Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Jag hoppas att du har rätt, men jag är långt ifrån säker.
Alfa eller ej, ett vet jag:
Både jag och min man är öppna med var vi står politiskt, och mottagandet av våra åsikter varierar stort beroende på om vi talar med män eller kvinnor.
Jag tvivlar på att fler än ett fåtal kvinnor blir SD-väljare efter några samtal med mig.
Nu är jag iof inte SD, utan konservativ på riktigt, men ändå...
Många kvinnor tror dessutom att tex Expressen ljuger när de skriver om invandring numera.
Det massiva motståndet mot SD hos kvinnor verkar vara rejält envist. Många pratar om klimatförändringar mer än invandring.
Så: även om kvinnor vill minska invandringen verkar de prioritera annat, och de verkar skeptiska till MSM fast på ett annat vis än männen.
Ska SD vinna dessa väljare krävs nytänk.
Jag har ju föreslagit att SD besöker t ex Somaliland för att skifta perspektiv mot återvandring. Det gäller att skapa konkreta bilder på hur ett liv där faktiskt inte är ett omänskligt helvete. Titta t ex på
den här videon från en diasporasomalisk tjej på besök Hargeisa.
Tänk Jimmie och Louise streama från Cafe Moccha House om sina besök på några av de Sida-sponsrade projekt som jag också tjatat om. Jag vet inte hur det gick med
Skönhetssalongen i Puntland, men om den lyckades hade det varit mycket god partikommunikation att låta Louise eller Paula besöka den med fotografer i släptåg.
Detta är inget som imponerar på sossehatande gubbar - men dessa är ju redan i hamn. Däremot skulle det ge SD ett progressivt varumärke hos kvinnor.
Edit: Och det fina i berättelsen är ju att återvandring samtidigt är klimatsmart. Det går alltså utmärkt att tala om
klimatåtervandring, såväl som
biståndsåtervandring.