2020-01-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
På Åklagarmyndigheten finns en särskild avdelning som ansvarar för intern tillsyn och granskning av den egna verksamheten. Syftet är att säkerställa hög kvalitet och rättssäkerhet. Det som granskas är framför allt åklagares handläggning av enskilda ärenden, det kan exempelvis handla om tidsfrister som har överskridits. Vid tillsynsavdelningen handläggs också riksåklagarens särskilda tillsynsärenden och remisser från Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden.
Tillsynsverksamheten ska inte förväxlas med de utredningar om brott av åklagare, till exempel om tjänstefel, som handläggs på Särskilda åklagarkammaren. Här bedrivs en känslig verksamhet där åklagarna handlägger anmälningar och misstankar mot polisanställda, åklagare, domare, riksdagsmän med flera. Verksamheten är organisatoriskt avskild från den vanliga polis- och åklagarverksamheten för att rättssäkerheten ska värnas.

De flesta åklagare väljer denna spetskompetens, inte för att sätta dit kreti och pleti - skyldig eller oskyldig - utan för att de är intresserade av brott och straff. Men en stor ledstjärna är att ge brottsoffer upprättelse.

Men som jag sagt tidigare - det finns rötägg överallt. Det jobbar trots allt nästan 1000 åklagare i landet.

Men jag talar inte om en intern verksamhet, som granskar den egna verksamheten, utan om en yttre verksamhet. Att granska sig själv och den egna verksamheten öppnar för jäv-situation..
Citera
2020-01-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Men jag talar inte om en intern verksamhet, som granskar den egna verksamheten, utan om en yttre verksamhet. Att granska sig själv och den egna verksamheten öppnar för jäv-situation..
Du ser spöken där det inga finns. Du förutsätter att de som skall utreda håller kriminella åklagare om ryggen.
Citera
2020-01-29, 12:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag är inte heller säker på att allt stämmer men innehåller en hel del tänkvärt.

Apropå det här
"Den misstänkte kan be om att få ta del av slasken men vill åklagare och polis nita den
misstänkte och förhindra denne från att försvara sig så kan de sekretessbelägga detta i slasken
"

så verkar det ju i "vårt" fall faktiskt vara nästan tvärtom
ÅH: "Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns..."

Och det som personen i sourze skrev stämmer inte. Helt klart är detta skrivet av en privatperson och inte från en artikel i en tidning eller liknade. Det finns ingen som står bakom inlägget förutom skribenten själv.
------------------------------------

Vad som ska vara sekretessbelagt är skrivet i Offentlighets- och sekretesslagen och inget som åklagaren eller polisen kan hitta på:

Mina fetningar:

"Att den misstänkte och försvararen efter delgivning av misstanke har en
insynsrätt under förundersökningen framgår av 23 kap. 18–18 a §§, som
uttryckligen hänvisar till bestämmelserna i 10 kap. 3–3 a §§ OSL.
I och med att den misstänkte är att anse som part kan hans eller hennes insyn
endast inskränkas med stöd av en sekretessbestämmelse
i den utsträckning som
det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att uppgiften
inte röjs, 10 kap. 3 § 1 st. OSL
"

Ex:
"- om hemlig avlyssning
- av betydelse för rikets säkerhet
- om bevispersoner
- om skyddade adresser
- ur vissa register (t.ex. vapenregistret)
- om någons hälsotillstånd
"

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201901-den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning.pdf

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201901-den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning.pdf
Citera
2020-01-29, 12:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men det var väl exakt vad Backman sade i nästan två år, fast ingen lyssnade på honom. Har för mig att han var rätt tydlig särskilt i den där skrivelsen till hovrätten. Kolla igen i Aftonbladets betalartikel som du citerade text ur förut:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Vet inte vad polisen har för uppfattning. De lade tydligen locket på i augusti 2019:

Det kanske inte är en enmansshow. Åklagaren är väl uppbackad av sin arbetsgivare.

Det är så här:

Du vet minst lika bra som jag vad som gäller.
Hur mycket vi än kommer att diskutera det här, kommer vi inte att komma vidare.

Du har all rätt att ha din ståndpunkt. Och jag kommer inte att dela den, möjligen bara i något enskilt fall.
Det handlar inte om vem som har mest rätt, utan det handlar om vilken tilltro man har till människor, att männisikor inte är uppdelade i kvinnor/män i/ur alla aspekter som finns utan är människor med olika kvaliteter/utbildningar/kunskaper mm, hur stor tilltro vi har på rättssystemet och ev konspirationer som rättssystemet kan utöva.

Visst finns det hemska människor, hemska rättsfall osv. Men man kan inte alltid utgår från att allt är uppdelat efter denna mall. Visst kan det förekomma att människor är korrupta, men jag utgår inte från att alla är det. Visst finns det kvinnor som är manshatare (eller för den delen män som är kvinnohatare), men jag utgår från att de flesta inte är det.

Jag litar på att rättegången kommer att ge svar på många frågor, även om alla inte får ett svar. Jag tror inte att åklagaren är korrupt och jag litar på att hon har gjort sitt bästa. Jag tror inte att hennes kön har med hennes syn på saken att göra, utan att hon har så gott det går försökt vara objektiv i sitt arbete.

Världen är inte svart-vit, eller inte uppbyggd ur ett perspektiv; kvinnor kontra män. Det går helt enkelt inte att tro att allt kvinnor gör/tänker är enbart på ett enda sätt.
Citera
2020-01-29, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
För mig handlar det inte om vilken sida jag står på i det konkreta fallet med Lena och Stefan, utan om att känna till att makt, pengar, status och ära i sig själv öppnar upp för större risker och frestelser när man innehar olika maktpositioner. Det finns exempelvis ingen myndighet som granskar åklagare vad jag känner till? I Usa har de riksrätt och kan försöka avsätta en korrupt president exempelvis, medan motsvarighet saknas i Sverige att avsätta en korrupt statsminister.

Människor är inte så olika som man kan tro, makt, sex och pengar kan korrumpera den bäste.

Vi har väl lagar som styr åklagarens arbete?
Citera
2020-01-29, 13:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du ser spöken där det inga finns. Du förutsätter att de som skall utreda håller kriminella åklagare om ryggen.
Du är naiv och är fullständigt okunnig hur det går till i en rättsal med mer än vad du läst dig till. Du är inte ensam i tråden att ha en barnslig tilltro till vårt rättsystem. Inte tid att lista spöken för dig nu men det finns många.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-29 kl. 13:31.
Citera
2020-01-29, 13:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Men så dök Bodenfallet upp i tankarna igen.
Där undanhölls cirka halva slasken för försvaret under båda rättegångarna,
advokaterna kände inte ens till dess existens.

Kan ju alltid hoppas att det är väldigt ovanligt.
På vilket sätt undanhölls den?
Förnekade åklagarna att det fanns en halv slask till?
Fattade inte advokaterna att de skulle begära att få titta i hela slasken?
Citera
2020-01-29, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du är naiv och är fullständigt okunnig hur det går till i en rättsal med mer än vad du läst dig till. Du är inte ensam i tråden att ha en barnslig tilltro till vårt rättsystem. Inte tid att lista spöken för dig nu men det finns många.

Jag funderar lite på varför du som ska studera juridik inte kan klara att ta fram adekvat lagstiftning och kunna kommentera denna?

Är det enda du har att tillföra debatten är att tala om hur osäkert vårt rättssystem är och klanka och tala nedsättande till alla som försöker få klarhet i vad som gäller? Dina meningar börjar uteslutande med DU...är.

Om du nu själv är så kunnig, hjälp till och bidra med något konkret.
Hur vore det om du bidrog till något lite själv?
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-29 kl. 14:03.
Citera
2020-01-29, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Det låter som att åklagaren i så fall gjort något olagligt?

Om man läser i pm från åklagarmyndigheten, framgår det att det ska stå i FUP vilket sidomaterial som finns och att detta ska också på ett överskådligt sätt redogöra för vad som finns i slasken, detta för att den försvaret ska kunna ta del av det som de anser att de vill ta del av:

(min fetning)

Citera
2020-01-29, 14:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Av advokat Tobias Enochson
Citat:
Jag fick frågan nyligen från en journalist som hade sett Operation Playa på SVT hur jag ställde mig till de nya avslöjanden som kommit fram där. Inte utan att viss frustration växte i mig svarade jag att det SVT visar i dokumentären inte på något sätt är någon ny information för oss som var försvarare i målet.

Så för mig var det med blandade känslor som jag tog mig igenom de tre delarna av Operation Playa på SVT. Det störde mig att åklagaren sade något i stil med: ”Så fasligt mycket låg inte i slasken om jag ska vara ärlig”.

I slasken och parkerat/gömt i den spanska utredningen och även i andra länder fanns det en bevisning som på en lång rad punkter talade i direkt motsatt riktning än åklagarnas påståenden.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/det-kravs-en-haverikommission-playa/

Ex, ovan är ett av flera uppmärksammade utredningar som tack vare media allmänheten fått insyn i.

Tro inte för ett öginblick att mindre uppmärksammade rättsfall är förskonade från Åkl/polis med rymliga samveten. Tvärt om tenderar människors samveten bli rymligare då risken för upptäckt är minimal. Den mindre smickrande egenskapen är lagbokens allmänprevention avsedd att förhindra.

Föreställ er att Åkl Åsa Hiding vet att S*tefan D*avidsson är skyldig till mordet på Wesström men att det inte går att juridiskt binda honom vid gäringen.

Skräcken för Åkl största mål efter år av hårt utredningsarbete 24/7 tvingas släppa en i mjugg leende S*tefan D*avidssonen ska inte underskattas.

Den Åkl är inte född som inte frestas tumma på sitt samvete och låta ordspråket "ändamålet helgar medlen" tala i sitt livsval att värna samhället mot buset.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-29 kl. 14:34.
Citera
2020-01-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Jag läste hela tråden samt FUP, hade inget konto och deltog ej i skrivande,
vilket Carl Janne gjorde.

Vad jag minns så sas det att material gömts undan. Bland annat information som
skulle tala till KJ:s fördel (killen som dömdes för styckmordet, eller den något ovanliga
benämningen, styckdråp).

Vidare minns jag att i det sidomaterialet som undanhölls försvaret, skulle kunna ha
funnits viktigt material som talade för att en annan man kunde vara GM, gift, MB,
han var den mördade flickans tränare, tillika hennes älskare.

Dina frågor kan jag dock ej besvara, kanske Carl Janne kan göra det, han vet betydligt
mer.
Citera
2020-01-29, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Av advokat Tobias Enochson

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/det-kravs-en-haverikommission-playa/

Ex, ovan är ett av flera uppmärksammade utredningar som tack vare media vi /allmänheten fått insyn i.

Tro inte för ett öginblick att mindre uppmärksammade rättsfall är förskonade från Åkl/polis med rymliga samveten. Tvärt om tenderar människors samveten bli rymligare då risken för upptäckt är minimal. Den mindre smickrande egenskapen är lagbokens allmänprevention avsedd att förhindra.

Föreställ er att Åkl Åsa Hiding vet att S*tefan D*avidsson är skyldig till mordet på Wesström men att det inte går att juridiskt binda honom vid gäringen.

Skräcken för en Åkl största mål att efter år av hårt utredningsarbete 24/7 tvingas släppa en i mjugg leende och kanske visslande S*tefan D*avidsson fri kan inte underskattas.
Den Åkl är inte född som inte frestas tumma på sitt samvete och låta ordspråket "ändamålet helgar medlen" tala i sitt värv som är krig mot buset.

Jaha, så du misstänker att ÅH kan ha detta "rymliga samvete" innan du ens har läst FUP?
Och kom nu inte och säg, som det verkar vara brukligt är, att det är min egen fantasi och min tolkning.

Jag frågar dig varför du ens tar upp detta om det inte är det du insinuerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in