2020-01-30, 13:19
Medlem
Proras avatar
Den här sajtens siffror verkar de flesta lita på, källan är WHO:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html?fbclid=IwAR24qlLkkfbRl7Cj8H9SVymCvFKWjL WbOtdkQQUKeCr5LCcwNAYyZfpuvZU#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Så igår var tydligen antalet bekräftat smittade i världen knappt 8000 (säkerligen mångdubbel fler som inte behövt uppsöka sjukvård), antalet döda 170, varav 162 i Hubeiprovinsen, 8 i övriga Kina.
I övriga världen 105 smittade, inga döda.

Var och en får tolka siffrorna efter eget skön, själv tycker jag det är mycket väsen för -- kanske inte ingenting -- men för väldigt lite.
Senast redigerad av Prora 2020-01-30 kl. 13:22.
Citera
2020-01-30, 13:21
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Here we go. Om 25 är smittade så är det naturligtvis många fler egentligen och viruset finns redan i Sverige.

25 är inte smittade. Det finns 25 personer som KAN ha utsatts för smitta.
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Hmm, är det inte märkligt med så många smittade utomlands av kineser, när antalet kineser med smittan officiellt är ganska lågt och i princip obefintligt i förhållande till folkmängd?

Vi är bara inne på dag 30 eller nåt ännu? Smittkurvan av testade är identiskt exponentiell i Kina och utanför. Förstås med lägre starturval i det senare fallet.
Vi kan rubba den med lyckade åtgärder(karantän, vaccin) eller genom att människor att smitta tar slut, vilket än kommer först.
https://twitter.com/Ultim8Boon/status/1222849013046579201
Citera
Medlem
Madagascars avatar
WHO har möte idag igen för att ev utlysa "global health emergency". Någon som vet vid vilket klockslag?

Jag gissar att de ej heller denna gång kommer utlysa globalt nödläge, spridningen utanför kina tycks blygsam samt det har inte varit ett enda dödsfall utanför Kina.
Citera
Medlem
MissTravels avatar
När och var kan man se WHOs presskonferens? Om jag inte inbillat mig att en sådan skulle hållas idag.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!

Men snälla !

Thailand har 14 fall av coronasmittade. Samtliga 14 är Kineser från Wuhan.
Inga Thailändare är smittade. Av dom 14 så har 6 st åkt hem efter att ha blivit friskförklarade,
8 st kvar på sjukhus. Noll döda.

Och du tror att alla svenskar som kommer hem från Thailand är smittade ?
Citera
2020-01-30, 13:22
Medlem
Nu leder alltså Finland helt osannolikt ligan över smittade utomlands. En anledning är naturligtvis klimatet. I Norra Finland är det kallt och då sprids virusen som en löpeld.
Citera
2020-01-30, 13:23
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är ingen som säger att de rapporterade diagnostiserade fallen är annat än en underrepresentation. Det riktiga antalet smittade var det väl några forskare utomlands som hade uppskattat till circa 50 000 för några dagar sedan. Jag tror dom byggde en simuleringsmodell där man tittade på hur många som hade blivit smittade utomlands - och sen provade man olika parametrar för att få resultatet att komma så nära som möjligt med de faktiska antal fall vi har sett utomlands. Med den metoden tror jag dom kom fram till 50 000 cirkus.

Jag kollar på denna mappen som visar smittade och döda i realtid:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Mitt intryck är att den stämmer om jag multiplicerar smittade och döda med X10.
Idag ska det alltså då finnas 77 800 smittade och 17 00 döda.
Varannan dag så dubblas dessa siffror också,
så i övermorgon 150 000 smittade och 32 00 döda.
Framtiden lär visa om vi hade rätt och dom forskarna som gjort den matematiska simuleringen på detta.
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-30 kl. 13:42.
Citera
2020-01-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Någon som vet hur man kan skaffa viruset? Skulle vilja infektera mig själv så snart som möjligt medan det finns resurser utifall jag mot förmodan skulle behöva intensivvård. Ung och man vid optimal hälsa, bara hyra en stuga i Norrland och snorta lite infekterat mjöl och ta sig igenom influensan. Sedan bränna alla kläder och lakan och vädra och desinfektera stugan.

Varför inte snickra ihop ett själv. Kineserna har lagt ut ritningarna på nätet. Eller kanske kan någon läkarkompis få tag på dem om det behövs behörighet.
Citera
2020-01-30, 13:25
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-staller-in-alla-flyg-till-kina

Citat:
SAS ställer in alla direktflyg till och från Kina fram till den 9 februari på grund av coronaviruset, meddelar bolaget.

”Efter att ha utvärderat situationen i Kina gällande coronaviruset har SAS beslutat att ställa in alla avgångar till och från Shanghai och Peking”, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Flygstoppet gäller från fredagen den 31 januari till och med den 9 februari. Man stoppar även försäljningen av biljetter för avgångar fram till den 29 februari.

Det är destinationerna Shanghai och Peking som berörs av förbudet. Totalt har SAS tolv avgångar i veckan till de båda destinationerna.

Enligt pressmeddelandet kommer flygningarna till Hongkong att fortgå som vanligt.
Citera
2020-01-30, 13:25
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Helt otroligt. Nu är det kört. Det är det där förbannade norrskenscentret där uppe i Lappmarken som är fullt av Kineser. Obegripligt att inte Finnarna har agerat tidigare mot detta. Har Finnair fortfarande trafik till Kina?

Finnair flyger till 6 flygplatser i Kina. Dom kör som vanligt
Dom är det bolaget i europa som har flest direktlinjer tillsammans med Lufthansa
Citera
2020-01-30, 13:26
Medlem
Citat:
Helt otroligt. Nu är det kört. Det är det där förbannade norrskenscentret där uppe i Lappmarken som är fullt av Kineser. Obegripligt att inte Finnarna har agerat tidigare mot detta. Har Finnair fortfarande trafik till Kina?

Finnair flyger inte till kina mer. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/finnair-peruu-viikottaisia-lentoja-kiinaan-maaliskuun-loppuun-asti-koronaviruksen-takia-kiinan-viran omainen-kielsi-ryhmamatkat-ulkomaille/7705606#gs.vjl91x
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in