Citat:
Att man inte får ifrågasätta förintelsen i vissa länder beror på att de som trivialiserar förintelsen gör det i syfte att säga att alla döda människor inte har funnits, att judarna ligger bakom en konspiration - och i grunden att judar är onda människor. Eftersom det saknas vetenskapliga trovärdighet för deras sak är det hat som driver dem. Detta hat som, om det ökar, ligger nära till hands med våld och judehat, förföljelser med mera.
Det är ju inte så att förintelsen har två perspektiv på det sättet som ett krig har. Frågor om antalet döda kan man objektivt mäta. Finns det olika subjektiva perspektiv i ett krig så kan historiker redogöra för dem, men förintelseförnekares argument har upprepade gånger vederlagts, både i rättegångar och av akademiker. En vederlagd lögn är ju inte ett "alternativt perspektiv".
Det är ju inte så att förintelsen har två perspektiv på det sättet som ett krig har. Frågor om antalet döda kan man objektivt mäta. Finns det olika subjektiva perspektiv i ett krig så kan historiker redogöra för dem, men förintelseförnekares argument har upprepade gånger vederlagts, både i rättegångar och av akademiker. En vederlagd lögn är ju inte ett "alternativt perspektiv".
Många antaganden och lösa påståenden, som dessutom är helt irrelevanta - vilka syften någon har för sin forskning och vilka känslor denne eventuellt har (ordet "hat" är för övrigt minst lika missbrukat som "rasism") har ingen betydelse i sammanhanget. Fakta är ju fakta. Eller ska vi leva i en lögn därför att judar kan bli ledsna över att alla inte blint accepterar deras version av historien?
Ponera att jag ifrågasätter någon annan historisk händelse, säg slaget vid Waterloo. Om jag hävdar att jag funnit nya källor som visar att styrkeförhållandena var helt annorlunda än vad den vedertagna bilden har visat och att Napoleons förlust därmed blir mer begriplig, kommer ingen att ifrågasätta mina motiv eller vilka känslor som driver mig. Mina källor och min forskning kommer att granskas och bedömas utifrån sina egna värden, inte utifrån huruvida jag är en hatisk "antianglicist" som vill svartmåla engelsmännen och förminska deras seger därför att jag anser dem vara onda människor. Ingen skulle oroa sig över om dessa nya rön kan leda till hat och våld mot engelsmän. I stället är det sanningen som är det väsentliga. Detsamma gäller i princip vilken historisk händelse som helst, utom just den s.k. förintelsen.
Vad kan det bero på? Är judar viktigare än andra människor? Bör narrativet om deras lidande inta en särställning, oavsett hur falskt det är?

Med "lufthål" förmodar jag att du menar hålen i taket för introduktionskolumnerna? Som jag redan förklarat så finns inga bevis för att några sådana kolumner någonsin existerat i taket till dessa lokaler. De ingår varken i några planritningar, dokument, flygfoton eller bilder. Den officiella förklaringen är att tyskarna "fyllde igen hålen", men att sovjeterna slog in hålen på de exakta positioner de varit tidigare, en förklaring som inte kan motstå ens en skrapning på ytan, eftersom en snabb granskning av de nuvarande hålen ger vid handen att de är placerade i enlighet med lokalens utformning såsom den såg ut efter att en av väggarna som separerade "gaskammaren" från en annan lokal i byggnaden slogs ned. Med andra ord är dagens introduktionskolumner (som Auschwitz-muséet själva erkänt inte är ursprungliga) omöjligen baserade på verkliga introduktionskolumner från "gaskamrarna".