2020-01-29, 19:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Palestinier är en etnisk grupp och numera en nation med. Dina försök att nedvärdera det palestinska folket och Arafat funkar som sagt inte här.

Palestina existerade inte som stat när Arafat föddes och han föddes i Egypten. Om Arafat var medborgare i ett land som inte existerade när han föddes för att hans föräldrar kom därifrån så betyder det att du anser att man kan ärva genetisk rätt till en plats, vilket är precis vad sionisterna gör eller hur? På vilket sätt hade Arafat mer rätt till ett land som han inte kom ifrån än Ben Gurion?
Citera
2020-01-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, det är beklagligt men det är det som skiljer mig från dig, Xenonen och de andra uppenbara antisemiterna eller hur? Jag ser bägge sidor i konflikten och bryr mig om bägge sidor, medans ni inte bryr er om endera. Man kan inte vara pro-Palestina och vara pro-palestinier. Men man kan vara pro-Israel och vara pro-palestinier.

Du bryr dig inte om någon annan än Israel. Du ser bara världen svart/vit. Det finns bara Israel och fiender. Det finns bara araber, inga palestinier.
Citera
2020-01-29, 19:54
Medlem
Citat:
På vilket sätt hade Arafat mer rätt till ett land som han inte kom ifrån än Ben Gurion?

På vilket sätt hade Gurion mer rätt till ett land som han inte kom ifrån än Arafat?
Citera
2020-01-29, 19:54
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Du tycker att det är för mycket begärt att man kan rudimentär hebreiska för att bli medborgare antar jag? Visst, Israel kanske skulle gett de här personerna en gräddfil men det är fortfarande bara 20k stycken som ansökt, d.v.s oavsett hur svårt det är att bli accepterad är det en försvinnande liten del som faktiskt visat att de velat.

Poängen är att Israel tar över mark och inte ger folket där medborgarskap. Det är Israel som kommit till dem, inte tvärtom. Israel bedriver ett rasistiskt projekt.
Citera
2020-01-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, visst är det för jäkligt. Kunde de inte bara lugnt och stilla accepterat att en grupp invandrare flyttade in tog över och frivilligt gett sig av och bosatt sig i något flyktingläger.

Det finns redan en mur. Problemet med ditt förslag är bara att Israel inte har några planer på att lämna Västbanken som de flitigt koloniserat sedan 1967 och har alla planer att i alla fall till största delen behålla.

Du behöver läsa lite mer historia.
Citera
2020-01-29, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hex30
Du behöver läsa lite mer historia.
Du kunde alltså inte hitta något fel i det jag skrev utan kommer bara med ett sådant där meningslöst inlägg.
Citera
2020-01-29, 19:58
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Palestina existerade inte som stat när Arafat föddes och han föddes i Egypten. Om Arafat var medborgare i ett land som inte existerade när han föddes för att hans föräldrar kom därifrån så betyder det att du anser att man kan ärva genetisk rätt till en plats, vilket är precis vad sionisterna gör eller hur? På vilket sätt hade Arafat mer rätt till ett land som han inte kom ifrån än Ben Gurion?

Arafat var som sagt palestinier, oavsett om han hade medborgarskap eller ej (vilket han mycket väl kan ha fått av det brittiska styret). Hans pappa var affärsman och därmed föddes Arafat i Kairo. Det har ingen koppling alls till det sionistiska kolonialprojektet som gick ut på att ta över Palestina.
Citera
2020-01-29, 19:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Du bryr dig inte om någon annan än Israel. Du ser bara världen svart/vit. Det finns bara Israel och fiender. Det finns bara araber, inga palestinier.

Jo, det gör jag. Det är DÄRFÖR du ser mig posta inlägg där jag kritiserar ex. Kinas behandling av muslimer, eller Burmas behandling av muslimer där du, Xenonen och de andra är knäpptysta. Jag ser den större bilden och tycker att en enstatslösning helt enkelt är bättre för alla, inkl. palestinierna. Du vill inte palestiniernas bästa, du tycker precis som Fatah och Hamas att man kan offra palestinierna som bönder i ett schackspel för att utplåna judar.
Citera
2020-01-29, 20:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Arafat var som sagt palestinier, oavsett om han hade medborgarskap eller ej (vilket han mycket väl kan ha fått av det brittiska styret). Hans pappa var affärsman och därmed föddes Arafat i Kairo. Det har ingen koppling alls till det sionistiska kolonialprojektet som gick ut på att ta över Palestina.

På vilket sätt var han palestinier om Ben Gurion inte var israel? På vilket sätt var PLO inte ett kolonialt projekt om Arafat inte var född i palestina?
Citera
2020-01-29, 20:08
Avstängd
Citat:
Palestina existerade inte som stat när Arafat föddes och han föddes i Egypten.
Vi vet redan att du är en stark anhängare av "terra nullius" och andra fiffiga legala finesser européer klurat ut för att legitimera stöld av land från infödingar runt världen. Som du t ex säga att om de inte har en egen internationellt erkänd stat räknas de inte.

Menar du att om en familj av svenskar åker till Norge och arbetar och får ett barn där så kan inte det barnet räknas som svensk?
Citat:
Om Arafat var medborgare i ett land som inte existerade när han föddes för att hans föräldrar kom därifrån så betyder det att du anser att man kan ärva genetisk rätt till en plats, vilket är precis vad sionisterna gör eller hur?På vilket sätt hade Arafat mer rätt till ett land som han inte kom ifrån än Ben Gurion?
Du menar David Grün, ryssen som inte hade några som helt släktband till Palestina? Hade Grün föräldrar som bodde i Palestina? Farföräldrar? Kan du i huvud taget leta reda på ett släktträd från Grün som leder till Palestina?
Citera
2020-01-29, 20:08
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
På vilket sätt var han palestinier om Ben Gurion inte var israel? På vilket sätt var PLO inte ett kolonialt projekt om Arafat inte var född i palestina?

Arafat var palestinier på samma sätt som Ben Gurion var jude, det var deras respektive folktillhörighet. Det är alltså etniska grupper. Israeler är en nation och palestinierna numera med.

Att Ben Gurion föddes i Östeuropa och sedan invandrade till Palestina är inte det som gör han till en kolonisatörer utan projektet i sig.
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-29 kl. 20:10.
Citera
2020-01-29, 20:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att Ben Gurion föddes i Östeuropa och sedan invandrade till Palestina är inte det som gör han till en kolonisatörer utan projektet i sig.

På vilket sätt har araber från arabien mer rätt till palestina än judar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in