2020-01-29, 21:48
Medlem
Krickerts avatar
Detta är så klart bara ännu ett sätt att pungslå skattebetalarna för att bekosta "mångkulturen"....
Citera
2020-01-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Måste ju köpa en plastkasse varje dag eftersom det är fult att ha ryggsäck o då har jag inte något att frakta min medhavda påse i.

Ryggsäcken hamnar iaf inte i naturen. Det är ju nedskräpning som de vill minska som jag förstått det.

Ingen tvingas köpa någon plastpåse, och folk lär inte köpa påsen om den kostar 6-7kr = då lär ju Sverige nå sitt mål o halvera förbrukningen av plastkassar till 2025.

Jaha, nu har du ingen ryggsäck - hur ska du ha det? Går annars bra att vika och ha i fickan.

Sällan jag ser plastpåsar ligga och skräpa och då bor jag i Malmö. Se hur stränderna ser ut i vissa shit hole-countries i östasien och Sydamerika, snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Vad skulle en halverad förbrukning av den miljövänliga plastkassen ge oss för något positivt i Sverige?

Inse att det bara något miljömupparna (där språkrören är rediga miljöovänner) fått igenom så Den Misslyckade Svetsaren har en mindre sak att käbbla om.
Citera
2020-01-29, 21:53
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ja du förespråkar det. Förstår inte varför. Du tror väl inte att skattepengarna går till miljön? Då har du likt Löfven varit naiv.

Jag är övertygad om att det kommer någonting gott utav det hela - på det ena eller andra sättet, det får framtiden visa.

Det är helt ok att du kallar mig naiv, jag kan leva med det.
Citera
2020-01-29, 21:55
Medlem
Istället för pant på PET-flaskor kunde man införa en skatt på 5:-/styck! Vi är ju ändå omgivna av idioter...
Citera
2020-01-29, 21:58
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Jaha, nu har du ingen ryggsäck - hur ska du ha det? Går annars bra att vika och ha i fickan.

Sällan jag ser plastpåsar ligga och skräpa och då bor jag i Malmö. Se hur stränderna ser ut i vissa shit hole-countries i östasien och Sydamerika, snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Vad skulle en halverad förbrukning av den miljövänliga plastkassen ge oss för något positivt i Sverige?

Inse att det bara något miljömupparna (där språkrören är rediga miljöovänner) fått igenom så Den Misslyckade Svetsaren har en mindre sak att käbbla om.

Jag har alltid ryggsäck, o då behöver jag inte köpa någon påse. Det jag skrev var ett exempel då om jag inte har ryggsäck har jag ingenstans att förvara en påse, får inte plats i byxfickorna, iaf inte mina.

Ser heller inte mycket plastpåsar skräpa i Sthlm men Sverige sitter ihop med resten av världen, och är en del av eu.

Såhär skriver SVT.se ang bakgrunden till beslutet:
Citat:

Bakgrunden är att EU 2015 beslutade att medlemsstaterna ska reducera förbrukningen av plastbärkassar till 40 tunna plastpåsar per person och år senast 2025. Naturvårdsverket uppskattade 2018 att genomsnittssvensken använder 102 plastkassar per år.

Det övergripande målet med plastskatten är att minska nedskräpningen i naturen och haven. Regeringen anser att Sverige har ett globalt ansvar att minska nedskräpningen även om problemen inte är lika stora här som i Medelhavet och i världshaven.

Citera
2020-01-29, 22:03
Medlem
-En konsekvens av detta blir att sjuka kassörskor som ska titta i varje papperspåse
kommer att omedvetet sprida sjukdomar vidare.

T.ex det dödliga coronaviruset,men vad gör det bara (s)taten får sin straffskatt.
Citera
2020-01-29, 22:04
Medlem
Varför byter man inte bara ut plastpåsarna mot dito i papper och tillhandahåller dessa utan extra kostnad? Om man vill minska plasten får man ju inte in nya skatten man redan har intecknat för plastpåsar. Blir ju likt trängselskatten man införde för att få in ny beskattning.
Citera
2020-01-29, 22:05
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Uppenbarligen är man desperata efter mer pengar till den fullständigt urspårade utvecklingen. Vad mer kan vi skatta på? Luft? Vatten?

Alkoholskatten bör väl höjas en del, konstigt att öl fortfarande är så billigt i Sverige. Där skulle man ju lätt kunna höja priserna med 20-30% och knappt ens sälja mindre.

Nja, man har ju redan lagt skatt på solenergi, så vatten och luft är nog inte långt borta.
Citera
2020-01-29, 22:05
Medlem
HUr går jag tillväga för att köpa plastpåsar utan 7kr ska gå till asylinvandring för varje påse?

måste jag beställa utomlands?
Citera
2020-01-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Du får lämna landet, det står dig fritt.
Stannar gärna kvar och säger "Vad var det VI sa" bara för är se era fejs!
Citera
2020-01-29, 22:11
Medlem
Jag beställde 1000 påsar från Tingstad nu. De säljer även fruktpåsar.
Citera
2020-01-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
HUr går jag tillväga för att köpa plastpåsar utan 7kr ska gå till asylinvandring för varje påse?

måste jag beställa utomlands?
Kolla Tingstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in