2020-01-29, 14:31
Medlem
Alla är på det klara med att åtal kommer och som genom ett trolleri stegras Operation Misstroendeförklara Åklagaren!

Jag tror hon är riktigt duktig, men det är även den gamla räven IB som är van att företräda grova brottslingar och lindra straff. Stödjer bevisningen anklagelsen, så blir lindring av straff hans fokus i målet.
Exempelvis: "Min klient var utsatt för en enorm press av BO. I samband med skilsmässan tappade han balansen och sitt normalt goda intellekt. Jag anser att allt detta måste vägas in och att han endast kan dömas för dråp"

Åklagaren: "Den tilltalade har kategoriskt nekat till brottet trots att den tekniska bevisningen stödjer hans skuld i mordet som absolut inte kan likställas med dråp eftersom han hade tid att besinna sig, men istället mördade han BO med berått mod. Jag yrkar på livstid."
Citera
2020-01-29, 14:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är så här:

Håll dig gärna till ämnet nu. Problemet vi diskuterade var alltså att man tycks vilja förvägra den här mannen rätten till en riktig rättegång. I stället hänger man ut honom som misstänkt mördare i evighetslång media- och folkdomstol där han saknar möjligheter att försvara sig. Det är alltså det här jag vänder mig emot.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-29 kl. 14:39.
Citera
2020-01-29, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag läste hela tråden samt FUP, hade inget konto och deltog ej i skrivande,
vilket Carl Janne gjorde.

Vad jag minns så sas det att material gömts undan. Bland annat information som
skulle tala till KJ:s fördel (killen som dömdes för styckmordet, eller den något ovanliga
benämningen, styckdråp).

Vidare minns jag att i det sidomaterialet som undanhölls försvaret, skulle kunna ha
funnits viktigt material som talade för att en annan man kunde vara GM, gift, MB,
han var den mördade flickans tränare, tillika hennes älskare.

Dina frågor kan jag dock ej besvara, kanske Carl Janne kan göra det, han vet betydligt
mer.

Det är väl inte så länge sedan det här målet var aktuellt?
Men hur gick det med slasken?
Fick de en ny rättegång?
Citera
2020-01-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håll dig gärna till ämnet nu. Problemet vi diskuterade var alltså att man tycks vilja förvägra den här mannen rätten till en riktig rättegång. I stället hänger man ut honom som misstänkt mördare i evighetslång media- och folkdomstol där han saknar möjligheter att försvara sig. Det är alltså det här jag vänder mig emot.

Vilket fall pratar du om nu? Är det inte bättre vi håller oss till detta fallet här och diskuterar andra i andra trådar.
Citera
2020-01-29, 14:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

På sätt och vis blir ju människor mer uthängda genom att de identifieras på nätet och namnges t ex här.

Så vitt jag vet har inte media namngett SD. Inte heller åklagaren har namngett honom.

Utan internet hade det varit svårt för oss att veta vem det handlar om.
Däremot där han bor, i Örebro och i geokretsarna vet förmodligen varenda kotte vem det är. Det tack vare skvaller och internet. Inte via media, som däremot kallar honom "den misstänkte HJärstamördaren". Det säljer väl nummer, men också rubriken är kort och slagkraftig. Det finns ju många mord i Örebro numera.

Men obehagligt kan det bli, om man som HD har fått sitt namn uthängt och sedan blir avförd från utredningen efter att ha varit misstänkt. Hennes man är misstänkt och blir det en rättegång kommer deras hem och massor av andra detaljer bli offentlig handling.

Jag håller med dig om att media och de läckor som finns blir väldigt obehagliga för de personer som sedan kanske är oskyldiga.

Minns i tråden om joggingmordet i Lassalyckan, där en person greps först. På flashback lyckades hans namn komma fram på något sätt och hans liv vändes in-och ut. Sedan visade det sig att han var helt oskyldig, och offer för omständigheterna.
Citera
2020-01-29, 14:58
Medlem
Citat:
Det är väl inte så länge sedan det här målet var aktuellt?
Men hur gick det med slasken?
Fick de en ny rättegång?

Det var maj 2013 som styckmordet på den thailändska unga kvinnan hände,
så det är ju ett antal år sedan, och mitt minne är tyvärr inte helt intakt.

Så jag minns faktiskt inte hur det gick med slasken. GM som under fängelsetiden
har gjort ett könsbyte och är numera en hon, är på fri fot och skall finnas i Boden,
av vad jag har hört.
Citera
2020-01-29, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Alla är på det klara med att åtal kommer och som genom ett trolleri stegras Operation Misstroendeförklara Åklagaren!

Jag tror hon är riktigt duktig, men det är även den gamla räven IB som är van att företräda grova brottslingar och lindra straff. Stödjer bevisningen anklagelsen, så blir lindring av straff hans fokus i målet.
Exempelvis: "Min klient var utsatt för en enorm press av BO. I samband med skilsmässan tappade han balansen och sitt normalt goda intellekt. Jag anser att allt detta måste vägas in och att han endast kan dömas för dråp"

Åklagaren: "Den tilltalade har kategoriskt nekat till brottet trots att den tekniska bevisningen stödjer hans skuld i mordet som absolut inte kan likställas med dråp eftersom han hade tid att besinna sig, men istället mördade han BO med berått mod. Jag yrkar på livstid."

Ja, det verkar vara en tolkning som stämmer.

Plötsligt insinueras det att åklagaren har "rymligt samvete" genom att man tar upp liknande fall (från ingenstans) och andra fall där delar av slasken undangömts.

Jag ser inte att det har funnits någon anledning att tolka det som att hon varken sinkat att nämna slasken (det ska ju stå i FUP) och att hon skulle vara korrumperad.

Men det är allvarligt om det har förekommit i andra fall. Det förstör förtroendet oerhört för rättsväsendet när det händer.

I nuläget finns det inga som helst skäl att tro att ÅH skulle vara av den sorten.
Citera
2020-01-29, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

har gjort ett könsbyte och är numera en hon, är på fri fot och skall finnas i Boden,
av vad jag har hört.

Oj, fri fot?
Men i det här fallet, med mordet på L*ena finns inga skäl som jag ser det att börja tro att det skulle finnas en undangömd slask.
Särskilt inte om det handlar om en slask på 700 sidor tänker jag.

Man funderar på hur det upptäcktes?
Någon inom utredningen borde väl reagera när sådana saker kommer upp som har nämnts här. Det kan ju förändra hela åtalet/domen.

Jag utgår inte från att alla är korrupta bara för att det har hänt tidigare.
Citera
2020-01-29, 15:14
Medlem
Citat:

av vad jag har hört.
Kristof*er (Kim) Joh*ansson. Nej, han sitter nu på Hinseberg efter könsbytet. Till de andra intagnas förtret. Han (hon) är alltså INTE på fri fot på något sätt. Inte än i alla fall. Antar att han ansöker om det nu.

Inte vet jag vad det har med Lenas död att göra. Dock är vi väl nu inne på slutklämmen och kommer förhoppningsvis kunna se en fup i nästa vecka.
Citera
2020-01-29, 15:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kristof*er (Kim) Joh*ansson. Nej, han sitter nu på Hinseberg efter könsbytet. Till de andra intagnas förtret. Han (hon) är alltså INTE på fri fot på något sätt. Inte än i alla fall. Antar att han ansöker om det nu.

Inte vet jag vad det har med Lenas död att göra. Dock är vi väl nu inne på slutklämmen och kommer förhoppningsvis kunna se en fup i nästa vecka.

Det var väl det att vissa här verkar vilja undergräva åklagarens trovärdighet genom att påpeka att åklagaren har genom att säga att hon vill att försvaret läser sidomaterialet, verkar "skum".

Det har ju i de sista sidorna diskuterats länkats till fall där det har gått snett. Där man t ex som i det här fallet inte fått hela slasken.
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-29 kl. 15:36.
Citera
2020-01-29, 15:37
Medlem
Citat:
Det var väl det att vissa här verkar vilja undergräva åklagarens trovärdighet genom att påpeka att åklagaren har genom att säga att hon vill att försvaret läser sidomaterialet, verkar "skum".

Det har ju i de sista sidorna diskuterats länkats till fall där det har gått snett. Där man t ex som i det här fallet inte fått hela slasken.
Ok, då hänger jag med. Blev lätt förvirrad av ett annat fall som kom in här.
Jag anser själv inte slasken är viktig. Men visst skall aktörerna läsa dessa om de nu vill. Tvärtom känns det som att åklagaren INTE vill att något skall missas. 4 ögon är fler än 2.
Citera
2020-01-29, 15:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, då hänger jag med. Blev lätt förvirrad av ett annat fall som kom in här.
Jag anser själv inte slasken är viktig. Men visst skall aktörerna läsa dessa om de nu vill. Tvärtom känns det som att åklagaren INTE vill att något skall missas. 4 ögon är fler än 2.

Själv är jag inte insatt, utan började läsa på lite nu och "lyssna" på vad andra säger. CJ tog upp några viktiga saker bl a.

Även det fall som nu diskuterades tog upp saker som kan vara viktiga att få ta del av.

Jag tänker att som försvarare är det viktigt att själv kolla om det kan finnas något som kanske inte verkar så väsentligt får ett åtal, men som kanske skulle kunna vara till hjälp för försvaret inte döljer sig där. Jag vet inte riktigt hur en slask kan se ut.

Jag kan tänka mig att en försvarare kan ha andra ögon än vad åklagaren har och se möjligheter som de kan använda.

Jag tror att försvaret kommer lägga mycket krut på de missar som gjordes i början av utredningen. Och kanske hitta saker som stöder den linje som de vill måla upp.

T ex kanske vittnen som inte hört skriken på natten då LW mördades.
Detta för att visa att det inte var säkert att skriket kom därifrån te x. Att det inte var LW som skrek. Då kan man inte ringa in dödstidpunkten. Och då faller llt som en pannkaka med vittne och bärgare. Hela tidslinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in