Citat:
Ursprungligen postat av
MartinDenStore78
Jaha, nu har du ingen ryggsäck - hur ska du ha det? Går annars bra att vika och ha i fickan.
Sällan jag ser plastpåsar ligga och skräpa och då bor jag i Malmö. Se hur stränderna ser ut i vissa shit hole-countries i östasien och Sydamerika, snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Vad skulle en halverad förbrukning av den miljövänliga plastkassen ge oss för något positivt i Sverige?
Inse att det bara något miljömupparna (där språkrören är rediga miljöovänner) fått igenom så Den Misslyckade Svetsaren har en mindre sak att käbbla om.
Jag har alltid ryggsäck, o då behöver jag inte köpa någon påse. Det jag skrev var ett exempel då om jag inte har ryggsäck har jag ingenstans att förvara en påse, får inte plats i byxfickorna, iaf inte mina.
Ser heller inte mycket plastpåsar skräpa i Sthlm men Sverige sitter ihop med resten av världen, och är en del av eu.
Såhär skriver SVT.se ang bakgrunden till beslutet:
Citat:
Bakgrunden är att EU 2015 beslutade att medlemsstaterna ska reducera förbrukningen av plastbärkassar till 40 tunna plastpåsar per person och år senast 2025. Naturvårdsverket uppskattade 2018 att genomsnittssvensken använder 102 plastkassar per år.
Det övergripande målet med plastskatten är att minska nedskräpningen i naturen och haven. Regeringen anser att Sverige har ett globalt ansvar att minska nedskräpningen även om problemen inte är lika stora här som i Medelhavet och i världshaven.