2020-01-29, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Tror som du avseende M.

Den sista mätningen, före valet 2018, bland instituten visade M på 16,9-17,9. Som bekant blev det 19,8 procent. Jag litar inte på moderater som mellan val svarar SD i OU.

Men SD var ju inte överskattade i slutmätningarna. Nästan alla slutmätningar underskattade ju valresultatet för SD. De partier som var överskattade i slutmätningarna var V, MP, C och L.
2020-01-29, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Sd kommer nog att pausa lite under ett kvartal eller så, men nya kriminella dåd så tar det fart till sommarn mot stabilt över 25%.

Inte säkert. Man skall aldrig ta framtiden för given. Som politiken ser ut nu så är det ju (V) som håller i taktpinnen och förhandlar med (M) och (KD). Den roll (SD) har är att acceptera och rösta Ja. Det är ingen roll som ger uppmärksamhet tyvärr.

Nu finns det ingen enkel väg ut ur dilemat för (SD) eftersom det gäller att sabotera för JÖKarna så mycket som möjligt. Då gäller det att inte påminna om att man finns så att det blir så enkelt som möjligt för (V) att samla majoriteter mot, främst, (C) förslagen från de 73-punkterna. Det skapar osämja och kan driva fram ett extra val där (SD) kan växla upp och öka i opinioinen. Innan det klarnar om det blit extra val gäller det att hålla sig osynlig...

Det är ju av samma anledning som (M) gör klokt i att kritisera (C) så ofta som möjligt för att pressa (V) ledningen att göra upp om att sänka (C) politiken. Inte så att (M) alltid ogillar politiken men det gäller att förstöra för JÖKarna.

Nu kommer hursomhelst allt fokus vara på (V) och interna bråk inom JÖKen. Blir regeringsfrågan viktigare i vår så är jag heller inte säker på att (SD) vinner. Snarare kan nog (M) vinna en del. Vi får se...
2020-01-29, 09:10
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
I viss mån håller jag med dig. Undersökningar visar att sossarnas väljare själva anser att Löfven är ett sänke. Men vad finns det att välja på som ersättare? Ingen imponerande samling enligt mig.

Men.

Problemet är att så länge S är beroende av JÖKen, eller av MP och V, för att kunna regera så hjälper det inte med ett byte av partiledare. Grundproblemet är att man idag är för små. Och att det nästan är omöjligt att stoppa ett fritt fall.

Jag vet att du hoppas på S, men jag kan inte se någonting idag som kan stoppa lämmeltåget från SAP till SD i OU. Och det ständiga tjatet om fascism, nazism och brun är sedan länge kontraproduktivt. Precis som det ständiga utestängandet av SD i parlamentariska diskussioner. Som i gängsamtalen.

Ska man vara riktigt ärlig så är den brunmålning av SD, och även av M plus KD, det enda man numera kan komma med. Så talande på senaste sossekongressen. Motioner var förbjudna. Tiden gick åt till att försvara JÖKen. Att ompröva sin politik och inse sina misstag var det inte tal om.

Jag tror inte att många Sossar tycker att politiken är dålig. Folk dras med i någon allmän påeldad "känsla" att det är otryggt och går dåligt för Sverige men någon bättre politik längre bort än små lokala beslut kan man inte peka på. Folk saknar en stark ledare att luta sig mot.

För vissa människor kan det kännas lockande med ett populistiskt enfrågeparti som alltid väljer de enklaste och populäraste lösningarna (för obildade).
2020-01-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Lösningen för S är inte så komplicerad som du hoppas på och alla vet vilken åtgärd som krävs, ny partiledare. Det går dock inte att fixa exakt nu men när timingen är rätt så annonserar Löfven som avgång. Löfven har gjort ett bra jobb men kan inte fånga folkets hjärtan.

Motståndet just nu är ganska dåligt så det kan vända fort. Det har vänt förut och kommer hända igen.
Jag tror också att en ny partiledare kan hjälpa sossarna att hejda fallet, men frågan är vem? Skulle möjligen vara Magdalena Andersson då. Hon är inte speciellt folklig till sättet men jag tror att många svenskar har förtroende för henne. Hon är en betydligt skarpare retoriker än Stefan i alla fall!

Annars tror jag det är sossarnas välorganiserade valmaskin som kan hjälpa dem att hyfsa till siffrorna, när det väl blir dags för val. Även om det är 23% i opinionsundersökningarna nu, så tror jag att sossarna lätt kan jobba upp det till 27-28% med ren propaganda och valarbete.

Men på lång sikt är det ändå en nedåtgående trend för S. Framförallt eftersom de tappar så mycket av sina kärnväljare, exempelvis LO-arbetare och pensionärer. För alla väljare är det en tröskel att gå över till SD - man måste omvärdera sig själv och var man hör hemma, och jag tror speciellt för traditionella S-väljare att steget är stort. Men å andra sidan, när steget väl är taget, skall det väldigt mycket till för att en väljare skall kliva tillbaka från SD till S. Man har sällan sett några stora ras i SD-opinionen. Det kan plana ut en viss tid, kanske en mindre tillbakagång, men sedan blir det ny tillväxt.
2020-01-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Men SD var ju inte överskattade i slutmätningarna. Nästan alla slutmätningar underskattade ju valresultatet för SD. De partier som var överskattade i slutmätningarna var V, MP, C och L.
Jag vet. Men varifrån hämtade M sina väljare 2018? Därom tvista de lärde.

Eftersom jag inte orkar formulera ett nytt inlägg i frågan så återpostar jag mitt eget inlägg från tidigare. Där jag går igenom detta spörsmål. Om du är intresserad.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Citat.
Det finns två överlappande nedgångstrender. Den ena mer långsamma började efter Almedalen. Den andra var snabb, kom på slutet och handlade om att SD-väljare i sista stund gick tillbaka till S och M. Inizio pratar om det här, ungefär 12 minuter in: https://kvartal.se/artiklar/kvartal-...val-vad-hande/

För Moderaternas uppgång kom efter att vi slutat undersöka, enligt Novus eftervalsundersökning.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 09:21.
2020-01-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Inte säkert. Man skall aldrig ta framtiden för given. Som politiken ser ut nu så är det ju (V) som håller i taktpinnen och förhandlar med (M) och (KD). Den roll (SD) har är att acceptera och rösta Ja. Det är ingen roll som ger uppmärksamhet tyvärr.

Nu finns det ingen enkel väg ut ur dilemat för (SD) eftersom det gäller att sabotera för JÖKarna så mycket som möjligt. Då gäller det att inte påminna om att man finns så att det blir så enkelt som möjligt för (V) att samla majoriteter mot, främst, (C) förslagen från de 73-punkterna. Det skapar osämja och kan driva fram ett extra val där (SD) kan växla upp och öka i opinioinen. Innan det klarnar om det blit extra val gäller det att hålla sig osynlig...

Det är ju av samma anledning som (M) gör klokt i att kritisera (C) så ofta som möjligt för att pressa (V) ledningen att göra upp om att sänka (C) politiken. Inte så att (M) alltid ogillar politiken men det gäller att förstöra för JÖKarna.

Nu kommer hursomhelst allt fokus vara på (V) och interna bråk inom JÖKen. Blir regeringsfrågan viktigare i vår så är jag heller inte säker på att (SD) vinner. Snarare kan nog (M) vinna en del. Vi får se...

Det har ofta visat sig att Sd växer minst lika bra när de inte får någon uppmärksamhet alls. De växer av sekundära orsaker som kriser i samhället missnöje med S. Jag tror Sd ledningen vet det därför kommer det inga utspel.
Man väljer att profitera på andras misstag.
2020-01-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Annars tror jag det är sossarnas välorganiserade valmaskin som kan hjälpa dem att hyfsa till siffrorna, när det väl blir dags för val. Även om det är 23% i opinionsundersökningarna nu, så tror jag att sossarna lätt kan jobba upp det till 27-28% med ren propaganda och valarbete.

Valmaskinen tillhör dock inte (S) utan den tillhör LO. Det är de som sitter på en massa arbetskraft (betald av företagen) som kan rycka in och vandra runt i bostadsområden eller inga i telefon.

Det jag hoppas på är att det blir svårt att mobilisera LO den dagen det står klart att (S) saknar stöd bland fackföreningarnas medlemar. Jag tror att företagen skulle kunna sätta stopp för LO:s medverkan i valkampanjen redan nästa val om de vill genom att kräva att fackombuden tar ledigt från jobbet om de vill arbeta för (S). Kampanja visst men gör det på fritiden oavlönat.
2020-01-29, 09:26
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Jag tror också att en ny partiledare kan hjälpa sossarna att hejda fallet, men frågan är vem? Skulle möjligen vara Magdalena Andersson då. Hon är inte speciellt folklig till sättet men jag tror att många svenskar har förtroende för henne. Hon är en betydligt skarpare retoriker än Stefan i alla fall!
Jag tror att Ygeman är självskriven. Han har fått bida sin tid på trygga positioner sedan IT-skandalen.

Andersson skulle funka men är mindre politiker och bättre som den hårt arbetande nummer 2.
2020-01-29, 09:31
Medlem
Citat:
Jag tror att Ygeman är självskriven. Han har fått bida sin tid på trygga positioner sedan IT-skandalen.

Andersson skulle funka men är mindre politiker och bättre som den hårt arbetande nummer 2.

Ygeman tror jag skulle fungera sämre än Löfven. Han låter förtroende ingivande till en början men rätt snabbt blir det bara sövande att lyssna på honom. Att Löfven är bättre i debatter är inget lysande betyg.

Dessutom tror jag att han fortfarande är bränd på grund av IT-skandalen. Inte internt inom partiet eftersom det var uppenbart att Löfven ljög och alla agerade för att isolera statsministern; men en statsminister måste ha stöd i riksdagen och det kommer inte Ygeman att få. Troligtvis måste (S) få nära på egen majoritet för att han skall kunna bli vald till statsminister.

Magdalena Andersson däremot ser jag som ett alternativ...
2020-01-29, 09:41
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ygeman tror jag skulle fungera sämre än Löfven. Han låter förtroende ingivande till en början men rätt snabbt blir det bara sövande att lyssna på honom. Att Löfven är bättre i debatter är inget lysande betyg.

Dessutom tror jag att han fortfarande är bränd på grund av IT-skandalen. Inte internt inom partiet eftersom det var uppenbart att Löfven ljög och alla agerade för att isolera statsministern; men en statsminister måste ha stöd i riksdagen och det kommer inte Ygeman att få. Troligtvis måste (S) få nära på egen majoritet för att han skall kunna bli vald till statsminister.

Magdalena Andersson däremot ser jag som ett alternativ...
Hoppas du verkligen har fel här men jag kan inte säga emot mer än det jag skrivit.

Min KÄNSLA var att S navigerade IT-skandalen perfekt och att Ygeman ensam fick ta ansvaret genom att avgå och underförstått för att få komma tillbaka i framtiden. Inte att någon i S (eller i oppositionen) på allvar gav honom skulden. Men här kan jag ha fel.

Edit: läste igen och det att du tror att han är bränd hos oppositionen. NJA, tror de verkligen räds honom så varför inte.

Att han är bränd hos befolkningen kan du iaf glömma (men det skrev du inte).
Senast redigerad av greta75 2020-01-29 kl. 09:45.
2020-01-29, 09:41
Medlem
Citat:

Men på lång sikt är det ändå en nedåtgående trend för S. Framförallt eftersom de tappar så mycket av sina kärnväljare, exempelvis LO-arbetare och pensionärer. För alla väljare är det en tröskel att gå över till SD - man måste omvärdera sig själv och var man hör hemma, och jag tror speciellt för traditionella S-väljare att steget är stort. Men å andra sidan, när steget väl är taget, skall det väldigt mycket till för att en väljare skall kliva tillbaka från SD till S. Man har sällan sett några stora ras i SD-opinionen. Det kan plana ut en viss tid, kanske en mindre tillbakagång, men sedan blir det ny tillväxt.
Så här i efterhand är det uppenbart att sossarnas start av den accelererande nedgången startade med Mona Sahlins barnspråk inför valet 2010. Med den flinande kommunisten Ohly bakom vänster axel.
2020-01-29, 09:49
Medlem
Citat:
Hoppas du verkligen har fel här men jag kan inte säga emot mer än det jag skrivit.

Min KÄNSLA var att S navigerade IT-skandalen perfekt och att Ygeman ensam fick ta ansvaret genom att avgå och underförstått för att få komma tillbaka i framtiden. Inte att någon i S (eller i oppositionen) på allvar gav honom skulden. Men här kan jag ha fel.

Jag har lite känningar inom (M) åtminstone och man anklagar inte alls Ygeman för IT-skandalen. Man anklagar honom för att ljuga inför KU om Löfvens roll.

Samantaget ger ju fakta, som att Löfven kallade GD till möte där ju tjänst erbjöds med högre lön månader innan de försökte sparka henne eller att Statssektreteraren sparkades på ett extra insatt regeringssamanträde på en söndag så att hon som privatperson skulle kunna vägra komma till KU på måndagsmorgonen, stöd för teorin att det finns något skumt bakom hela historien.

Skall man ta på sig skulden och ljuga får man bemöda sig med att göra det lite snyggare så att övriga politiker åtminstone kan låtsas tro på det utan att skämmas. Nu gjorde inte Ygeman det utan det var mer skamlöst. Det är vad han anklagas för och därför är han bränd i riksdagsarbetet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in