2020-01-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Palestina är en idé.

Försöker Trump och Netanyahu skapa fred med en idé? Vad var Israel före 1948?
Citera
2020-01-29, 17:27
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag svarade på en fråga om vardagliga israeliska saker som en typisk svensk håller i varje jävla dag förrutom apelsiner.
Nej det gjorde du inte. Du gjorde en svepande beskriving över saker som DU tycker har uppfunnits/utvecklats i Israel.

Har ALL mat rå och processad utvecklats i Israel?

Om femte skruven längst ned under locket på min mobil har blivit skissad av någon med ett judisktklingande namn, tolkar du det som att mobilen är israelisk?

Nej du, handelsutbytet mellan EU-länder och Israel är blygsamt, vilket tyder på att det inte sker någon större export av israeliska "teknologier" till EU. Förutom slipade diamanter och citrusfrukter, förstås.
Citera
2020-01-29, 17:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Har ALL mat rå och processad utvecklats i Israel?

Nej, men 100% av all mat som producerats i växthus de senaste 30 åren har producerats med israelisk teknologi. D.v.s i princip varenda tomat som du ätit i hela ditt liv som du inte odlat själv.

Citat:
Om femte skruven längst ned under locket på min mobil har blivit skissad av någon med ett judisktklingande namn, tolkar du det som att mobilen är israelisk?

Nej, jag menar att hårdvaran och mjukvaran i din telefon är producerad åtminstone delvis i Israel, av israeler.

Citat:
Nej du, handelsutbytet mellan EU-länder och Israel är blygsamt, vilket tyder på att det inte sker någon större export av israeliska "teknologier" till EU. Förutom slipade diamanter och citrusfrukter, förstås.

Det kan ju du tro.
Citera
2020-01-29, 17:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Försöker Trump och Netanyahu skapa fred med en idé? Vad var Israel före 1948?

Det var också en idé, men till skillnad från Palestina så var Israel en populär idé. Palestinierna hade själva inte något intresse för en egen stat, det var omvärlden som ville ha en palestinsk stat, INTE palestinierna. Det var på 1960 talet som palestinierna började organisera idén men det var inte palestinierna själva som tryckte för saken utan utomstående islamistiska grupperingar ivrigt påhejade av arabvärlden. Arafat var inte palestinier lika lite som Ben Gurion var född i palestinamandatet.
Citera
2020-01-29, 18:01
Medlem
Citat:
Det var också en idé, men till skillnad från Palestina så var Israel en populär idé.
Enligt judarna? Enligt ett Europa med dåligt samvete? Vad anser omvärlden idag med facit i handen?

Citat:
Palestinierna hade själva inte något intresse för en egen stat, det var omvärlden som ville ha en palestinsk stat, INTE palestinierna.
Snick-snack! I delningsplanen 1947 försökte man (om än misslyckat) bevara intressen från båda parter. Självklart hade Palestinierna en egen vision om en egen stat, precis som judarna. Mandatet skulle just upphöra. Varför blev Bernadotte mördad redan 1948? Och även om du skulle ha rätt så spelar det ingen som helst roll. Landet var redan bebott, man kan inte bara klafsa in och kasta ut befolkningen.
Citera
2020-01-29, 18:03
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Jag förstår inte varför den här författaren är relevant som källa och motargument till FN? Du påstår att FN har fel när de skriver att Israel erbjöd medborgarskap till palestinierna när vi vet att ex. samtliga druser tackade ja. Ians krusiduller är irrelevanta för diskussionen.

Din förmåga att läsa och att tolka text är verkligen låg. Att Ian Lustick skriver att "One crucial reason for this subterfuge was that it made the 60,000 Arab inhabitants of al‐Quds and its environs “permanent residents” but not Israeli citizens..." är just vad denna diskussion handlar om. Jag förstår som sagt inte vad du argumenterar mot då det är officiell israelisk policy att invånarna i Jerusalem och Golanhöjderna inte fick medborgarskap automatiskt, vilket är vad en annektering innefattar, utan får en möjlighet att ansöka. Vilka druser snackar du nu om?

Din källa är inte FN, du länkade till https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_citizens_of_Israel. Som jag sa är det en vanlig missuppfattning att palestinierna i Jerusalem skulle ha blivit erbjudna medborgarskap. En akademikers verk väger mycket tyngre än en journalists, de kokar ihop en artikel snabbt och ofta kopierar vad de själv eller andra journalister skrivit tidigare och därav blir det ibland felaktigheter i såna frågor. Du har helt fel som sagt.

Citat:
Israel’s 1967 annexation of East Jerusalem — opposed by most of the world — did not come with an offer of automatic citizenship for the tens of thousands of Palestinians living there.

The alternative of residency made sense at the time, said Daniel Seidemann, a Jerusalem expert who tracks and writes about Israeli policies in the city. “We never seriously offered citizenship. The world would never have allowed that and the Palestinians didn’t want it.”

https://www.timesofisrael.com/more-east-jerusalem-palestinians-seek-israeli-citizenship/

Citat:
After occupying East Jerusalem in 1967, Israel annexed and began applying its domestic law to the area. It applied the 1952 Law of Entry to Palestinians from East Jerusalem and offered them permanent residency, the same status afforded to a foreigner who wants to live in Israel. Permanent residents may live, work, and receive benefits in Israel, but that status derives from their presence, which can be withdrawn if one settles outside of Israel. It does not automatically pass to one’s children or non-resident spouse and can be revoked at the Interior Ministry’s discretion.

A path to citizenship exists for Palestinian Jerusalemite permanent residents, but the vast majority chose not to pursue it, as it involves pledging allegiance to Israel, the occupying power. And not all of those who apply are granted citizenship. Since 2003, only about 15,000 of Jerusalem’s 330,000 Palestinians have applied for citizenship; Israeli authorities have approved fewer than 6,000 of them.

https://www.hrw.org/news/2017/08/08/israel-jerusalem-palestinians-stripped-status
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-29 kl. 18:12.
Citera
2020-01-29, 18:26
Medlem
TKD_1337s avatar
Thomas Friedman försöker få oss att tro att bantustanplanen Netanyahu och Trump lanserat är något palestinierna åtminstone kan förhandla om. Detta är alltså vad en "liberal" amerikansk jude skriver. Vad de konservativa/republikanska judarna tycker kan ni förstås gissa. Jared Kushner är ute i amerikansk media och spottar ut antipalestinska åsikter, bara två dagar efter Förintelsedagen minnesdag och 75 år sedan den sovjetiska befrielsen av Auschwitz. Kvar är de vettiga, icke-hatande judarna som verkligen är liberala och/eller antisionister.

Den fantastiska Nathan Thralls text i NY Times är mycket läsvärd, bland annat denna viktiga punkt:

Citat:
Israel’s defenders like to say that Israel is being singled out, and they are right. Israel is the only state perpetuating a permanent military occupation, with discriminatory laws for separate groups living in the same territory, that self-identified liberals around the world go out of their way to justify, defend and even fund. In the absence of advocating policies with actual teeth, the Democratic critics of the Trump plan are not much better than the president. They are, not in words but in deeds, supporters of annexation and subjugation, too.

https://www.nytimes.com/2020/01/29/opinion/trump-peace-plan.html

https://twitter.com/nathanthrall

En mycket bättre bild av annekteringsförslaget (så kallade fredsplan) kan man se här:

https://twitter.com/AbrahamCenter/status/1222295217480642561
https://static01.nyt.com/newsgraphics/2020/01/28/mideast-plan-map/b792e0b3369e0f1c86c69d927c0a2b7a367de54c/mideast-plan-map-600.png

Bantustans som sagt.
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-29 kl. 18:41.
Citera
2020-01-29, 18:34
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Nej, men 100% av all mat som producerats i växthus de senaste 30 åren har producerats med israelisk teknologi. D.v.s i princip varenda tomat som du ätit i hela ditt liv som du inte odlat själv
Denna "teknologi" - har den möjligen något med irrigation att göra, dvs bevatting?
Värst vad sparsam du var med det finstilta.

Citat:
Nej, jag menar att hårdvaran och mjukvaran i din telefon är producerad åtminstone delvis i Israel, av israeler.
Minns att på min första stod det made in Finland. De senare made in Korea, och made in China. Fast det betyder ju ingenting. Enligt dig är "hårdvaran" och "mjukvaran" producerad åtminstone delvis i Israel. Ja, på sin höjd delvis.

På samma sätt är skalet på din mobil delvis saudiskt. Du vet, oljan...

Det kan ju du tro.[/quote]
Varför tro när man bevisligen kan verifiera det jag skrev.

Israel återfinns först på 26:te plats över EU:s handelpartners. Dessutom lider Israel av kraftigt handelsunderskott gentemot EU.

Citat:
EU exports of goods to Israel amounted to €21,4 billion in 2017.
EU imports from Israel amounted to €14,7 billion in 2017. They are dominated by chemicals (€6,3 billion, 42,7%), machinery and transport equipment (€2,8 billion, 19,3%), as well as other manufactured goods (€1,9 billion, 13,4%).
https://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/israel/
Citera
2020-01-29, 18:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Enligt judarna? Enligt ett Europa med dåligt samvete? Vad anser omvärlden idag med facit i handen?

Jag ser inga som klagar förrutom antisemiter. Jag har inte hört en enda sekulär arab som klagat heller.

Citat:
Snick-snack! I delningsplanen 1947 försökte man (om än misslyckat) bevara intressen från båda parter. Självklart hade Palestinierna en egen vision om en egen stat, precis som judarna.

Nej, inte enligt Folke Bernadotte.
Citera
2020-01-29, 19:05
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Det var också en idé, men till skillnad från Palestina så var Israel en populär idé. Palestinierna hade själva inte något intresse för en egen stat, det var omvärlden som ville ha en palestinsk stat, INTE palestinierna. Det var på 1960 talet som palestinierna började organisera idén men det var inte palestinierna själva som tryckte för saken utan utomstående islamistiska grupperingar ivrigt påhejade av arabvärlden. Arafat var inte palestinier lika lite som Ben Gurion var född i palestinamandatet.

Du har helt fel som vanligt och faktum är att Arafat var palestinier. Han föddes i Kairo men hade palestinska föräldrar:

Citat:
Arafat was born in Cairo, Egypt.[14] His father, Abdel Raouf al-Qudwa al-Husseini, was a Palestinian from Gaza City, whose mother, Yasser's paternal grandmother, was Egyptian. Arafat's father battled in the Egyptian courts for 25 years to claim family land in Egypt as part of his inheritance but was unsuccessful.[15] He worked as a textile merchant in Cairo's religiously mixed Sakakini District. Arafat was the second-youngest of seven children and was, along with his younger brother Fathi, the only offspring born in Cairo. His mother, Zahwa Abul Saud, was from a Jerusalem-based family. She died from a kidney ailment in 1933, when Arafat was four years of age.[16]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yasser_Arafat

Det är synd att judiska församlingar i Sverige fortsätter lära ut antipalestinsk propaganda.
Citera
2020-01-29, 19:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Din förmåga att läsa och att tolka text är verkligen låg. Att Ian Lustick skriver att "One crucial reason for this subterfuge was that it made the 60,000 Arab inhabitants of al‐Quds and its environs “permanent residents” but not Israeli citizens..." är just vad denna diskussion handlar om. Jag förstår som sagt inte vad du argumenterar mot då det är officiell israelisk policy att invånarna i Jerusalem och Golanhöjderna inte fick medborgarskap automatiskt, vilket är vad en annektering innefattar, utan får en möjlighet att ansöka. Vilka druser snackar du nu om?

Jag har läst lagen. "Israel Nationality Law of 1952, Article Five" stipulerar att alla som bor på annekterat land har rätt att bli medborgare men det är bara ca 20k stycken som skickat in ansökan sen 1980 vilket betyder att det är inte så populärt. Du insinuerar att allihop har begärt att bli medborgare och du har inte stött det med någon källa annat än att dumma Israel har gjort det extra svårt. Jag antar att byråkratin i Palestina är väldigt mycket effektivare än den israeliska.

Citat:
Som jag sa är det en vanlig missuppfattning att palestinierna i Jerusalem skulle ha blivit erbjudna medborgarskap.

Varför är det tusentals araber om året som får medborgarskap i Israel om det är lögn?
Citera
2020-01-29, 19:23
Medlem
Citat:
Jag ser inga som klagar förrutom antisemiter. Jag har inte hört en enda sekulär arab som klagat heller..

Självmål - det är ju för att alla som kritiserar Israel per automatik är antisemiter. Beaktar man antal resolutioner gällande Israel är det ganska MÅNGA stater som klagar. Samtliga människorättsorganisationer klagar. Jag vet X miljoner Palestinier som klagar. Sluta fåna dig, du bara målar in dig i ett hörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in