2020-01-28, 20:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
De har iofs gått ut och sagt att sidomaterialet (dvs slasken) är ungefär lika stort material, så antingen är slasken då på ca 14 000 sidor. Jag ser det då som mer rimligt att fupen blir på ca 7000 sidor, och slasken på ungefär lika mycket. Jag har svårt att tro att slasken är på 14 000 sidor nämligen.

Vi får se, orimligt stor tycker jag alla siffror är, tyder inte på ett solitt och bevisat fall enligt mig.

Kommer inte ihåg hur stor FUP det blev i Arbogafallet (Johanna Möller) men jag är nästan säker på att den inte översteg 4000 sidor trots att det var ett djävligt meckigt fall även om det fanns ett erkännande från MR i botten.
Citera
2020-01-28, 20:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En SAMMANFATTNING modell light

- endast 12 sidor med närmare 50 bilder och mindre med text

för läsning online

Välj full screen

https://issuu.com/honan6/docs/mordet_p__lena

Det kan inte finnas någon enda tråd som har en så fin sammanfattning! Och dessutom i light version!
Så otroligt fint jobb du har lagt ner.

Det tackar jag för!🙏
Citera
2020-01-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi får se, orimligt stor tycker jag alla siffror är, tyder inte på ett solitt och bevisat fall enligt mig.

Kommer inte ihåg hur stor FUP det blev i Arbogafallet (Johanna Möller) men jag är nästan säker på att den inte översteg 4000 sidor trots att det var ett djävligt meckigt fall även om det fanns ett erkännande från MR i botten.

Inom vilket spann borde det vara för att man skall kunna få en fällande dom?
Citera
2020-01-28, 20:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack, det är väl så man kan gissa att det betyder.
Men då blir Draifos nästa mening en gåta för mig:
" I så fall är det väl ganska säkert att det till slut blir en rättegång."
Jag kan tänka mig att Backman redan tidigare har gjort försök att påtala för åklagaren att hennes resonemang inte håller. Nu har mediadrevet och förundersökningen mot SD gått så långt att många redan betraktar det som ett faktum att han är gärningsmannen. I det här läget kan det alltså vara svårt att rentvå SD, även i det fall han inte skulle ha något alls med brottet att göra. Jag gissar alltså att Backman av just den här anledningen väljer att nu inte göra något mer försök att förmå åklagaren att lägga ned förundersökningen mot SD, eftersom det i det här sena läget säkert skulle bli folkliga misstankar kvar mot SD även om förundersökningen mot honom lades ned. I stället tänker Backman nu kanske: Fine, då kör vi väl en rättegång då.

Åklagaren, som redan har gått ut i media och sagt att hon tror sig kunna komma att få SD fälld i domstolen om hon åtalar, kan ju inte gärna ändra sig nu utifrån ev. egna tvivel och funderingar. Så om Backman nu menar att han (helt oavsett vad det kan tänkas finnas i materialet) väljer att avvakta med sina invändningar fram tills en huvudförhandling, då har jag svårt att se hur det inte skulle kunna bli en rättegång.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-28 kl. 21:36.
Citera
2020-01-28, 21:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag kan tänka mig att Backman redan tidigare har gjort försök att påtala för åklagaren att hennes resonemang inte håller. Nu har mediadrevet och förundersökningen mot SD gått så långt att många redan betraktar det som ett faktum att han är gärningsmannen. I det här läget kan det alltså vara svårt att rentvå SD, även i det fall han inte skulle ha något alls med brottet att göra. Jag gissar alltså att Backman av just den här anledningen väljer att nu inte göra något mer försök att förmå åklagaren att lägga ned förundersökningen mot SD, eftersom det i det här sena läget säkert skulle bli folkliga misstankar kvar mot SD även om förundersökningen mot honom lades ned. I stället tänker Backman nu kanske: Fine, då kör vi väl en rättegång då.

Åklagaren, som redan har gått ut i media och utlovat att hon kommer att få SD fälld i domstolen om hon åtalar, kan ju inte gärna ändra sig nu utifrån ev. egna tvivel och funderingar. Så om Backman nu menar att han (helt oavsett vad det kan tänkas finnas i materialet) väljer att avvakta med sina invändningar fram tills en huvudförhandling, då har jag svårt att se hur det inte skulle kunna bli en rättegång.

Det fetade:

Nu har ju inte Hilding utlovat en fällande dom. Däremot så ska åtal endast väckas om en åklagare känner att det kan räcka till fällande dom, vilket är också vad hon uttryckt.
Citera
2020-01-28, 21:21
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

för läsning online

Välj full screen

Bra levererat som vanligt
Citera
2020-01-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag tycks minnas att FUP:en i Arbogafallet, Johanna Möller,
var på 7000 sidor, men kan förstås minnas fel.
Citera
2020-01-28, 21:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
/ .. /
Åklagaren, som redan har gått ut i media och sagt att hon tror sig kunna komma att få SD fälld i domstolen om hon åtalar, kan ju inte gärna ändra sig nu utifrån ev. egna tvivel och funderingar. Så om Backman nu menar att han (helt oavsett vad det kan tänkas finnas i materialet) väljer att avvakta med sina invändningar fram tills en huvudförhandling, då har jag svårt att se hur det inte skulle kunna bli en rättegång.
Men glöm inte att hon släppte HD utan att "gå upp i rätten och fightas". Trots att det enligt henne " förmodligen finns bevis för häktning på sannolika skäl".

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag vill minnas att jag också läst det där i "media" men kan inte hitta det nu så jag reserverar mig lite grann för den uppgiften. Det får väl hamna under rubriken "Märkliga uttalanden av ÅH eller felciteringar".

Edit: Ett "inte" föll bort, kompletterat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-01-28 kl. 22:05.
Citera
2020-01-28, 22:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag tycks minnas att FUP:en i Arbogafallet, Johanna Möller,
var på 7000 sidor, men kan förstås minnas fel.

Den var så pass stor att man fick hämta ut den på en USB-sticka på plats där i Västerås men det fallet var ju exceptionellt det också, mord, mordförsök, bedrägeri och annat som den lilla juvelen Johanna Möller hade försökt sig på, kreativ som få när det gällde att ställa till djävulskap för sina nära och kära.

Det här fallet har ju inga som helst likheter med vad JM ställde till med så att få till en FUP av den storlek som Hiding hintar om är en prestation bara det, frågan är vad som finn si den och varför är den så stor.

Stämningsansökan lär väl ge oss en hint om varför den tycks ha svällt ut likt en isbjörn på säljakt.
Citera
2020-01-28, 22:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men glöm inte att hon släppte HD utan att "gå upp i rätten och fightas". Trots att det enligt henne " förmodligen finns bevis för häktning på sannolika skäl".

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag vill minnas att jag också läst det där i "media" men kan inte hitta det nu så jag reserverar mig lite grann för den uppgiften. Det får väl hamna under rubriken "Märkliga uttalanden av ÅH eller felciteringar".

Edit: Ett "inte" föll bort, kompletterat.
Ja, jag såg också det där om HD. Men om man jämför uttalandena så tycker jag ändå att hon verkar misstänka SD lite mer (se spoiler) än hon misstänkte HD. Och det är i alla fall svårt att tänka sig att hon helt spontant skulle hinna ändra sig under den kommande veckan, innan nästa omhäktningsförhandling.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-28 kl. 22:24.
Citera
2020-01-28, 22:23
Medlem
Citat:

för läsning online

Välj full screen

Tackar, så snyggt gjort!

Vilket jobb du ännu en gång levererat,
och vilket imponerande resultat!
Citera
2020-01-28, 22:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, jag såg också det där om HD. Men om man jämför uttalandena så tycker jag ändå att hon verkar misstänka SD lite mer (se spoiler) än hon misstänkte HD. Och det är i alla fall svårt att tänka sig att hon helt spontant skulle hinna ändra sig under den kommande veckan, innan nästa omhäktningsförhandling.
Så är det nog.

Annars känns det nästan som försvaret vill ha det där åtalet mer eller tidigare än åklagaren. Försvaret har begärt förlängd tid till fredag, skulle annars varit torsdag? Åklagaren verkar vilja erbjuda (minst) en vecka till.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-01-28 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in