2020-01-29, 18:07
Medlem
Reguluss avatar
Mr. Brexit, Nigel Farage, hävdade idag att Brexit är början på slutet för EU:

Brexit will be ‘beginning of the end’ for EU says Nigel Farage

https://www.express.co.uk/videos/6127619138001/Brexit-will-be-beginning-of-the-end-for-EU-says-Nigel-Farage

Farage menar att när dammet lagt sig och folk ser vad Storbritannien tjänar på att lämna EU kommer fler EU-länder att vilja lämna EU, i första hand då Italien, Polen och Danmark.

Frågor att diskutera:

1. Har Farage rätt? Är det början på slutet för EU som vi nu ser?

2. Stämmer det att Italien, Polen och Danmark kommer att stå först i kön för att lämna EU? Eller finns det andra länder - som t.ex. Ungern - som kan tänkas ha lika brått att lämna EU när den dagen kommer?

3. Går det att rädda EU-projektet genom att montera ned överstatligheten och återgå till ett mellanstatligt samarbete med fokus på frihandel?
Citera
2020-01-29, 18:19
Medlem
TheJackets avatar
Man kan ju alltid hoppas
Citera
2020-01-29, 18:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
1. Har Farage rätt? Är det början på slutet för EU som vi nu ser?

2. Stämmer det att Italien, Polen och Danmark kommer att stå först i kön för att lämna EU? Eller finns det andra länder - som t.ex. Ungern - som kan tänkas ha lika brått att lämna EU när den dagen kommer?

3. Går det att rädda EU-projektet genom att montera ned överstatligheten och återgå till ett mellanstatligt samarbete med fokus på frihandel?

1. Ja det är slutet på det EU vi ser idag. Fler länder kommer att se att UK går bra och har kvar sin självständighet och kommer också vilja gå ur.

2. Fler länder kommer vilja gå ur men jag vet inte vem som kommer bli härnäst. Jag gissar på Italien men jag kan ha fel. V4 länderna kommer vilja gå ur när pengakranen sinar, vilket Brexit hjälper till med.

3. Även om dagens EU kommer försvinna kommer antagligen tullunionen finnas kvar, även UK kommer att vara i denna. Det bästa vore om EU gick tillbaka till frihandel och lämnade politiken. EU beslut ska inte vara bindande och varje land ska välja om de vill införliva en lag som EU föreslår. Den överflyttning av makt som t.ex. Sverige gjort till EU idag har varit skadlig på alla sätt, speciellt när EU är full av korrupta galningar.

EU är dött och en av anledningarna är massinvandringen. Alla är skittrötta på den och vill inte ha fler människor från MENA. Någon slags sammanslagning med mellanöstern och Afrika är bara sagofasoner, kommer aldrig fungera. En annan sak varför EU är dött är att de har ingen folkig förankring. USA har sin konstitution som ger befolkningen rättigheter och binder samman befolkningen. EU gick inte denna vägen ut var enbart ett elitprojekt där befolkningen ska vara deras slavar. Går man den vägen så kommer man misslyckas.

Brexit är egentligen inte anledningen till varför EU kommer att gå under men den accelerar undergången ordentligt. Oavsett Brexit eller inte så är EU på utgång.
Citera
2020-01-29, 18:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
1) Den som lever får se.

2) Har det hörts tongångar från dessa länder att de står först i kön? Är det ens rimligt att tro det?

3) Vet egentligen inte vad i debatten som menas med ”överstatlighet” och frihandel.

Ska man ha fri rörlighet måste man också enas om gemensamma regler. Tycker det är bra om Europa kan ha en gemensam policy avseende t ex ”flyktingmottagande” och miljö. Det är också bra om man kan gå ihop när Trump hotar med sina strafftullar.

De som gnäller om överstatlighet gör det för att deras åsikter inte överensstämmer med EUs linje. Skulle EU tycka som dom vore det annat ljud i skäppan.

Vad det gäller Farange så får man nog ta i beaktande att hans uttalande är avsett att boosta honom och GB. Han vill ju givetvis att övriga Europa ska dansa efter hans pipa, dvs ett EU under brittiskt styre.

Chansen/risken finns dock (vilket jag påpekat tidigare) att Sverige lämnar om några år. Britterna är våra idoler och vi hänger dem i kjolarna. Vilket skäl kommer man då att ange? Tja, att man tycker att ”nationalistiska” och ”främlingsfientliga” krafter tagit över EU (sen att den beskrivningen mycket väl kan stämma in på GB låtsas man inte om).
Citera
2020-01-29, 18:37
Medlem
Nej knappast. Jag ser det som uttryck för ett önsketänkande inom den sekt/falang han företräder, och kanske mer än något annat ett sätt att hålla uppe ett medialt intresse för honom själv. På pappret har han inget kvar att jobba för nu när hans projekt s.a.s gått i mål och därför måste han försöka hålla sig i medialjuset så gott han kan.

Min gissning är att vi inom ett år eller så kommer att se honom i en konsultroll hos diverse partier som omfattar hans ideer någonstans i europa. Brödet ska ju fortarande in i käften så att säga.
Citera
2020-01-29, 18:55
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
1)

De som gnäller om överstatlighet gör det för att deras åsikter inte överensstämmer med EUs linje. Skulle EU tycka som dom vore det annat ljud i skäppan.

Vi behöver tex. ingen gemensam vargpolitik för att upprätthålla en handelsunion. Behovet av gemensamma spelregler har drivits in absurdum, man har fört över mer och mer makt som inte alls har något att göra med gemensamma spelregler. EU är en elitistisk maktfullkomlig organisation vars maktelit extremist-klassar all opposition. "Vi kan inte göra fel" är attityden. I stället för att rannsaka sina egna gärningar förklarar man kritikerna för populister. Givetvis skulle jag ha annat ljud i skeppan om Eu skulle tycka som jag, dvs att centralmakten inte skall bestämma över mer än absolut nödvändigt. Mitt ogillande ligger på ett principiellt plan.
Citera
2020-01-29, 19:12
Medlem
Politikerna är för EU för att man får sjukt mycket i traktamenten. Man blir även behandlad som en kunglighet med chaufför till bilen, fina middagar o pengar till "kontor".
Fy fan vad man kan fläska ut pengar som EU-politiker.

Men förhoppning att detta korthus faller nu när Storbritannien lämnar.
Kanske folk börjar inse hur myck3et pengar som försvinner ner i detta svarta hål kallat EU.
För många år sedan så läste jag att ca 5% av EUs budget bara försvinner. Man kan inte redogöra för vart pengarna tar vägen. Vet inte hur sant det är men det skulle inte förvåna mig ett dugg.
Citera
2020-01-29, 19:14
Medlem
Fris avatar
sEUjetunionen älskad av alla SD:are, censurerar Union Jack. Good luck, liksom!
https://youtu.be/RBMvZRf9Scs?t=216
"- If you do not obey our rules, you will be cut off!"

Well, f* that little PC bitch!
Senast redigerad av Fri 2020-01-29 kl. 19:17.
Citera
2020-01-29, 19:16
Medlem
Citat:
Brexitledaren Nigel Farage höll på onsdagen sitt sista tal i Europaparlamentet inför det brittiska EU-utträdet. Han beskrev bland annat Brexit som en delseger i den stora strid mot globalism som nu rasar i västvärlden. Sedan viftade Brexit partys ledamöter adjö till EU-byråkraterna med insmugglade brittiska flaggor.

Citat:
– När jag kom hit tyckte ni alla att det var fruktansvärt lustigt. Men sedan 2016 skrattar ni inte längre, konstaterade Farage på onsdagen i sitt sista anförande i parlamentet innan Brexit.

– Jag vill att Brexit ska inleda en debatt i hela Europa. Vad vill vi ha ut av Europa? Om vi vill ha handel, vänskapligt samarbete och reciprocitet så behöver vi ingen EU-kommission och ingen europeisk domstol. Vi behöver inte dessa institutioner och all denna makt. Och jag kan lova er att både i Ukip och Brexit party så älskar vi Europa. Vi hatar bara EU, sade Nigel Farage.

Han förklarade att han hoppas att Brexit blir början på slutet för EU-projektet.

– Det är ett dåligt projekt. Det är inte bara odemokratiskt utan antidemokratiskt.

– Det är striden mellan globalism mot populism. Ni må själva avsky populismen, men då har jag något roligt att berätta. Populismen börjar bli väldigt populär! Och den har stora fördelar. Inga fler bidrag, inga fler europeiska domstolar. Ingen mer gemensam fiskeripolitik, ingen mer mobbning, ingen mer Guy Verhofstadt! Vad finns det att inte gilla?

https://www.friatider.se/farages-avskedstal-i-eu-parlamentet-historisk-kamp-mellan-globalism-och-populism
Citera
2020-01-29, 19:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
1. Ja det är slutet på det EU vi ser idag. Fler länder kommer att se att UK går bra och har kvar sin självständighet och kommer också vilja gå ur.

2. Fler länder kommer vilja gå ur men jag vet inte vem som kommer bli härnäst. Jag gissar på Italien men jag kan ha fel. V4 länderna kommer vilja gå ur när pengakranen sinar, vilket Brexit hjälper till med.

3. Även om dagens EU kommer försvinna kommer antagligen tullunionen finnas kvar, även UK kommer att vara i denna. Det bästa vore om EU gick tillbaka till frihandel och lämnade politiken. EU beslut ska inte vara bindande och varje land ska välja om de vill införliva en lag som EU föreslår. Den överflyttning av makt som t.ex. Sverige gjort till EU idag har varit skadlig på alla sätt, speciellt när EU är full av korrupta galningar.

EU är dött och en av anledningarna är massinvandringen. Alla är skittrötta på den och vill inte ha fler människor från MENA. Någon slags sammanslagning med mellanöstern och Afrika är bara sagofasoner, kommer aldrig fungera. En annan sak varför EU är dött är att de har ingen folkig förankring. USA har sin konstitution som ger befolkningen rättigheter och binder samman befolkningen. EU gick inte denna vägen ut var enbart ett elitprojekt där befolkningen ska vara deras slavar. Går man den vägen så kommer man misslyckas.

Brexit är egentligen inte anledningen till varför EU kommer att gå under men den accelerar undergången ordentligt. Oavsett Brexit eller inte så är EU på utgång.

Bra skrivet. Instämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
sEUjetunionen älskad av alla SD:are, censurerar Union Jack. Good luck, liksom!
https://youtu.be/RBMvZRf9Scs?t=216
"- If you do not obey our rules, you will be cut off!"

Well, f* that little PC bitch!

SD har onekligen en hel del att förklara. Ett jävla lappkast i inställningen till EU.
Citera
2020-01-29, 19:32
Medlem
Revejs avatar

Dummaste jag hört!
Alla vet att GB kommer gå under, inte minst de själva.
När Trumpen är väck om fem år är också det fina avtalet han skapat, vars enda syfte är att splittra EU.
Lika bra de börjar fila på sin intradesansökan redan nu, så de kan rösta in sig igen om en 15-20 år.

EU behöver en stark armé för att försvara sina yttre gränser. Nu är ju många EU-länder även med i NATO och då kan det uppstå lite konflikter vid gemensamma övningar, vid ett angrepp bör konstellationerna inte skapa problem i dagsläget. Skulle exempelvis Ukraina närma sig EU eller NATO skulle läget bli betydligt mer spänt.
Citera
2020-01-29, 19:40
Medlem
Förhoppningsvis är det början till slutet för NATO, detta pengaslukande monstrum till överstatlig skräporganisation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in