2020-01-22, 00:35
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Elgiganten går bra och Mediamarkt har råd att gå back.

Vad är vitsen med att MediaMarkt Sverige ska sluka koncernens pengar år efter år? Tyskarna borde väl tröttna förr eller senare och ge upp.
Citera
2020-01-22, 00:41
  #830
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Vad är vitsen med att MediaMarkt Sverige ska sluka koncernens pengar år efter år? Tyskarna borde väl tröttna förr eller senare och ge upp.

Dom har ju redan lyckats minska konkurrensen.
Sen MediaMarkt öppnade i Sverige har ju OnOff & Expert konkat tex.
Nu finns det bara MediaMarkt, Netonnet & Elgiganten
Citera
2020-01-22, 00:50
  #831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Dom har ju redan lyckats minska konkurrensen.
Sen MediaMarkt öppnade i Sverige har ju OnOff & Expert konkat tex.
Nu finns det bara MediaMarkt, Netonnet & Elgiganten

Visst så men MM går hundratals miljoner back varje år medan de två andra gör vinst. Finns ju inga tecken på att MM håller på att vända trenden då i princip alla butiker går med förlust. Det måste väl finnas en gräns för tyskarnas vilja att försöka rida ut stormen, det folket är ju i grunden så jäkla snikna.
Citera
2020-01-22, 02:12
  #832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Räkna bort alla star wars, mcu och dc comics filmer så tror jag den siffran kommer minska betydligt, senaste årtiondet har ändå varit rätt enastående på den fronten.
Vad spelar det för roll för biografernas framtida existens vad för filmer de visar så länge folk vill se dem?
Citera
2020-01-29, 05:41
  #833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
2018 gjordes 16,4 miljoner biobesök. 400 000 färre jämfört med 2017.
2019 gjordes 15,9 miljoner biobesök. 500 000 färre jämfört med 2018.
För svenska filmer är trenden kraftigt nedåt. En halvering sedan 2014.

Just biobesök har förvånat mig under lång tid att det ändå står så starkt. Tittar vi på år 2004 så var antalet biobesök 16,5 miljoner. Sedan dess har biljettpriserna gått upp rejält och de flesta har ändå stora skärmar hemma att titta på.

Jag tror vi kommer se fortsatt sjunkande antal biobesök och även en utbredd biografdöd i småstäderna.

Att det är ett minskade intresse för att se svensk film på bio förvånar mig inte. Visst, ibland kommer det någon svensk film som lockar svenskarna att se filmen på bio. Vissa filmer går bättre än andra, tänker främst på "En man som heter Ove", som är en av tidernas största publiksuccéer. Ingen film har gått särskilt bra i jämförelse (om man ser på publiksiffror), under de senaste åren. Men överlag är intresset rätt svalt för att se svensk film.

Man har dock länge snackat om biografdöden. Bland annat trodde man att det skulle innebära biografdöd när TV, VHS och DVD och streamingsidor kom. Samt när biomomsen höjdes. Bion har överlevt det mesta, även om det händer att biografer läggs ner ibland. Bion har klarat sig ganska bra genom årens lopp ändå, så kanske det överlever ett bra tag till.
Citera
2020-01-30, 11:11
  #834
Medlem
Från hemsidan:

Teknikmagasinet har en ny ägare! Ambia Trading Group AB har ingått avtal om förvärv av huvuddelen av rörelsen i Teknikmagasinet Sweden AB, som försattes i konkurs den 15 januari 2020. Tillträde sker den 10 februari 2020
Citera
2020-01-30, 11:43
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
jag tror platekompaniet går in i skogsråttan.
Kanske augusti 2020.
Det där förstår man inget av. Vad är det och varför tror du det?
Citera
2020-02-02, 02:36
  #836
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det där förstår man inget av. Vad är det och varför tror du det?
Det är en norsk film/cd/bok-kedja som numera främst finns som näthandel. En gång i tiden var de stora fysiska men numera existerar bara 3 butiker i hela Norge.
Citera
2020-02-02, 02:45
  #837
Medlem
ArthurFlecks avatar
Har inte Indiska varit väldigt nära att konka flera gånger tidigare? Kanske är 2020 året då det äntligen händer? Fast det är väl iofs "Bindan" som äger Indiska och han är ju som bekant ganska loaded så kanske betalar han det med egna pengar?

Sen undrar jag om det nog inte rent allmänt går dåligt för klädkedjornas butiker och att kanske det inte går så bra för Lindex och MQ?
Citera
2020-02-02, 03:06
  #838
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Sen undrar jag om det nog inte rent allmänt går dåligt för klädkedjornas butiker och att kanske det inte går så bra för Lindex och MQ?
När det gäller MQ så byter de namn och ändrar koncept.
Citat:
MQ byter namn till Marqet – Myrorna flyttar in i butikerna
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/mqs-krisplan-byter-namn-och-slapper-in-second-hand-/
Citera
2020-02-02, 16:23
  #839
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När det gäller MQ så byter de namn och ändrar koncept.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/mqs-krisplan-byter-namn-och-slapper-in-second-hand-/

Ska Myrorna sälja sin bästa secondhand på Marqet nu?

Under varumärket Myrorna eller Marqet? Gissar på höjda priser och att de delar på vinsten.
Citera
2020-02-02, 22:26
  #840
Medlem
Det finns en lite matigare om vad MQ genomgår just nu.
Vill sölja mopeder och allt möjligt.

(FB) MQ går i graven...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in