2020-01-30, 12:36
Medlem
Angående sidomaterialet/slasken (Se särskilt punkt 4)

...Bedömningen av vad som ska ingå i förundersökningsprotokollet är av central
betydelse för en rättvis rättegång. Reglerna om vad förundersökningsprotokollet ska innehålla finns i 20 § förundersökningskungörelsen (1947:948) –
hädanefter FUK. Det ställs stora krav på åklagarens objektivitet. Inte bara
sådant material som enligt en något snävare åklagarbedömning klart kan sägas
vara av direkt betydelse för målet ska tas med utan även sådant material som
från den misstänktes och försvararens sida kan vara av betydelse.
...

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201901-den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning.pdf
Citera
2020-01-30, 13:53
Medlem
Har lite svårt att släppa att ÅK sa till ADV å läsa "slasken".
Undrar lite smått om orsaken till att HD kunde avskrivas finns i den.
Någon som har trätt fram, "jo, HD å jag låg i samma säng den natten LW mördades".

En tanke bara.
Citera
2020-01-30, 14:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Angående sidomaterialet/slasken (Se särskilt punkt 4)

...Bedömningen av vad som ska ingå i förundersökningsprotokollet är av central
betydelse för en rättvis rättegång. Reglerna om vad förundersökningsprotokollet ska innehålla finns i 20 § förundersökningskungörelsen (1947:948) –
hädanefter FUK. Det ställs stora krav på åklagarens objektivitet. Inte bara
sådant material som enligt en något snävare åklagarbedömning klart kan sägas
vara av direkt betydelse för målet ska tas med utan även sådant material som
från den misstänktes och försvararens sida kan vara av betydelse.
...

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201901-den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning.pdf

Under ”normala” och godartade förhållanden ska det säkert inte behöva bli mycket trassel kring vad som bör hamna i slasken och inte, skulle jag tro. Så länge det gäller rena bevisfrågor i alla fall. Sen är väl få fall helt ”normala” i en ideal mening, utan unika, men givet att personen ska fällas för vad som står i åtalet så reglerar ju saker sig trots allt efter detta, vilket torde fungera reglerande även i komplexa fall. Jag vet inte om det kan finnas typiska fall där frågetecken ofta uppstår. Kanske flera möjliga GM och möjlig anstiftare? Men då får väl åkl ta höjd för det på annat sätt, före åtal. Nån känner säkert till det där...

Sen kan ju den åtalade inbilla sig att det finns saker i slasken som borde vädras, men vanligen är väl nyckelpunkterna i bevisläget tröskade och tveksamma förhållanden kända. En ”vändning vid galgen” där den åtalade lyckas plocka fram ngn detalj som skulle kullkasta åtalet är väl inte otänkbart iofs. Men det lär ju vara ovanligt, och svårt att genomföra.

Eller?

Sen kan man väl kanske tänka sig att försvaret och åkl har olika synsätt på den åtalades karaktär och försvårande resp. ”förmildrande” omständigheter. Där kan man väl tänka sig att försvaret vill åberopa saker som talar för en lite annan uppsåtsbild eldyl. Men då har man ju också börjat traska uppför erkännandets stig, föreställer jag mig. Det är väl svårt att framställa saker i försonligt ljus från positionen att personen inte erkänner. Om man säger så. Men försvaret kanske tänker sig en möjlig kovändning där, inför faktum. Jag vet inte hur domstol ställer sig till erkännanden ”utifall att man ändå är överbevisad”. En ”funktionell” hållning till skuld till mord i rätten är inte gångbar, skulle jag tro. Man bör nog bestämma sig i god tid. GM här skulle ha bestämt sig för ett år sen eller så. Att gå lös och tänka sig att mord är okej så länge man inte åker dit är ingen exemplarisk hållning. Möjligen kan GM hänvisa till familjens försörjning och barnens behov av båda sina föräldrar, men en sådan argumentation ser väl ut att kunna falla på eget grepp här.

Att försvaret i detta fall skulle kunna hitta substantiella luckor i bevisningen, efter det att åtalet kommit så här långt, förefaller mindre troligt. Att GM får chansen att läsa mycket, och ha synpunkter, är ju bra. Och att processen att sammanställa allt är tidskrävande och kan behöva extra tid ibland är ju begripligt.

Bevis talar ju sällan litegrann för eller emot. Det brukar vara antingen eller. Särskilt i sin kontext. Så en bit här eller där och hit eller dit förändrar vanligen inte vad som verkligen hände. Det gör det inte ogjort. BO försvinner inte, inte heller mordet.

Nu försvinner de aldrig.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-30 kl. 14:21.
Citera
2020-01-30, 14:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Återstår att se om det är trubbigt våld. Ofta är obducenten och rättsläkaren lite svajande angående detta i de senaste rättegångar jag lyssnat på. Ofta låter det som att det skulle ha kunnat vara en knytnäve, eller en sten, eller kanske möjligen en hammare som orsakade skadorna. Det är svårt att veta. Eller uttala sig bestämt om. De professionella säger hellre för lite än för mycket om de inte vet 100 %. Så var det i Bodenfallet exempelvis angående kvävningen.

Oftast så står inte en dom och faller med huruvida ett offer dödades av en knytnäve eller en sten, eller liknande. Om det går att visa på att offret dött pga. trubbigt våld av annan person (dvs inte hen själv), så brukar det räcka bra om GM kan bindas till brottet ändå
Citera
2020-01-30, 14:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så anledningen till att åklagaren vill att försvaret tar del av sidomaterialet/slasken skulle kunna vara så enkel som att hon vill att försvaret också kollar om det finns något "relevant" där, trots att hon själv inte tycker att något sådant finns där.

Ja varför inte.

Det ligger i ÅK:s intresse att försvaret går igenom slasken, då det kan visa på att denne har jobbat brett i utredningen och att vissa utredningsåtgärder som försvaret kan tänkas vilja göra, ej är nödvändiga. Dessutom så kan då heller ej försvaret vid en rättegång spä tvivel i utredningen genom att exempelvis påpeka liknande: "Åklagaren har förbisett X, Y, och Z tidigare uppgifter i utredningen och inte kollat upp detta ordentligt."
Citera
2020-01-30, 14:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du är naiv och är fullständigt okunnig hur det går till i en rättsal med mer än vad du läst dig till. Du är inte ensam i tråden att ha en barnslig tilltro till vårt rättsystem. Inte tid att lista spöken för dig nu men det finns många.

Ett mycket uppseendeväckande och märkligt inlägg från en som studerat juridik. Vi bor inte i 30-talets USA, och heller inte lever vi i en kommunistisk diktatur. Du verkar ha slarvat ordentligt under dina juridikstudier, och samtidigt levt under en sten de flesta dagarna i ditt liv.
Citera
2020-01-30, 14:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håll dig gärna till ämnet nu. Problemet vi diskuterade var alltså att man tycks vilja förvägra den här mannen rätten till en riktig rättegång. I stället hänger man ut honom som misstänkt mördare i evighetslång media- och folkdomstol där han saknar möjligheter att försvara sig. Det är alltså det här jag vänder mig emot.

När ska denna uthängning av SD skett i media? Vem/vilka är "man" i din mening "man tycks vilja förvägra..(...)"?
Citera
2020-01-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har lite svårt att släppa att ÅK sa till ADV å läsa "slasken".
Undrar lite smått om orsaken till att HD kunde avskrivas finns i den.
Någon som har trätt fram, "jo, HD å jag låg i samma säng den natten LW mördades".

En tanke bara.

Visst, så att de kan ge varandra alibi? Var det så du tänkte?
Citera
2020-01-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Under ”normala” och godartade förhållanden ska det säkert inte behöva bli mycket trassel kring vad som bör hamna i slasken och inte, skulle jag tro. Så länge det gäller rena bevisfrågor i alla fall. Sen är väl få fall helt ”normala” i en ideal mening, utan unika, men givet att personen ska fällas för vad som står i åtalet så reglerar ju saker sig trots allt efter detta, vilket torde fungera reglerande även i komplexa fall. Jag vet inte om det kan finnas typiska fall där frågetecken ofta uppstår. Kanske flera möjliga GM och möjlig anstiftare? Men då får väl åkl ta höjd för det på annat sätt, före åtal. Nån känner säkert till det där...

Sen kan ju den åtalade inbilla sig att det finns saker i slasken som borde vädras, men vanligen är väl nyckelpunkterna i bevisläget tröskade och tveksamma förhållanden kända. En ”vändning vid galgen” där den åtalade lyckas plocka fram ngn detalj som skulle kullkasta åtalet är väl inte otänkbart iofs. Men det lär ju vara ovanligt, och svårt att genomföra.

Eller?

Sen kan man väl kanske tänka sig att försvaret och åkl har olika synsätt på den åtalades karaktär och försvårande resp. ”förmildrande” omständigheter. Där kan man väl tänka sig att försvaret vill åberopa saker som talar för en lite annan uppsåtsbild eldyl. Men då har man ju också börjat traska uppför erkännandets stig, föreställer jag mig. Det är väl svårt att framställa saker i försonligt ljus från positionen att personen inte erkänner. Om man säger så. Men försvaret kanske tänker sig en möjlig kovändning där, inför faktum. Jag vet inte hur domstol ställer sig till erkännanden ”utifall att man ändå är överbevisad”. En ”funktionell” hållning till skuld till mord i rätten är inte gångbar, skulle jag tro. Man bör nog bestämma sig i god tid. GM här skulle ha bestämt sig för ett år sen eller så. Att gå lös och tänka sig att mord är okej så länge man inte åker dit är ingen exemplarisk hållning. Möjligen kan GM hänvisa till familjens försörjning och barnens behov av båda sina föräldrar, men en sådan argumentation ser väl ut att kunna falla på eget grepp här.

Att försvaret i detta fall skulle kunna hitta substantiella luckor i bevisningen, efter det att åtalet kommit så här långt, förefaller mindre troligt. Att GM får chansen att läsa mycket, och ha synpunkter, är ju bra. Och att processen att sammanställa allt är tidskrävande och kan behöva extra tid ibland är ju begripligt.

Bevis talar ju sällan litegrann för eller emot. Det brukar vara antingen eller. Särskilt i sin kontext. Så en bit här eller där och hit eller dit förändrar vanligen inte vad som verkligen hände. Det gör det inte ogjort. BO försvinner inte, inte heller mordet.

Nu försvinner de aldrig.

Det som eventuellt kan gömma sig i slasken till försvarets fördel. (Eller också till nackdel för all del.) Det är kanske det SD har bett sin advokat att kolla och kanske är det också därför häktningarna har förlängts gång på gång? Det kan vara sista halmstrået för SD att lägga in tveksamheter i åtalet och få detta att falla platt. Frågan är om han lyckas med det.
Citera
2020-01-30, 14:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nog får det ändå nu anses ”bekräftat” att dessa 14 000 sidor avser hela fu-materialet (allt som framkommit under utredningen), alltså även sidomaterial (den sk ”slasken”).
Som jag från början påtalade.

Ang fettet: tror så här om anledningen till att åkl ”propsar” på att försvaret skall ta del av hela klabbet: SD hade ju enl uppgift från Backman framfört någon form av egen hypotes kring omständigheterna kring mordet.
Det ligger väl nära till hands att tro att SD, mer el mindre explicit, har pekat mot någon alternativ GM. Vilket man utrett.
Och inte funnit någon substans alls i.
Därför har det slaskats. Men åkl förutser att SD under huf kommer att ideligen åberopa utredning som inte finns i fup.
Vilket kommer att göra huf till en mecklig historia. Lika så bäst då för åkl att delge allt och sedan ge gott om tid/uppskov för inläsning.
På så vis kan hon på förhand neutralisera kommande invändningar etc.

Jag tror inte en åklagare får hänvisa för Tingsrätten att någonting är utrett i slasken. TR vill ha bevis framför sig och ska inte behöva hänvisas att en del av det finns i en slask.

Det som åklagaren befarar att försvaret kommer ta upp under huvudförhandling är bäst hon lägger in material i FUP så TR får del av det.

Åklagaren kan knappast säga inför domaren "jo då vi har utrett och uteslutit den personen/hypotesen som MGM har men vi kan inte bevisa det för er eftersom det finns inte i FUP utan i slasken".
Senast redigerad av Rosamund 2020-01-30 kl. 14:46. Anledning: Sf
Citera
2020-01-30, 14:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var väl det att vissa här verkar vilja undergräva åklagarens trovärdighet genom att påpeka att åklagaren har genom att säga att hon vill att försvaret läser sidomaterialet, verkar "skum".

Det har ju i de sista sidorna diskuterats länkats till fall där det har gått snett. Där man t ex som i det här fallet inte fått hela slasken.

Då kan man ju undra varför det skulle vara "skumt" från åklagarens sida. Det märks nu, tydligare än aldrig förr, att krafterna i tråden som vurmar för SD, blir mer och mer desperata. Oavsett vad Hilding gör så är det skumt; hade hon ej gått ut med att hon vill att försvaret ska gå igenom slasken, då hade det också varit skumt så klart.

Tyvärr lär detta synsätt fortsätta i tråden även under och efter rättegången. I samma anda som att "jorden är platt"-konspiratörer aldrig ger sig, oavsett vilken fakta de får presenterat för sig.
Citera
2020-01-30, 14:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Faktum är att jag tror att hon inte ens har uppmanat försvaret att ta del av slasken, utan detta konstaterande gör hon till media för att förklara varför hon begär att få förlängd åtalastid.

Dessutom säger lagen att åklagaren inte får åtala innan försvaret har hunnit läsa in sig och begärt att få de utredningsåtgärder de önskar:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------

Pm åklagarmyndigheten "den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning":

"9 Åtal får inte beslutas
innan den misstänkte och försvararen fått möjlighet att ta del av förundersökningsmaterialet och kunnat ange den utredning de anser önskvärd och i
övrigt anföra vad de anser nödvändigt.
"

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
NA 28/1-20:

"Enligt Åsa Hiding är det inte konstigt att försvaret behöver mer tid för att gå igenom de tusentals sidor som förundersökningen består av.

– Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon.
"

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Slask är sidomaterial. Men åklagaren uttalar sig slarvigt (eller är hon felciterad). Det borde stå: " (...)..det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningsprotokollet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in