Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Håll dig gärna till ämnet nu. Problemet vi diskuterade var alltså att man tycks vilja förvägra den här mannen rätten till en riktig rättegång. I stället hänger man ut honom som misstänkt mördare i evighetslång media- och folkdomstol där han saknar möjligheter att försvara sig. Det är alltså det här jag vänder mig emot.
På sätt och vis blir ju människor mer uthängda genom att de identifieras på nätet och namnges t ex här.
Så vitt jag vet har inte media namngett SD. Inte heller åklagaren har namngett honom.
Utan internet hade det varit svårt för oss att veta vem det handlar om.
Däremot där han bor, i Örebro och i geokretsarna vet förmodligen varenda kotte vem det är. Det tack vare skvaller och internet. Inte via media, som däremot kallar honom "den misstänkte HJärstamördaren". Det säljer väl nummer, men också rubriken är kort och slagkraftig. Det finns ju många mord i Örebro numera.
Men obehagligt kan det bli, om man som HD har fått sitt namn uthängt och sedan blir avförd från utredningen efter att ha varit misstänkt. Hennes man är misstänkt och blir det en rättegång kommer deras hem och massor av andra detaljer bli offentlig handling.
Jag håller med dig om att media och de läckor som finns blir väldigt obehagliga för de personer som sedan kanske är oskyldiga.
Minns i tråden om joggingmordet i Lassalyckan, där en person greps först. På flashback lyckades hans namn komma fram på något sätt och hans liv vändes in-och ut. Sedan visade det sig att han var helt oskyldig, och offer för omständigheterna.