Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
2018 gjordes 16,4 miljoner biobesök. 400 000 färre jämfört med 2017.
2019 gjordes 15,9 miljoner biobesök. 500 000 färre jämfört med 2018.
För svenska filmer är trenden kraftigt nedåt. En halvering sedan 2014.
Just biobesök har förvånat mig under lång tid att det ändå står så starkt. Tittar vi på år 2004 så var antalet biobesök 16,5 miljoner. Sedan dess har biljettpriserna gått upp rejält och de flesta har ändå stora skärmar hemma att titta på.
Jag tror vi kommer se fortsatt sjunkande antal biobesök och även en utbredd biografdöd i småstäderna.
Att det är ett minskade intresse för att se svensk film på bio förvånar mig inte. Visst, ibland kommer det någon svensk film som lockar svenskarna att se filmen på bio. Vissa filmer går bättre än andra, tänker främst på "En man som heter Ove", som är en av tidernas största publiksuccéer. Ingen film har gått särskilt bra i jämförelse (om man ser på publiksiffror), under de senaste åren. Men överlag är intresset rätt svalt för att se svensk film.
Man har dock länge snackat om biografdöden. Bland annat trodde man att det skulle innebära biografdöd när TV, VHS och DVD och streamingsidor kom. Samt när biomomsen höjdes. Bion har överlevt det mesta, även om det händer att biografer läggs ner ibland. Bion har klarat sig ganska bra genom årens lopp ändå, så kanske det överlever ett bra tag till.