Citat:
Ursprungligen postat av
greta75
Lösningen för S är inte så komplicerad som du hoppas på och alla vet vilken åtgärd som krävs, ny partiledare. Det går dock inte att fixa exakt nu men när timingen är rätt så annonserar Löfven som avgång. Löfven har gjort ett bra jobb men kan inte fånga folkets hjärtan.
Motståndet just nu är ganska dåligt så det kan vända fort. Det har vänt förut och kommer hända igen.
Jag tror också att en ny partiledare kan hjälpa sossarna att hejda fallet, men frågan är vem? Skulle möjligen vara Magdalena Andersson då. Hon är inte speciellt folklig till sättet men jag tror att många svenskar har förtroende för henne. Hon är en betydligt skarpare retoriker än Stefan i alla fall!
Annars tror jag det är sossarnas välorganiserade valmaskin som kan hjälpa dem att hyfsa till siffrorna, när det väl blir dags för val. Även om det är 23% i opinionsundersökningarna nu, så tror jag att sossarna lätt kan jobba upp det till 27-28% med ren propaganda och valarbete.
Men på lång sikt är det ändå en nedåtgående trend för S. Framförallt eftersom de tappar så mycket av sina kärnväljare, exempelvis LO-arbetare och pensionärer. För alla väljare är det en tröskel att gå över till SD - man måste omvärdera sig själv och var man hör hemma, och jag tror speciellt för traditionella S-väljare att steget är stort. Men å andra sidan, när steget väl är taget, skall det väldigt mycket till för att en väljare skall kliva tillbaka från SD till S. Man har sällan sett några stora ras i SD-opinionen. Det kan plana ut en viss tid, kanske en mindre tillbakagång, men sedan blir det ny tillväxt.