Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
När det kommer till ett val så handlar det mesta av politiken om vilket parti som har högst trovärdighet. I OU handlar det mer om viket missnöje som finns för stunden.
Kan inte beskriva SD som trovärdiga hur jag en försöker. De är ett populistisk parti med sina rötter i BSS och en invandrarfientlighet som bygger på fördomar mot andra än den egna så kallade etisk renläriga befolkniingen. Vilka de nu är.
SD är vidare ett parti som är längst ut på högerkanten vilket knappast gynnar den så kallade vanliga arbetaren. S däremot har alltid ställt upp på de svagas sida och skapat förutsättningar för att göra Sverige till ett av världens bästa länder att leva i. Någon sådan historia kan SD inte visa upp vilket är helt naturligt med tanke på när SD bildades.
SD är ett parti som kallar sig själva för nationalister och som beviserligen bygger sin politik på ett människo/utbildningsförakt. När jag läser på sociala media så är det återkommande att sverigevännerna själva beskriversin egen skolgång som om de endast har gått livets hårda skola. Utbildningsförakt i sin prydo. Det var också så en liten man i Tyskland argumenterade när han tog makten i Tyskland. Visserligen har ni bytt ut den värsta antisemitisten mot att jaga upp en skräck för islam i alla dess former. Historien går igen men måtte den delen aldrig upprepas.
(Min fetning)
Lite lustigt det där med hur man ser på partier och var de befinner sig på den politiska skalan.
När media för knappt tio år sedan frågade "vanliga" amerikaner var de skulle placera SD svarade nästan samtliga att SD var ett mittenparti med stark dragning åt vänstern. När de fick reda på att svenska medier och deras politiska motståndare utmålade SD som ett parti längst ut på högerkanten - gränsande till extremister - då skrattade amerikanerna högt och skakade på huvudet. Några svarade:
"Om SD är ett högerextremt parti, hur är då era vänsterpartier? Socialdemokraterna måste då ligga väldigt nära kommunisterna... eller?"
Så olika kan man se på partier och höger-, vänsterskalan. Att SD är ett "högerextremt" parti som befinner sig längst ut på högerkanten är självfallet rent nonsens. Fråga moderaterna vad de egentligen tycker om t ex SD:s välfärdspolitik. Till och med många moderater tycker att SD är på tok för vänster i dessa frågor.