2020-01-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lite sjukt att Air China flyger på med sina direktflyg från Peking till Arlanda.

Igår landade CA911 klockan 16:05.

Imorgon har vi återigen CA911 från Peking, förväntad landningstid 16:30.

Bisarrt, när fler och fler bolag ställer in alla flygningar till hela Kina, bland annagt Lufthansa, Brittish, United mfl.

Vill Löfven ha hit viruset?

Status i USA just nu:
The US Centers for Disease Control and Prevention lists 165 patients under investigation for coronavirus in 36 states as of this morning, according to an update posted to the agency's website.

Japan, Storbrittanien,Australien och US kommer sätta alla i karantän när de kommer från kinesiska riskområden. Svenska Folkhälsomyndigeten säger att bara om du har symptom ska du ringa sjukhus dvs du ska inte sitta i karantän . Det saknas uppgifter om att man smittar under inkubitationstiden. Man kan smitta under insjuknandet. Det de säger är paradox. Lyssna själva !

https://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132 börjar två tre min in i ekot

https://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132
Senast redigerad av pollarn 2020-01-29 kl. 18:19.
Citera
2020-01-29, 18:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Kinesiska kvinnan i finska Rovaniemi som har coronaviruset, kom med flyg till Helsingfors 23.01 och fortsatte direkt till Ivalo i Lappland. Hon fick första symtomen på söndagen och sökte vård igår 28.01. Kvinnan kan ha smittat 15 st.
Tja? I teorin är det 225 potentiellt smittade i första vågen som i sin tur har smittat 3375 människor till. Men i praktiken är det nog inte så. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b8592e62-25da-425c-b6c6-a77b1f3ac4b2

Detta låter ju mycket allvarligt, om hon alltså smittades i Kina, kom till Finland redan 23/1 (i torsdags), sedan dess har vistats i Rovaniemi i 5 dagar och sökte vård 28/1 (igår). Hur många har hon hunnit smitta? Det måste vara ett ganska stort potentiellt utbrott på gång i Rovaniemi.

Staden har 67000 invånare och ligger bara 9 mil från svenska gränsen.
Citera
2020-01-29, 18:06
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Kinesiska kvinnan i finska Rovaniemi som har coronaviruset, kom med flyg till Helsingfors 23.01 och fortsatte direkt till Ivalo i Lappland. Hon fick första symtomen på söndagen och sökte vård igår 28.01. Kvinnan kan ha smittat 15 st.
Tja? I teorin är det 225 potentiellt smittade i första vågen som i sin tur har smittat 3375 människor till. Men i praktiken är det nog inte så. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b8592e62-25da-425c-b6c6-a77b1f3ac4b2
Aj, aj, ja då är det med relativt stor sannolikhet även här i Sverige om någon dag eller vecka tråkigt värre - ingen lokaltrafik här inte - från nu - även fast det blir långcyklat
Citera
2020-01-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ja, ungefär så. Jag vet inte hur det är med skolorna dock, om de ska börja som vanligt.

Nej, inte i Peking eller Shanghai eller någon av de allra största. Specificerar inte närmare än så. Men det är väl ett rimligt antagande att det finns hundratals svenskar i de städerna.

Ja, det är fler som använder masker än vanligt, men långt ifrån alla. Rör mig inte så mycket ute för jag har ingen anledning att göra det, men det är ju inte öde på något sätt.

Jag är färdig här och ska bege mig hemåt snart. Funderar mest nu över hur jag ska lösa den biten utan att bli anklagad för att vara en vandrande biologisk bomb...
Haha du får nog ett fint välkomnande på flygplatsen. Frågan är vilka bolag som flyger. Sen får du nog räkna med lite skeptisism. Var på vårdcentralen idag, står anslag om Coronna viruset. Kändes lite konstigt, hur många reser liksom till den provinsen i Kina? Men som sagt vi lever i en internationell värld.
Ha det bra den tiden du är kvar, kan alltid vara nåt att berätta om sen🙂😷
Citera
2020-01-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Helt bisarrt att Sverige inte inför kontroller eller någon sorts strukturerad plan för inkommande från kina. Det är inte bara direkta flyg från peking som kommer in dagligen,men även många som mellanlandar i olika europeiska huvudstäder och vidare mot Arlanda.

Vi kan räkna med flera smittobärare de kommande veckorna.

Japp, helt jävla bisarrt är det. Om vi nu har oturen att ha fått fler inkubations-offer, som i sin tur smittar andra just nu, så kommer vi snart att se en ganska markant kollaps i vårt samhälle. Att befinna sig på en flygplats/tbana/taxis är helt fantastisk källa för viruset att spridas och frodas i.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; om vi ej ser något fall i Sverige inom 2-3 veckor så tror jag att vi kan börja andas ut någorlunda. I nuläget känns det dock som att vi sitter på Titanic och bara väntar på att sjunka!
Citera
2020-01-29, 18:09
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
rökning också.

Absolut rökning med tanke på att den drabbar andningen. Spelar snus någon större roll tro?
Citera
2020-01-29, 18:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Som tur är har staden haft det ganska kallt och elakt väder, så kvinnan har nog inte stött på särskilt många och sådan kyla verkar inte direkt vara gynnande för denna typ av virus.
Citera
2020-01-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Aj, aj, ja då är det med relativt stor sannolikhet även här i Sverige om någon dag eller vecka tråkigt värre - ingen lokaltrafik här inte - från nu - även fast det blir långcyklat
Hur fasen kom hon igenom? De får ju inte resa därifrån. Sen till lilla Rovanniemi. Skulle hon besöka tomten?
Citera
2020-01-29, 18:11
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens

Jag skulle vara väldigt förvånad om vi inte redan har ett antal fall i Sverige. Därför: agera som att smittan finns här redan. Det är i detta skede man kan göra skillnad.
Citera
2020-01-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta låter ju mycket allvarligt, om hon alltså smittades i Kina, kom till Finland redan 23/1 (i torsdags), sedan dess har vistats i Rovaniemi i 5 dagar och sökte vård 28/1 (igår). Hur många har hon hunnit smitta? Det måste vara ett ganska stort potentiellt utbrott på gång i Rovaniemi.

Staden har 67000 invånare och ligger bara 9 mil från svenska gränsen.

Och vi här uppe är tvugna att åka över till Sverige för att köpa snus, så om någon har viruset här så finns det i Haparanda i morgon. Haparanda kryllar av kineser så de kineser nog dit ändå.
Citera
2020-01-29, 18:12
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur fasen kom hon igenom? De får ju inte resa därifrån. Sen till lilla Rovanniemi. Skulle hon besöka tomten?
5 miljoner drog från Wuhan innan karantänen blev ett faktum.
Citera
2020-01-29, 18:13
Medlem
Mycket repeterande om nattens händelser här i tråden, inatt sades det att hon hade åkt via Oslo och kirkenes!

Svänne banan måst väll för fan nån gång se till att göra sig av med Röven och hans kommunist/MP anhang! begriper ni ingenting ni som röstar?
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-01-29 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in