2020-01-29, 19:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vilka som först hoppar av vet jag inte.

Men Sverige kommer att sitta sist kvar med Svarte-Petter.
Citera
2020-01-29, 20:04
Medlem
DoungAs avatar
Knappast. EU kommer börja fungera bättre nu tror jag. Lite tysk organisation och fransk vilja. Ska bli skönt o slippa Storbritannien och deras tunga och ologiska byråkrati.
Citera
2020-01-29, 20:12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Knappast. EU kommer börja fungera bättre nu tror jag. Lite tysk organisation och fransk vilja. Ska bli skönt o slippa Storbritannien och deras tunga och ologiska byråkrati.
Hahaha!
Famous last words. En församling som just förbjudit nationsflaggor. Jae, det kommer ju att gå sisådär, fattar ju vem som helst. Utom vissa då'rå. Alla har ju inte sladden i väggen, fångar inte vågorna med sitt WIFI-chip, knyter inte skorna, äter sina torkade makaroner okokta. Och har otur när de gissar fel när de låtsas hålla på med politik. Hela tiden otur. Såg ingenting komma.
Senast redigerad av Fri 2020-01-29 kl. 20:16.
Citera
2020-01-29, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Mr. Brexit, Nigel Farage, hävdade idag att Brexit är början på slutet för EU:

Brexit will be ‘beginning of the end’ for EU says Nigel Farage

https://www.express.co.uk/videos/6127619138001/Brexit-will-be-beginning-of-the-end-for-EU-says-Nigel-Farage

Farage menar att när dammet lagt sig och folk ser vad Storbritannien tjänar på att lämna EU kommer fler EU-länder att vilja lämna EU, i första hand då Italien, Polen och Danmark.

Frågor att diskutera:

1. Har Farage rätt? Är det början på slutet för EU som vi nu ser?

2. Stämmer det att Italien, Polen och Danmark kommer att stå först i kön för att lämna EU? Eller finns det andra länder - som t.ex. Ungern - som kan tänkas ha lika brått att lämna EU när den dagen kommer?

3. Går det att rädda EU-projektet genom att montera ned överstatligheten och återgå till ett mellanstatligt samarbete med fokus på frihandel?

Ptja, när Italien kollapsar ekonomiskt finns det säkert en risk att hela EU dras med i fallet. Jag kan inte tänka mig att ett till Grekland är hållbart, annars ligger det kanske närmare till hands att misstänka att typ något östland som Ungern eller Polen blir näste man till rakning.

Jag tror inte det går att rädda EU då premisserna som EU vilar på helt enkelt är falska - EU skapades aldrig för folkens bästa även om det såldes in till folket som så. EU behöver folket vars axlar det vilar på men folket, som vill ha sina axlar fria, behöver inte EU.
Senast redigerad av RobRoys 2020-01-29 kl. 20:31.
Citera
2020-01-29, 20:26
Medlem
Opaques avatar
Nu kommer ju EU att begära att höja medlemsavgiften för övriga EU stater att kompensera Englands bortfall. Och det är inga småpengar direkt. Sverige har begärts betala från dagens 41Miljarder/år till 57Miljarder/år.

Det är bäddat för en massiv offentligt storbråk,och det kommer att höja röster för att utreda vad medlemsavgiften egentligen är värt i förhållandet att stå utanför. Vilet är naturligtvis helt välkommet. Jag tror att många är gravt irriterade på att betala för en politisk klass som kan liknas vid en gammaldags fursteklass,med privilegier som klipp och skuret för karriärspolitiker - Alt dumpningsplats elefantkyrkogård för obsoleta nationella riksdagspolitiker .
Citera
2020-01-29, 20:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Nej knappast. Jag ser det som uttryck för ett önsketänkande inom den sekt/falang han företräder, och kanske mer än något annat ett sätt att hålla uppe ett medialt intresse för honom själv. På pappret har han inget kvar att jobba för nu när hans projekt s.a.s gått i mål och därför måste han försöka hålla sig i medialjuset så gott han kan.
Jag tror faktiskt att Nigel Farage är en av få politiker som verkligen brunnit för sin politik. Han har kämpat mot EU i halva sitt liv. Omröstningen 2016 var givetvis hans största politiska triumf, men istället för att försöka samla under sig ännu mer makt valde han att stiga åt sidan. Och först när han såg att förhandlingarna höll på att falla ihop och de övriga partierna vackla valde han att stiga in i politiken igen. Så bli inte det minsta förvånad om han efter detta kommer återgå till det civila livet.
Citera
2020-01-29, 20:32
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Nu kommer ju EU att begära att höja medlemsavgiften för övriga EU stater att kompensera Englands bortfall. Och det är inga småpengar direkt. Sverige har begärts betala från dagens 41Miljarder/år till 57Miljarder/år.
Ja, och svenska politiker kommer givetvis glatt att betala dessa pengar för att upprätthålla bilden av den humana och ekonomiska stormakten Sverige.
Citera
2020-01-29, 20:40
Medlem
Polen och Ungern stannar så länge de cashar in som de gör. De hatar EU men älskar stålar. De får slängas ut (vilket inte kommer att ske).
Citera
2020-01-29, 23:33
Medlem
Gabriel Knights avatar
Lagen om att inte få sälja mobilladdare med mobilen borde få alla vettiga människor att inse att England har tagit helt rätt beslut. Ett mobilköp blir ju dyrare bara för att några korkade ministrar har lyssnat på Klimat-Greta. Tro mig, EU kommer att göra fler restriktioner på mobil och internetmarknaden i sken av att man vill vara klimatvänliga.

Man kommer att hänvisa till den höga energi som går åt till all datalagring när man surfar och streamar vilket kommer i slutänden göra att man begränsar internettjänsterna för privatpersoner både i mobilen och på datorn. Kan ni leva utan streamingtjänster och andra internettjänster i datorn och mobilen om de stängs ner som vissa vill göra? De flesta som jag känner säger att de streamar varje dag och begränsas detta blir det kaos. Det kan vara en av de få anledningarna till att svenskarna går man ur huse och protesterar.

Därför är det dags att börja signera papperna för utträdet även för Sverige för inom några år har hela EU:s korthus rasat precis som Karl den stores rike och romarriket före det.

England kommer att få det tufft en tid innan alla avtal är på plats men sedan kommer de förstå att de är vinnare i den här striden.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-01-29 kl. 23:42.
Citera
2020-01-30, 11:53
Medlem
DaddyD2s avatar
Deras utträde innebär knappast slutet för EU. I stort sett så har Storbritannien aldrig varit med i EU. De har haft oerhört många undantag och subventioner. Storbritannien är inte så viktig för EU som de själva vill påstå. Ja, de är ett stort land med en stark ekonomi, men i det stora hela så kommer EU-länder inte känna av Brexit lika hårt som britterna kommer göra. Övriga medlemsländer kommer se hur illa det går för britterna, och opinionerna kommer svänga till EU's fördel.
Citera
2020-01-30, 12:00
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Lagen om att inte få sälja mobilladdare med mobilen borde få alla vettiga människor att inse att England har tagit helt rätt beslut.
Tror du på fullaste allvar att EU's framtid är beroende av huruvida vi får en nätadapter med våra telefoner eller inte? Jag hoppas att folk har lite mer innanför pannbenet än så.
Citera
2020-01-30, 13:09
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

1. Har Farage rätt? Är det början på slutet för EU som vi nu ser?

2. Stämmer det att Italien, Polen och Danmark kommer att stå först i kön för att lämna EU? Eller finns det andra länder - som t.ex. Ungern - som kan tänkas ha lika brått att lämna EU när den dagen kommer?

3. Går det att rädda EU-projektet genom att montera ned överstatligheten och återgå till ett mellanstatligt samarbete med fokus på frihandel?

1) Det återstår att hoppas och aktivt arbeta emot denna antidemokratiska organisation vars huvudmål är att förinta nationernas Europa.
https://www.youtube.com/watch?v=RBMvZRf9Scs

2) Percent of people who agree with the statement "our country could better face the future outside the EU"
Grafik: https://www.gzeromedia.com/the-graphic-truth-does-anyone-else-want-to-leave-the-eu?fbclid=IwAR1Xr69PtyjqHOue-2FMmVDl-L9Sh1MiwWt hprvPW8-uiaFozZ0TkuamvkI
Slovenia 48%
Poland 47%
Italy 44%
UK 42%

Däremot är helt andra nationer mest missnöjda med hur EU ser ut i dagsläget.
Störst missnöje med EU noteras i Frankrike, Tyskland, Grekland.

Standard Eurobarometer 91, Public opinion in the European Union - June 2019

3. Motståndet från en hel armé EU-byråkrater gör det praktiskt omöjligt. De har byggt upp en jätteapparat med fantastiskt förmånliga anställningsvillkor och ersättningar. Nya funktioner och arbetsgrupper skapas när en hängiven EU-anhängare i någon medlemsland röstas ut i nationella val. De vet vikten av att ta hand om sina egna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in