2020-01-29, 10:07
  #1897
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej.
Han tejpade bägge över hela huvudena (och fast till stolar) och skar av deras halsar. Mannen hade dock skador i pannan och näsa, som överensstämde med ett fall med stolen då huvudet slagit emot köksbordet.

Förblödningen var dödsorsak, men tejpningen var även det i sig dödande. Både mannen och kvinna hade fallit till golvet med stolarna. Kanske beroende på den panik de fått när de inte kunde andas?
Mycket blod hade sprutat på golvlister och nedre delen av kökssåp, vilket tydde på att mannens hals hade blivit avskuren i liggande position. Kvinnan minns jag inte längre, men minns inget om blodstänk högre upp. Hon hade dock bett att få sina händer tejpade framför kroppen, pga smärtor i lederna, vilket Edvin hade gått med på. Om det hade att göra med att hon var kvinna, eller om det berodde på att Edvin lät dom tro att de skulle få leva, det kan man bara spekulera om.
Ja men det där är överkurs. I det fallet har du en grundlig förundersökning som underlag och i det här en eller två tidningsartiklar. Vi famlar i ett visst mörker och vet inte riktigt vad som har hänt här annat än att ett äldre par har mördats och troligtvis bestulits. Det är inte samma GM (uppenbarligen), och kanske inte samma motivbild, men varför det fallet och dubbelmordet i Långared togs upp är ju inte superotydligt, även fast detaljerna vi har här inte är identiska.
Citera
2020-01-29, 10:27
  #1898
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja men det där är överkurs. I det fallet har du en grundlig förundersökning som underlag och i det här en eller två tidningsartiklar. Vi famlar i ett visst mörker och vet inte riktigt vad som har hänt här annat än att ett äldre par har mördats och troligtvis bestulits. Det är inte samma GM (uppenbarligen), och kanske inte samma motivbild, men varför det fallet och dubbelmordet i Långared togs upp är ju inte superotydligt, även fast detaljerna vi har här inte är identiska.

Nä, Edvin är det inte .

Vi vet alltför lite för att kunna dra några stora slutsatser.
Vi vet ju inte ens om det saknas något.

Det enda vi har att gå på är vårt sunda förnuft och försöka dra paralleller mellan det lilla vi vet och jämföra med fall som vi känner till. Vi har inte ens tillgång till statistik på det vis GW har...

Jag håller som mest troligt ändå att det har något med miljonvinsten att göra, förmodligen ryktesvägen. Tror att gm inte är i Sverige längre, då de lämnat vapen, cyklar och bil kvar. De har troligen varit flera (vilket gör att jag inte tror lika mycket på ett brott i hämnd eller lustmord). Finns tecken på planering och tecken till försök att fördröja upptäckt. Det visar på brottslingar som har viss erfarenhet.

Har de lyckats undvika uppkopplingar genom planläggning kan det vara svårt att få fast dom om de inte finns i register i något annat land. Tvivlar inte på att skyddsutrustning har använts, typ handskar.

Men hur fick de tag på Gerts (vad han nu hette) mördare? Klarade polisen av dom, kanske de kan lösa det här också?
Citera
2020-01-29, 15:54
  #1899
Medlem
DNA kommer att nog att lösa det här, antingen från cyklarna, bilen eller från huset. Tror att det var ett vanligt inbrott från början men att det eskalerade då ägaren kom hem i sällskap med kvinnan. Alternativt ett överfallsrån som gick överstyr. GM har alldeles säkert en viss anknytning till platsen i form av arbete eller bostad.
Citera
2020-01-29, 17:30
  #1900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
DNA kommer att nog att lösa det här, antingen från cyklarna, bilen eller från huset. Tror att det var ett vanligt inbrott från början men att det eskalerade då ägaren kom hem i sällskap med kvinnan. Alternativt ett överfallsrån som gick överstyr. GM har alldeles säkert en viss anknytning till platsen i form av arbete eller bostad.
Som väl sagts innan; det är en god chans att GM.s mobiler varit uppkopplade inom en radie på 2-3km från sursta, under tiden ett till tre dygn före rånmordena. Samt att samma mobiler varit uppkopplade i N.tälje, när BO.s stulna bil ställdes där....
Citera
2020-01-29, 18:17
  #1901
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Som väl sagts innan; det är en god chans att GM.s mobiler varit uppkopplade inom en radie på 2-3km från sursta, under tiden ett till tre dygn före rånmordena. Samt att samma mobiler varit uppkopplade i N.tälje, när BO.s stulna bil ställdes där....

Ja, jag tror inte heller att de varit uppkopplade under tiden de varit där för morden eller när de ev har rekat.

Men om de varit en bra bit från Sursta, då kan det vara svårt att koppla ihop nummer, tror jag. Det måste ju vara många som ska kollas upp. Går det ens om man inte har närmare precision?

Jag kan kanske också tänka mig att de kan ha använt tillfälliga kontantkort eller mobiler för att inte kunna kopplas ihop med numret.

Möjligen kan detta vara ett indicium om man har misstänkta, som man senare kan kolla upp var de har befunnit sig vid viss tidpunkt. Men inte som utgångspunkt för att ringa in personer. Gissar jag.
Citera
2020-01-29, 19:05
  #1902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tror inte heller att de varit uppkopplade under tiden de varit där för morden eller när de ev har rekat.

Men om de varit en bra bit från Sursta, då kan det vara svårt att koppla ihop nummer, tror jag. Det måste ju vara många som ska kollas upp. Går det ens om man inte har närmare precision?

Jag kan kanske också tänka mig att de kan ha använt tillfälliga kontantkort eller mobiler för att inte kunna kopplas ihop med numret.

Möjligen kan detta vara ett indicium om man har misstänkta, som man senare kan kolla upp var de har befunnit sig vid viss tidpunkt. Men inte som utgångspunkt för att ringa in personer. Gissar jag.
Jodå. Mkt enkelt - ifall man vill. Först kollar man mobiler som var där bilen lämnades. Ifall man vet tid. Sen så kollar man, vilka av de mobilerna som inte syntes alls i SE, säg 12 tim senare. Och dom som blir kvar då, deras lägen kollar man efter, 0 till 5 dygn "bakåt".
Citera
2020-01-29, 19:10
  #1903
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jodå. Mkt enkelt - ifall man vill. Först kollar man mobiler som var där bilen lämnades. Ifall man vet tid. Sen så kollar man, vilka av de mobilerna som inte syntes alls i SE, säg 12 tim senare. Och dom som blir kvar då, deras lägen kollar man efter, 0 till 5 dygn "bakåt".

Men vet man tid om man inte har övervakningskamera som någonstans ringar in bilen när den parkerar. Kanske de har varit smarta nog att vänta med att slå på mobilerna tills de lämnat bilen, med god marginal.

Jag tänker att om bilen parkerades dagtid, då är sannolikheten lite att någon upptäcker dig/lägger märke till dig. Finns det någon övervakningskamera vid någon mack, eller liknade kanske man kan klura ut det.

jag hoppas sannerligen att det går att få fast dom.
Förbaskade psykopater.
Citera
2020-01-29, 20:26
  #1904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet man tid om man inte har övervakningskamera som någonstans ringar in bilen när den parkerar. Kanske de har varit smarta nog att vänta med att slå på mobilerna tills de lämnat bilen, med god marginal.

Jag tänker att om bilen parkerades dagtid, då är sannolikheten lite att någon upptäcker dig/lägger märke till dig. Finns det någon övervakningskamera vid någon mack, eller liknade kanske man kan klura ut det.

jag hoppas sannerligen att det går att få fast dom.
Förbaskade psykopater.
Jo. Det andra pejl.stället är kapellskär....kontra vallentuna några tim./dygn innan.
En 3e möjlighet är de dödas mobiler,,,,,
Citera
2020-01-29, 21:12
  #1905
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det skulle teoretiskt finnas en möjlighet att någon med liknande motiv hade gjort brottet. Men det borde vara extremt ovanligt. Ovanligare än ekonomiska brott.

Men självklart kan det finnas människor som inte bara är känslomässigt kalla och kan avrätta och plåga människor enbart för det ekonomiska syftet, utan skulle kunna njuta av att få plåga någon också i samma syfte. Läskigt nog som det är.

Nu vet vi väldigt lite om vad som ev har stulits/ försök till att plocka ut pengar från konton eller liknande. men det troligaste är väl ändå att det har något med "miljonvinsten" att göra.

Jag är ganska säker att polisen gör en noggrann kartläggning av bägge offren för att kontrollera om det kan finnas andra motiv än just det ekonomiska.

Visst självklart kan det vara så. Dessutom är det enda vi vet som stulits är bilen. Man har sagt att det var stökigt i huset och det kan bero på den tumult som uppstått vid överfallet.
Citera
2020-01-29, 21:24
  #1906
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Är du på riktigt? Ingen påstår att Edvin skulle vara GM här, det pratades motiv och tillvägagångssätt och fallet med Edvin togs upp.

Nu stämmer ju inte det riktigt, flera skribenter har faktiskt hävdat just det, även om du inte gjort det. Jag tycker man ska vara noga med fakta och inte mata foliehattarna i onödan.

Silver/Gaffatejp och Plastfilm är inte samma sak. Och absolut inte kniv och Skjutvapen. Risken med en sådan här tråd är att rykte och vilda spekulationer skapar en egen sanning.
Citera
2020-01-29, 21:32
  #1907
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Som väl sagts innan; det är en god chans att GM.s mobiler varit uppkopplade inom en radie på 2-3km från sursta, under tiden ett till tre dygn före rånmordena. Samt att samma mobiler varit uppkopplade i N.tälje, när BO.s stulna bil ställdes där....

Vi får väl hoppas på det, men det finns ju tyvärr en risk att faktiskt har använt kontantkort.
__________________
Senast redigerad av Stilichio 2020-01-29 kl. 21:42.
Citera
2020-01-30, 00:15
  #1908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet man tid om man inte har övervakningskamera som någonstans ringar in bilen när den parkerar. Kanske de har varit smarta nog att vänta med att slå på mobilerna tills de lämnat bilen, med god marginal.

Jag tänker att om bilen parkerades dagtid, då är sannolikheten lite att någon upptäcker dig/lägger märke till dig. Finns det någon övervakningskamera vid någon mack, eller liknade kanske man kan klura ut det.

jag hoppas sannerligen att det går att få fast dom.
Förbaskade psykopater.
Kan man spåra mobiler med kontantkort undrar okunnig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in