2020-01-29, 17:49
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad bra. Eftersom tygpåsar och ryggsäckar och är mer skadliga för klimatet.

Ja, överkonsumtionen och den osunda materialismen är solklart den största miljöboven, inte plastpåsar (så klart). I en bättre värld slutade vi så klart med nuvarande vansinne av slit och släng (av kläder, leksaker och teknik, etc) och jakt på materiell "lycka".
Citera
2020-01-29, 17:50
Medlem
Fris avatar
Plast innebär dubbel användning av olja. Först använder man oljan som plastpåsar, eller sugrör. Sen eldar man upp den. Bättre än att elda upp oljan direkt. Så även de som är klimatpaniker, ifall de hade kunnat tänka, borde uppskatta plastanvändningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Rollestolle
I debatten talade sossen om att det är ett EU direktiv. Och vi ska ner under 40 påsar per person och år från butiker.
Och eftersom SD är för EU-medlemskap så är de för plastskatten. De har i finansutskottet t.o.m. tillsammans med VPK gått med på att stödja globalistisk EU-skatt på plast, pengar till en politisk adel som svenska väljare inte får rösta om. Bara för att bevisa att SD, som de säger, är ett anti-nationalistiskt parti.
Citera
2020-01-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det är bättre och billigare att handla papperskassar, dessutom håller de bättre för matvarorna, plus att livslängden är längre (efter själva handlingen), de har fler användningsområden, är bättre för miljön. Win-win.
Papperskassar suger ollon då de gör sig skyldiga till sprödbrott och löses upp i regn.

Nåväl, hoppas pengarna som kommer in räddar haven och gör att vi har råd att husera fler orcher i vårt avlånga land. Just det, riksdagsarvodena måste ju höjas. Höll på att glömma.
Citera
2020-01-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Papperspåsar suger ju sån riktigt jumbolång superdase.

En liten reva i en sådan och alla varor faller ur. Sämsta jävla påsen någonsin.

SÅ nu undrar nog alla !JAha mhmm plastpåseskatt för miljön
Så bra så bra, ypperligt
Så vad sker med dessa pengar då?

-Regeringen - Ehm ja alltså "Host" vi lägger dessa pengar lite här och där (Flyktinginvandring) HOST!
Ja eller ja alltså. Vi har inte riktigt bestämt vart pengarna ska gå. Och vi kommer aldrig att redovisa vart plastpåseskatten tar vägen "HOST" (Bidragstagare)

Har de aldrig slagit dig kanske att en stor del utav pengarna går till deras egna fickor?
Citera
2020-01-29, 17:58
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Papperskassar suger ollon då de gör sig skyldiga till sprödbrott och löses upp i regn.

Nåväl, hoppas pengarna som kommer in räddar haven och gör att vi har råd att husera fler orcher i vårt avlånga land. Just det, riksdagsarvodena måste ju höjas. Höll på att glömma.

Det handlar väl till viss del vad du gör med pappkassen efter att du handlat? Men visst, de är ingen dans på rosor att bära hem ett par pappkassar i regn eller snöväder.

Vi får hoppas att regeringen gör något bra med pengarna, det finns många hål i välfärden att stoppa. Riksdagsarvodena bör snarare sänkas (rejält) än höjas. Både Sjöstedt och Fridolin har väl varit tydliga med att just arvodena kraftigt bör sänkas (och de två sänkte väl sina egna rätt ordentligt?). Det bästa som kommit ur Fridolins mun.
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-01-29 kl. 18:00.
Citera
2020-01-29, 17:59
Medlem
Nu ska jag spara varenda påse jag köper för att efter ett år åka till Stockholm och slänga dessa i vattnet, gärna nära riksdagshuset.

Jag betalar ju för miljöförstöring som jag inte ägnat mig åt tidigare så nu jävlar ska jag börja med det!

Hoppas fler är med på att åka till Rövholm 1 gång om året för att dumpa plastpåsar. Kan bli vårat "boston tea party". Gäller att visa politikerna att högre skatt aldrig är en lösning.
Citera
2020-01-29, 18:02
Medlem
Vem ska kamma hem mellanskillnaden? Politikerna? "Staten? Asylsökarna?
Citera
2020-01-29, 18:17
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Nu ska jag spara varenda påse jag köper för att efter ett år åka till Stockholm och slänga dessa i vattnet, gärna nära riksdagshuset.

Jag betalar ju för miljöförstöring som jag inte ägnat mig åt tidigare så nu jävlar ska jag börja med det!

Hoppas fler är med på att åka till Rövholm 1 gång om året för att dumpa plastpåsar. Kan bli vårat "boston tea party". Gäller att visa politikerna att högre skatt aldrig är en lösning.

Jag bor i Uppsala och jag är en god människa. Jag har ett Facebook-konto med ett handhjärta i profilen. Jag är tolerant och jag har gått i Pride-tåget ett par gånger.

Men fan vad jag blev triggad av att göra detta, tyvärr blir det en kostnad för oss skattebetalare. Men jag stöttar ändå iden. Skatt på plastpåsar är nog den enskilt dummaste skatten som skapats, jag vill inte ens gå in i argumentation...

PS, bara 2 av påståendena i första stycket är sanna 😉
Citera
2020-01-29, 18:26
Medlem
Dimpens avatar
Då blir det till att köpa soppåsar på rulle att handla i. Det blir billigare isf
(Om inte dessa också omfattas av skatten...?)
Citera
2020-01-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det är bättre och billigare att handla papperskassar, dessutom håller de bättre för matvarorna, plus att livslängden är längre (efter själva handlingen), de har fler användningsområden, är bättre för miljön. Win-win.
när det regnar och man inte har bil vill man ha plastpåse . man = jag
Citera
2020-01-29, 18:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Beslutet klubbades nyss igenom. Priset för en vanlig plastpåse i affären kommer i fortsättningen landa på 6-7kr.

Tankar kring detta?
Jag tänker att det är miljöpartistisk symbolpolitik som Socialdemokraterna och januaripartierna är bundna av. Det kommer inte att ha någon som helst positiv miljöpåverkan eller minska plast i naturen och haven. Det är priset man får betala för att få Miljöpartiets stöd. De har många gånger varit Löfvens dörrmatta, men det är ett billigt pris att låta dem driva igenom någon symbolfråga då och då för att MP ska stötta Socialdemokraterna i regeringen i övrigt.
Citera
2020-01-29, 18:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Chile förbjöd plastkassar i butik helt och hållet förra året. Så vi är inte värst i alla fall.

Vem hindrar mig från att beställa in en låda plastkassar från Danmark förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in