2020-01-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Chile förbjöd plastkassar i butik helt och hållet förra året. Så vi är inte värst i alla fall.

Vem hindrar mig från att beställa in en låda plastkassar från Danmark förresten?

I debatten idag togs det upp, tullen har ju fullt upp med knark, vapen och sprängämnen...
Annars är det tullens uppgift att driva in punktskatter åt staten.
Citera
2020-01-29, 18:42
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
när det regnar och man inte har bil vill man ha plastpåse . man = jag

Fullt naturligt. De vill nog de flesta. Skattehöjningen vill väl inte (antar jag) straffa oss, utan snarare få oss att tänka till innan vi okynneshandlar ännu en plastpåse (istället för återanvända någon av de 20-30 stycken vi redan har i nedersta lådan i köket eller under diskhon).

Lite märkligt att ICA och Coop inte erbjuder sina kunder att köpa en sådan där rejäl och rymlig kasse som City Gross har (med fantastiska handtag) som typ kostar 25-30kr, dessa håller ju i hur många år som helst, dessa är lätta att vika ihop och ta med sig, och är dessutom ultimata vid flytt, etc.
Citera
2020-01-29, 18:43
Medlem
Fyllefyllots avatar
Uppenbarligen är man desperata efter mer pengar till den fullständigt urspårade utvecklingen. Vad mer kan vi skatta på? Luft? Vatten?

Alkoholskatten bör väl höjas en del, konstigt att öl fortfarande är så billigt i Sverige. Där skulle man ju lätt kunna höja priserna med 20-30% och knappt ens sälja mindre.
Citera
2020-01-29, 18:44
Medlem
Detta är ju bara ett sätt att få in fler skattekronor. Sossarna är världsmästare i skattehöjningar. Har inte ett skit med miljö att göra. Vill man påverka miljön så ska man lobba för att kineser, indier, m fl inte använder plastpåsar.
Citera
2020-01-29, 18:44
Medlem
Freebops avatar
Baxar alltid påsar när jag betalat med självscanning. Aldrig att jag betalar för påsar, oavsett pris.
Citera
2020-01-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Uppenbarligen är man desperata efter mer pengar till den fullständigt urspårade utvecklingen. Vad mer kan vi skatta på? Luft? Vatten?

Alkoholskatten bör väl höjas en del, konstigt att öl fortfarande är så billigt i Sverige. Där skulle man ju lätt kunna höja priserna med 20-30% och knappt ens sälja mindre.

Lugn det kommer nog. Då ökar turerna till Tyskland så sparar man miljön ...eller inte.
Citera
2020-01-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Ja, överkonsumtionen och den osunda materialismen är solklart den största miljöboven, inte plastpåsar (så klart). I en bättre värld slutade vi så klart med nuvarande vansinne av slit och släng (av kläder, leksaker och teknik, etc) och jakt på materiell "lycka".

Men om konsumtionen går ner så blir fler arbetslösa, svår balansgång.
Citera
2020-01-29, 18:51
Medlem
fan va bra , då är det väl bara åka ut till nåt vattendrag å dumpa plastavfallet, vi har ju ändå betalt för det, ju mer pålagor parasiterna lägger på oss så reagerar jag tvärtom , ett bilbatteri hos regnbågsforellerna + spillolja nånstans , höj bensinpriset o jag kör som ett svin , det man förlorar på karusellerna tar jag med nöje igen på gungorna
Citera
2020-01-29, 18:55
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Men om konsumtionen går ner så blir fler arbetslösa, svår balansgång.

'
Ja, så är det ju i viss mån. Samhället bör ställas om. Vi bör fokusera på att köpa svenska varor och produkter istället för via utlandet på nätet (exempelvis), stödja våra handlare inrikes, det har ju de flesta av oss råd med, om vi vill. Vi bör köpa mer närodlat (kött och grönt), kommer volymerna upp så kommer ju även priserna för producenterna att kunna sänkas, lite win-win. Sedan bör vi ju anamma en annan (eller fler) religioner än konsumismen. Den gör oss mest dumma i huvudet, giriga och fartblinda. Min åsikt.
Citera
2020-01-29, 18:57
Medlem
Grodaifickans avatar
Hur många batterier behöver jag gräva ner i mitt lokala naturreservat för att kompensera för detta?
Citera
2020-01-29, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot

Säg det inte högt, du ger dem bara idéer.
Citera
2020-01-29, 19:03
Medlem
Jag är inte en klimatförnekare men fyfan att staten går in såhär och uttnytjar folks välvilja. Vart kommer de ökade skatteintäkterna gå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in