2020-01-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Här:
https://youtu.be/B3qClCOQyQk
3:36

Jag tror den redan har länkats till av falconer8, men men
Nej, falconer8 länkade en död länk och rättade inte till det, men jag länkade filmen tidigare idag:

(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Tid 3:11
Citat:
Radiation like this can harm the guidance systems, onboard computers or other electronics on Orion

Tid 3:36
Citat:
We must solve these challanges before we send people through this region of space
https://youtu.be/RcEjGzrTpcw

Huvudproblemet med Van Allen-bältena är skador på dagens känsliga elektroniska kretsar med mikroskopiska avstånd mellan olika komponenter, inte strålskador på besättningen (även om riskerna med strålexponering på astrounaterna och vilka områden man kan passera med minsta möjliga exponering självklart också är något man också undersöker och strävar efter att lära sig mer om).

Varför tycker du det är konstigt att vill lösa dessa utmaningar med modern elektronik innan man skickar bemannade farkoster igen?
Filmklippet är från 2014.
Tror du man lärt sig mer om Van Allen bältena nu sex år efter att inslaget med Kelly Smith sändes?
Citera
2020-01-29, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Vad som berättas är ju att man vill förvissa sig om att kapslens känsliga elektronik klarar sig (genom strålningsbältena) innan man låter människor åka med.
Vad är det för fel med det??
Det vore ju olyckligt att ha människor åkande i en "utslagen", kanske ostyrbar kapsel!

/T
Det är inget fel med det.
Det konstiga är att dom hade en teknik som saknar motstycke i säkerhet, men skrotade den.
Citera
2020-01-29, 14:48
Medlem
Citat:
Det konstiga är att dom hade en teknik som saknar motstycke i säkerhet, men skrotade den.
Varför tror du dom skrotade den?
/T
Citera
2020-01-29, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Varför tycker du det är konstigt att vill lösa dessa utmaningar med modern elektronik innan man skickar bemannade farkoster igen?
Jag tycker inte det är konstigt.
Jag jobbar som gymnasielärare i matte och för mig är det självklart att dom aldrig var på månen och att mycket måste lösas innan dom kan ta sig dit, och om någon elev undrar så säger jag som det är.
Citera
2020-01-29, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Varför tror du dom skrotade den?
/T
Jag vet varför dom skrotade tekniken.
Den tog dom aldrig till månen.
Citera
2020-01-29, 14:58
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är konstigt.
Jag jobbar som gymnasielärare i matte och för mig är det självklart att dom aldrig var på månen och att mycket måste lösas innan dom kan ta sig dit, och om någon elev undrar så säger jag som det är.
Jo, jag har noterat att du ofta slår dig på bröstet med att jobba som gymnasielärare i matte och inte tror på månlandningen, men nu gällde frågan om det finns några belägg för att Nasa säger att man inte kan passera genom Van Allen-bältena på grund av att besättningen skulle ta allvarlig skada av strålningen.

Håller du med om att det som sägs om Van Allen-bältena är att det är dagens extremt tätt packade och därmed känsliga digitala elektroniska kretsar som är huvudproblemet och inte risken för akut strålskada på besättningen?
Senast redigerad av Prudent 2020-01-29 kl. 15:44.
Citera
2020-01-29, 15:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Här:
https://youtu.be/B3qClCOQyQk
3:36

Jag tror den redan har länkats till av falconer8, men men

Den filmen är ju inte något slags officiellt utlåtande från Nasa, utan en mycket dramatiserad 'trailer' för Orionprojektet. Manus är skrivet för maximal dramatisk effekt.

Du missförstår hur ett så komplext projekt som framtagandet av en bemannad rymdfarkost går till. Orion är t ex tänkt att vara den farkost som tar folk till mars. Självklart måste de lösa problemet med strålningen i van Allenbältet. De måste även lösa livsmiljön ombord, återinträdet i atmosfären, massor med faktorer som har med säkerheten att göra. Man har bra koll på problemen, men de måste lösas för denna helt nya farkost.
Citera
2020-01-29, 15:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Tror inte att Apollokapslarna hade en säkerhet som saknar mostycke utan att man faktiskt tog extrema risker när man skickade iväg astronauterna till månen. Risker som man inte vill och/eller får ta idag.
Citera
2020-01-29, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tror inte att Apollokapslarna hade en säkerhet som saknar mostycke utan att man faktiskt tog extrema risker när man skickade iväg astronauterna till månen. Risker som man inte vill och/eller får ta idag.
Sex av sex landningar på månen och inte en skråma på astronauterna.
Och när det gick fel, så klarade sig alla helt oskadda ändå.
Den säkerheten saknar motstycke.
Citera
2020-01-29, 16:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eller också så hade man en del tur. Sex lyckade färder bevisar inte att det kan anses som säkert.
Citera
2020-01-29, 16:49
Medlem
Citat:

Exakt vad svamlar du om? Varför ljuder du?

”As of 2020, there have been 14 astronaut and 4 cosmonaut fatalities during spaceflight.[1][2] Astronauts have also died while training for space missions, such as the Apollo 1 launch pad fire which killed an entire crew of three. There have also been some non-astronaut fatalities during spaceflight-related activities.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_spaceflight-related_accidents_and_incidents

Eller du kanske inte tycker dödsfall är så allvarligt?
Citera
2020-01-29, 17:37
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Detta måste sluta nu. Du återkommer gång efter gång i olika former med påståendet att Nasa hävdar att det är livsfarligt för människor att färdas genom van Allenbältet. Att det är Nasas 'officiella hållning' etc.

När vi sedan ber dig att styrka detta med en källa får du uppenbara problem. Först länkar du till fel ställe i ett 3 och en halv timmes Youtubeklipp, och sen säger du att du har för dig att din källa finns nånstans under den första en och en halv timmen. Sen förväntar du dig att vi ska leta upp din källa. Är du på riktigt? Filmen är ju dessutom inget officiellt dokument från Nasa.

Sen försöker du dig på att styrka ditt påstående med en länk till quora.com, men det är så fånigt att jag väljer att inte gå in på det.

Sen sätter du dig och googlar så mycket du orkar (Obs att du påstått att detta är så väldigt lättgooglat) och blir så nöjd när du hittar detta rymdmattedokument, som innehåller det för dig lovande stycket 'The Deadly van Allen Belt?'

Tyvärr för dig skriver Nasa under just den rubriken:

'The total dosage for the trip is only 11.4 Rads in 52.8 minutes. Because 52.8 minutes is equal to 0.88
hours, his is equal to a dosage of 11.4 Rads / 0.88 hours = 13 Rads in one hour, which is well below
the 300 Rads in one hour that is considered to be lethal.
Also, this radiation exposure would be for an astronaut outside the spacecraft during the transit through
the belts. The radiation shielding inside the spacecraft cuts down the 13 Rads/hour exposure so that it is completely harmless.
'

Jag fetade de sista orden 'so that it is
completely harmless.
'

Så det är helt ofarligt, detta är alltså innebörden i det dokument du försöker styrka ditt påstående med.

Nudå, kan vi äntligen släppa påhittet att Nasa påstår att det är livsfarligt för människor att (i en rymdfarkost) färdas igenom van Allenbältet?

Frågan är väl snarare om du är på riktigt! Att jag länkade videon där NASA säger just detta var inte nog för er småbarn i tråden. Då gapar ni om att det var fel klockslag!

Jag har aldrig sagt och/ eller specificerat vilket klockslag det är. Något får ni fan göra själva! Förstår inte varför ni blir så rabiata såfort månlandningen ifrågasätts! Precis som om hela er världsbild skulle ändras om det nu skulle visa sig att mänskligheten inte har landat på månen! Det klarar ni uppenbarligen inte av!

För det har pappa staten sagt att det gick till så och då måste det stämma! Så tänker idioter. Men ni ska vi leva lyckliga i er lilla värld och få fortsätta att suga på den tutten ett tag till, för det har ni uppenbarligen ett behov av.

Jag lämnar tråden för det har blivit 100% rundgång i den här tråden nu. Ni får fortsätta leka i er sandlåda och drömma om " jymdjaketer"på nätterna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in