2020-01-30, 11:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Tråkigt att SD backar, hoppas det inte blir en trend i andra OU. Men jag tycker Novus har varit lite efter de andra i trenderna? SD blev störst senare? Jag tror det är en tillfällig svacka.

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
- Man har ingen miljöpolitik. Det har man inte eftersom anhängarna hatar miljö. Ibland ett problem i debatter när miljöfrågan kommer upp, aldrig annars.
- Partiet räknas som paria i samhället vilket bla gör att inga (normala) kända ansikten vill ha något som helst att göra med dem. Snarare det omvända.
Men är man en sektmedlem så har man svårt att se och förstå detta.

Det är du som är sektmedlem, SD är andra parti i miljö/klimat.
https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/basta-parti-politiska-sakfragor/

Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Tyvärr inte.
Notera även hur våra "kära" kvinnor röstar - fortfarande!
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

SD är dock större blnad kvinnor än vad C, MP och V är. De är tredje parti. Men om man tittar på diagrammet de har så kan man lika väl säga att det är stadsbor som sänker SD. Eller kvinnliga stadsbor i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Se det positiva i det. Det finns en hel del potential som SD borde kunna fånga upp där. Sätt några duktiga strateger på det och arbeta upp en plan vet jag.

Jag tror SD arbetar hårt på det och kvinnorna ökar i ungefär samma takt som männen men är fortsatt underrepresenterade. De har ju försökt få in fler vettiga kvinnliga politiker, förut hade de flera som de mest tagit med för att de inte hade några andra kvinnor som hon Wig, hon som var i EU-parlamentet och Åkessons svärmor. SD måste hela tiden trycka på sambandet invandring-otrygghet och invandring-dålig vård/skola/omsorg.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Löfven upphör aldrig att göra mig besviken...
Fast man skall nog inte längre vara orolig för hur kvinnorna röstar. Skall man tro på forskningen så har ju kvinnor och män mer eller mindre samma åsikter men männen går före och röstar innan ett parti blir socialt accepterat. Så snart det blir valrörelse och kvinnor upptäcker att män inte längre skäms för (SD) rösten så lär det jämna ut sig. Att vara största parti kommer att ge social acceptans i god tid innan valet....
Snarare är det de partier som nu får större och större övervikt kvinnliga väljare som bör oroa sig. Männen går före men kvinnorna kommer inte stanna kvar när de upptäcker att deras män lämnat...

Så ni män måste våga säga att ni röstar SD oavsett om ni jobbar som poliser, i media eller i vården. Nu är det bara arbetare med mest manliga arbetskamrater som står för att de är SD. Om män som röstar SD inte vågar säga det så tror kvinnor att alla i deras närhet hatar SD.
2020-01-30, 12:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tråkigt att SD backar, hoppas det inte blir en trend i andra OU. Men jag tycker Novus har varit lite efter de andra i trenderna? SD blev störst senare? Jag tror det är en tillfällig svacka.

Det är du som är sektmedlem, SD är andra parti i miljö/klimat.
https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/basta-parti-politiska-sakfragor/

SD är dock större blnad kvinnor än vad C, MP och V är. De är tredje parti. Men om man tittar på diagrammet de har så kan man lika väl säga att det är stadsbor som sänker SD. Eller kvinnliga stadsbor i alla fall.

Jag tror SD arbetar hårt på det och kvinnorna ökar i ungefär samma takt som männen men är fortsatt underrepresenterade. De har ju försökt få in fler vettiga kvinnliga politiker, förut hade de flera som de mest tagit med för att de inte hade några andra kvinnor som hon Wig, hon som var i EU-parlamentet och Åkessons svärmor. SD måste hela tiden trycka på sambandet invandring-otrygghet och invandring-dålig vård/skola/omsorg.

Så ni män måste våga säga att ni röstar SD oavsett om ni jobbar som poliser, i media eller i vården. Nu är det bara arbetare med mest manliga arbetskamrater som står för att de är SD. Om män som röstar SD inte vågar säga det så tror kvinnor att alla i deras närhet hatar SD.
Det här med att kvinnor skulle följa män tror jag är en felaktig analys.
Vi behöver inte direkt smöra för män för att uppskattas, om man så säger

Kvinnor följer främst andra kvinnor, vi kan kalla dem alfahonorna.
Männen sysslar väl med sitt, så att säga. Vad de tycker påverkar högst marginellt.

Att vänta på att kvinnorna bara ska komma kan därför vara dödfött, om nu inte ledartjejerna börjar rulla in en masse. Jag kan dock inte se varför de skulle göra så på länge, för en kvinna som sticker ut förlorar sin ledarroll.
2020-01-30, 12:22
Medlem
Nu gäller tråden ju först och främst SD i opinionsundersökningar. Viktigt är att SD behåller sitt grepp inom LO-grupperna och det tror jag blir lätt och naturligt som läget är nu i Sverige. Som jag sagt tidigare, visar man upp mer kvinnor i debatterna och inte låter mäktige Jimmie ta precis alla debatter, så kan man vinna fler kvinnor. Hanna Wigh var väldigt lovade, först ett bombnedslag som fick opinion live att tappa hakan, men det visade sig att huvudet inte harmonierade med utseendet, en klar miss av SD liksom den där Winberg tror jag hon hette som nog tvingades bli EU-politiker utan mål och mening. Men jag ser så många bra som växer fram nu, synd att inte Louis Erixon kan utnyttjas på riksplanet. Stegrud, Ebba Hermansson, Katja Nyberg, hon den andra som jobbar med idrottsfrågor, Annica något? jag har svårt för namn. Men lyft fram hela tiden låt inte alltid Jimmie ta alla debatter även om han är bäst. Varumärket behöver förbättras. En riktig välmålad trans går väl inte att hitta, det är att begära för mycket men försök att hitta folk också med utländsk bakgrund. Först och främst kvinnor behövs (tyvärr). Alla goda krafter för att rädda Sverige.
2020-01-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag reagerade för det också. Man fokuserar på bildandet av JÖKen. Och hur dåligt det varit för S. Kanske man kan spåra en viss kritik mot densamma här? I bemärkelsen att den fått SD att öka kraftigt.

SVT balanserade i alla fall upp det med att låta ”kvinnan på gatan” förklara för tittarna att S förlorar väljare till V pga att V har mer ”arbetarpolitik” medan S förlorar till SD pga att dessa väljare felaktigt tror att mer invandring inte är bra.

Puuh, värdegrundsordningen återställd.

En annan lustig detalj är att expertkommentatorerna ofta, Marmorstein senast idag, återkommer till att SD går bra när migrationsfrågan är i fokus. De förklarar dock inte varför utan det verkar vara ett underförstått axiom, ett slags objektiv naturlag att Sjupartiets migrationspolitik är mindre populär än SD:s.
Senast redigerad av UrgleGru 2020-01-30 kl. 12:34.
2020-01-30, 12:49
Medlem
Ny förtroendemätning fr Ipsos. Förändring sedan augusti 2019 inom parentes.

1 Sjöstedt 35 (+5)
2 Busch Thor 31 (-4)
3 Åkesson 30 (+3)
4 Löfven 28 (-12)
5 Kristersson 27 (-4)
6 Lööf 25 (-5)
7 Lövin 13 (-4)
8 Sabuni 13 (-7)
9 Bolund 10 (-1)
2020-01-30, 12:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
SVT balanserade i alla fall upp det med att låta ”kvinnan på gatan” förklara för tittarna att S förlorar väljare till V pga att V har mer ”arbetarpolitik” medan S förlorar till SD pga att dessa väljare felaktigt tror att mer invandring inte är bra.
Puuh, värdegrundsordningen återställd.

En annan lustig detalj är att expertkommentatorerna ofta, Marmorstein senast idag, återkommer till att SD går bra när migrationsfrågan är i fokus. De förklarar dock inte varför utan det verkar vara ett underförstått axiom, ett slags objektiv naturlag att Sjupartiets migrationspolitik är mindre populär än SD:s.

Precis, som S Baastad som talar om att de inte lyckats kommunicera S politik. det är aldrig verkligheten som är problemet utan debatten om verkligheten. Det är därför sjupartiet aldrig kan lösa några problem, för de ser det inte som problem. Väljarna är problemet.

men även i sak har Marmorstein fel. Även om SD får toppar när migranterna är ovanligt aktiva med mord, våldtäkt och bomber, så har SD en långsiktig trend uppåt p.g.a. de de faktiska bakomliggande problemen oavsett vad som är i "fokus". Hon skulle behöva titta tillbaka på SDs siffror till innan 2015. Innan "flyktingkrisen" (Kulmen på den massiva asylinvandringen) var migrationen endast lönsam och bra på alla vis. SD har ökat från 1988-2015 trots enbart positiv debatt om invandring.

https://val.digital/Party-SD/
2020-01-30, 12:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ny förtroendemätning fr Ipsos. Förändring sedan augusti 2019 inom parentes.

1 Sjöstedt 35 (+5)
2 Busch Thor 31 (-4)
3 Åkesson 30 (+3)
4 Löfven 28 (-12)
5 Kristersson 27 (-4)
6 Lööf 25 (-5)
7 Lövin 13 (-4)
8 Sabuni 13 (-7)
9 Bolund 10 (-1)

När Sjöstedt har avgått kommer Åkesson ha störst förtroende av alla partiledare om inte EB(T) lyckas hamna i fokus igen. Sabuni är nere på MP-nivå.
2020-01-30, 13:01
Medlem
Haddock93s avatar
Hur tror ni det här med att polisen kallar Löfvén för landsförrädare påverkar SD/S i opinionen?

Många håller nog med, men just den väljargrupp SD behöver dvs kvinnorna kommer nog tycka synd om Löfvén så att han samlar lite offerpoäng.

Dock kan man ju tycka att det är just det SD borde fått då Åkesson varit utfryst sedan dag 1.

Väldigt intressant att media går ut med detta, att polisen pratar i den här tonen kommer skapa ytterligare spänt läge i landet och om polisen börjar prata i dessa kalla ord mot sin egen statsminister då är samhället riktigt illa ute, det är allvarligare än man kanske tror för statsmakten.

Ordet landsförrädare har kommit upp ofta de senaste. Nyss var det snickaren Hans som lämnat S till SD som kallade Löfvén för detta i TV4 och nu inom polisen.
2020-01-30, 13:10
Medlem
Citat:
När Sjöstedt har avgått kommer Åkesson ha störst förtroende av alla partiledare om inte EB(T) lyckas hamna i fokus igen. Sabuni är nere på MP-nivå.
Sabuni lyfte aldrig eftersom hjärntrusten inom L fick så bråttom att sabba allt som fick henne vald. När hon blev för kontroversiell som integrationsminister blev hon ersatt med Ullenhag — när hon sedan tog revansch och snuvade honom på partiledarposten försöker partiet tvinga henne att bli en Ullenhagkopia. Trodde antirasisterna skulle jubla över en partiledare med mer pigment än hela Ullenhags släktträd, men det är nog som Bard sa, ”de riktiga rasisterna bor i Bromma och röstar på Folkpartiet”...

Oklart vad som hänt med EBT:s förtroende, det är för tidigt med hämnd för plastpåseskatten så det enda som återstår är väl möjligen ifall KD-väljarna skarpt ogillar V-samarbete...
2020-01-30, 13:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur tror ni det här med att polisen kallar Löfvén för landsförrädare påverkar SD/S i opinionen?

Många håller nog med, men just den väljargrupp SD behöver dvs kvinnorna kommer nog tycka synd om Löfvén så att han samlar lite offerpoäng.

Dock kan man ju tycka att det är just det SD borde fått då Åkesson varit utfryst sedan dag 1.

Väldigt intressant att media går ut med detta, att polisen pratar i den här tonen kommer skapa ytterligare spänt läge i landet och om polisen börjar prata i dessa kalla ord mot sin egen statsminister då är samhället riktigt illa ute, det är allvarligare än man kanske tror för statsmakten.

Ordet landsförrädare har kommit upp ofta de senaste. Nyss var det snickaren Hans som lämnat S till SD som kallade Löfvén för detta i TV4 och nu inom polisen.
Det där med polisen har jag helt missat, var hittar jag info om detta?
2020-01-30, 13:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det här med att kvinnor skulle följa män tror jag är en felaktig analys.
Vi behöver inte direkt smöra för män för att uppskattas, om man så säger
Kvinnor följer främst andra kvinnor, vi kan kalla dem alfahonorna.
Männen sysslar väl med sitt, så att säga. Vad de tycker påverkar högst marginellt.
Att vänta på att kvinnorna bara ska komma kan därför vara dödfött, om nu inte ledartjejerna börjar rulla in en masse. Jag kan dock inte se varför de skulle göra så på länge, för en kvinna som sticker ut förlorar sin ledarroll.

När de killar som alfahonorna gillar (populära alfa-män) är SD så blir alfahonorna också SD. SD-kvinnorna är ju inte direkt följare och undergivna utan är mer alfa-honor. Det är vad jag tror i alla fall, "alfahonorna" vill alltid ha "alfamännen". Läs på Åkessons facebooksida. Mest kvinnor som postar hjärtan och gosedjur.
2020-01-30, 13:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
När de killar som alfahonorna gillar (populära alfa-män) är SD så blir alfahonorna också SD. SD-kvinnorna är ju inte direkt följare och undergivna utan är mer alfa-honor. Det är vad jag tror i alla fall, "alfahonorna" vill alltid ha "alfamännen". Läs på Åkessons facebooksida. Mest kvinnor som postar hjärtan och gosedjur.
Jag hoppas att du har rätt, men jag är långt ifrån säker.

Alfa eller ej, ett vet jag:
Både jag och min man är öppna med var vi står politiskt, och mottagandet av våra åsikter varierar stort beroende på om vi talar med män eller kvinnor.
Jag tvivlar på att fler än ett fåtal kvinnor blir SD-väljare efter några samtal med mig.
Nu är jag iof inte SD, utan konservativ på riktigt, men ändå...

Många kvinnor tror dessutom att tex Expressen ljuger när de skriver om invandring numera.

Det massiva motståndet mot SD hos kvinnor verkar vara rejält envist. Många pratar om klimatförändringar mer än invandring.

Så: även om kvinnor vill minska invandringen verkar de prioritera annat, och de verkar skeptiska till MSM fast på ett annat vis än männen.

Ska SD vinna dessa väljare krävs nytänk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in