.

Återigen, det är bara en tanke.

Det kan nog försvaret hävda. Om inte det finns i FUP hur ska åklagaren bevisa för TR att HD utretts?

TR tar väl knappast bara en åklagares ord. Var på en rättegång där försvaret kontrade flera gånger med att fråga åklagare var i FUP man kan hitta belägg för det hon sa.
En av gångerna hittade hon inget i FUP (kanske fanns i slasken, för hon kan knappast ha ljugit för TR) och då fick det strykas eftersom det muntliga inte kunde backas upp med bevisning i FUP.
Citera
2020-01-30, 15:35
Medlem
Citat:
Det kan nog försvaret hävda. Om inte det finns i FUP hur ska åklagaren bevisa för TR att HD utretts?

TR tar väl knappast bara en åklagares ord. Var på en rättegång där försvaret kontrade flera gånger med att fråga åklagare var i FUP man kan hitta belägg för det hon sa.
En av gångerna hittade hon inget i FUP (kanske fanns i slasken, för hon kan knappast ha ljugit för TR) och då fick det strykas eftersom det muntliga inte kunde backas upp med bevisning i FUP.

Du missar min poäng lite, om försvaret hittar trovärdiga uppgifter om att HD har
ett vattentätt alibi så finns det ingen anledning för dom att försöka
lansera HD som alternativ GM.
Om HD inte halas fram under rättegång så finns det ingen anledning för TR att bry sig,
HD är inte åtalad.

Om försvaret skulle misstro alibit och försöka spräcka det så får dom kalla
alibigivaren till rättegången för att vittna.
Senast redigerad av CarlJanne75 2020-01-30 kl. 15:41.
Citera
2020-01-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Oftast så står inte en dom och faller med huruvida ett offer dödades av en knytnäve eller en sten, eller liknande. Om det går att visa på att offret dött pga. trubbigt våld av annan person (dvs inte hen själv), så brukar det räcka bra om GM kan bindas till brottet ändå

Jo, jag känner till att det är så. Idag läste jag om ett fall i Expressen, där en man blev friad av Attunda domstol angående mord på sin hustru. Tre olika rättsläkare hade 3 olika teorier om eventuell dödsorsak. Hoppas det är uppklarat i Lenas fall. I Expressenfallet har mannen anmält sig själv skyldig till hustruns mord, men är uppenbarligen oskyldig. Hans försvarsadvokat Arvid Danielsson menar att polis och åklagare stirrat sig blinda på vissa delar och sett det man vill se. Han menar att det tillvägagångsättet är potentiellt farligt och drar även paralleller till Quick-fallet.
Citera
2020-01-30, 16:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det som eventuellt kan gömma sig i slasken till försvarets fördel. (Eller också till nackdel för all del.) Det är kanske det SD har bett sin advokat att kolla och kanske är det också därför häktningarna har förlängts gång på gång? Det kan vara sista halmstrået för SD att lägga in tveksamheter i åtalet och få detta att falla platt. Frågan är om han lyckas med det.

Som sagt, jag tror inte det är ett problem för åtalet. Tvärt om. Antingen hittar man nåt, och åtalet hinner bemöta, eller inte, och då får försvaret svårt att anföra tvivel rörande Fupens fullständighet senare.

Åtalet lär inte bygga på saker som skulle kunna tillbakavisas så enkelt. De centrala bevisen eller bevisföringen torde vara oomtvistliga. Rättegångens förlopp kan ju sedan också handskas med enskildheter som uppkommer. Rätten vill ju veta om personen är den skyldige eller ej. Det är ju det den är till för. Om inte så finns det ju en annan mördare där ute. Det finns ju här inga starka skäl att låsa in fel person, såvitt jag kan se.

Det enda möjligheten är ju om SD vill ta fallet för HD eller en dotter. Det där torde åkl haft tid att fundera igenom. Tveksamt om SD skulle gilla att sitta inne för någon annan persons skull.

Det här reder sig självt.

Det är väl ingen dans på rosor att sitta i SD:s sits just nu, och fundera på om han borde läsa 1500 ss slask eller inte, när han anser sig vara oskyldig, men vem har sagt att det borde vara trevligt? Hur borde man förhålla sig till fupen i ett ev. indiciemål som oskyldig eller skyldig? Man borde väl skaffa karaktärsvittnen eller nåt? Annars? Bida sin tid?

Man bör väl inte inta hållningen att domstolen kommer att vara orättvis. Även om åklagaren kanske är det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in