2019-09-18, 00:00
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Det kommer bli mycket klimatsmart med fler lastbilar från Mathem, Willys, ICA och ditos som kör runt på gatorna. Bra tänkt.

De lastbilar jag sett brukar vara ganska risiga och lukta diesel.
Driver du med mig? Vem skulle prioritera hemkörning som kostar minst 400kr (125 för utkörning) över plastpåsar för ca 50kr högst i månaden? Ni miljöbögar kan inte matte eller så är det nå annat
Citera
2019-09-18, 00:09
Medlem
tremades avatar
Det blir mer skatt på plastpåsar än på bensin. Ca 170kr/kg i plastskatt, för ica-kassar.
Citera
2019-09-18, 00:16
Medlem
poolos avatar
Blir att köpa storpack från Kina och ta med sig egen påse till Ica
Citera
2019-09-18, 00:29
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Hoppas dom har koll på lafferkurvan.. Men det vet dom säkert inte ens vad det är

Intressant! Jag hade aldrig hört talas om lafferkurvan förut.
Men jag är inte på något sätt förvånad, jag har väl förstått mer eller mindre att det är så det funkar i praktiken ändå med ökade skatter.

Man väljer något "skattefritt" alternativ istället och Sverige blir ännu fattigare på så vis (Väldigt enkelt förklarat).
Citera
2019-09-18, 00:37
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Idiotiskt, idag finns det biologiskt nedbrytbara plaster som bryts ned på under 30 dagar och utvecklingen går bara framåt.

Vilken ironi, kvaliteten blir allt sämre och så framställs det som att utvecklingen går framåt...
Citera
2019-09-18, 00:47
Medlem
Kosmos.s avatar
Folk anpassar sig. Tygpåsar och väska in i affären blir snart standard om detta blir realitet.
Citera
2019-09-18, 00:49
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Blir att köpa storpack från Kina och ta med sig egen påse till Ica
Ja detta kan du nog tjäna in ca 700kr om året på
Citera
2019-09-18, 01:01
Medlem
Min lokala Ica började drog in plastpåsarna Påsk 2018. Ingen skatt för mig gungagunga.
Citera
2019-09-18, 02:39
Medlem
Fappy11s avatar
Tycker dom flesta plastpåsar från matbutiker är gjorda av sockerrör nuförtiden, iallafall på Hemköp och ICA där jag bor, borde väl inte gälla såna då eller?
Citera
2019-09-18, 02:46
Medlem
gabrielle2s avatar
Påsar borde vara gratis eftersom du går omkring som en reklampelare åt affärerna.
Reklam för övrigt kostar dem pengar.
Du betalar för deras reklam ungefär.

Använd tygpåse. Då slipper du undan skatten.
Är miljövänlig också.
Citera
2019-09-18, 03:39
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

Hoppas dom har koll på lafferkurvan.. Men det vet dom säkert inte ens vad det är

Jag blir deprimerad och äter nu sockerkaka

Jorå, det vet de. Eller, mnja, hört ordet, men fattar icke...

Finansministern:
”Det finns en idé, med Lafferkurvan, som de allra mest högerextrema republikanerna ibland brukar hänvisa till, där man tror att sänkta skatter också ska leda till högre intäkter.”

Jaharu, EnlitenUggla, är du en så’n däringa ”mest högerextrem republikan”?
(Hur fan kan man förresten vara ”mest” extrem? Extrem är ju liksom redan en ytterlighet. Alltså, längst ut....
Lika jävla korkat som att säga ”mest optimal”.)

Har du en bit sockerkaka till övers?
Senast redigerad av ua571c 2019-09-18 kl. 03:41.
Citera
2019-09-18, 05:29
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Haha, nått säger mig att Flashback är riktiga miljömotståndare. Nog för att detta inte lär göra nån jätteskillnad för miljön men det är ju en åtgärd i varje fall. Ser sällan nån på Flashback vara positivt inställd när det kommer till miljö faktiskt.
Kanske för att folk här är smartare och mer cynisk och ser igenom sånt här. En tygpåse tex har mycket större miljöpåverkan än en plastkasse. Så detta är för att mjölka folk på mer pengar.

Sånt som ni gladeligen ställer upp på, för det känns ju bra att vara "miljömedveten"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in