2020-01-28, 19:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Där har du typ snittet för hur stor en mordutredning blir, c:a 3000 sidor när det finns god bevisning, den här är alltså 14000 sidor + extramaterial, säger det inte dig något om hur bevisläget förmodligen ser ut?

Den är åt helvete för stor för att vara en mordutredning, fan vet vad den innehåller som kan motivera storleken.

Ska bli intressant att läsa Hiding,s gärningsbeskrivning, lär väl bli en halv roman bara den.

Jag skulle nog tro att 14000 är en siffra som står för allt förundersökningsmaterial. Jag skulle bli väldigt förvånad om fupen kommer att vara på en sådan hög siffra.
Citera
2020-01-28, 19:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Japp men andemeningen var att det andra är färskare och kanske initialt kräver mer än detta långdragna fall...och att B kanske inte har den tid som krävs för att (trots medhjälpare) plöja igenom en mega-FUP

Säkert är detta fall helt tillräckligt att axla för honom.
Det blir ju en omöjlig sits med ett fall där inget nästa händer under 1,5 år. Man måste naturligtvis ta andra fall under tiden.

Så man kan ju förstå hans frustration.

Och så SD på det.

Och Backman är inte purung längre.
Kanske blir hans sista fall?

Eller näst sista med styckmordet då?
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-28 kl. 19:18.
Citera
2020-01-28, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Ni som har följt andra fall, och läst många FUP, har ni stött på rättegångar där försvaret dragit upp saker från slasken?
Citera
2020-01-28, 19:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag skulle nog tro att 14000 är en siffra som står för allt förundersökningsmaterial. Jag skulle bli väldigt förvånad om fupen kommer att vara på en sådan hög siffra.

Mja, om man nu ska tolka vad Hiding säger så är förundersökningen på 14000 sidor, dvs. det som blir FUP (förundersökningprotokoll) så om inte hon har blandat ihop allt så ligger vår FUP på 14000 sidor.

Säg att den skulle komma på c:a 3000 sidor, då finns det alltså 11000 sidor "slask" vilket låter helt vansinnigt, hur mycket tid har de egentligen att spendera på ett fall där nere i Örebro om de kan fylla en "slask" med den siffran.

För att vara ett mord är siffran 14000 åt helvete för hög enligt mig i alla fall, den diffar för mycket gentemot alla andra fall jag tagit del av.
Citera
2020-01-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ni som har följt andra fall, och läst många FUP, har ni stött på rättegångar där försvaret dragit upp saker från slasken?

Ja, i Lisa Holm-fallet gjordes det - utan framgång.
Citera
2020-01-28, 19:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Säkert är detta fall helt tillräckligt att axla för honom.
Det blir ju en omöjlig sits med ett fall där inget nästa händer under 1,5 år. Man måste naturligtvis ta andra fall under tiden.

Så man kan ju förstå hans frustration.

Och så SD på det.

Och Backman är inte purung längre.
Kanske blir hans sista fall?

Eller näst sista med styckmordet då?

Han är ju inte lastgammal heller. En jurist kan ju jobba avsevärt mycket längre än en murare eller undersköterska så länge de får vara klar i skallen. Finns väl många som jobbar upp över 70.
Citera
2020-01-28, 19:58
Medlem
Honan6s avatar
En SAMMANFATTNING modell light

- endast 12 sidor med närmare 50 bilder och mindre med text

för läsning online

Välj full screen

https://issuu.com/honan6/docs/mordet_p__lena
Senast redigerad av Honan6 2020-01-28 kl. 20:15. Anledning: Tillägg
Citera
2020-01-28, 20:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Mja, om man nu ska tolka vad Hiding säger så är förundersökningen på 14000 sidor, dvs. det som blir FUP (förundersökningprotokoll) så om inte hon har blandat ihop allt så ligger vår FUP på 14000 sidor.

Säg att den skulle komma på c:a 3000 sidor, då finns det alltså 11000 sidor "slask" vilket låter helt vansinnigt, hur mycket tid har de egentligen att spendera på ett fall där nere i Örebro om de kan fylla en "slask" med den siffran.

För att vara ett mord är siffran 14000 åt helvete för hög enligt mig i alla fall, den diffar för mycket gentemot alla andra fall jag tagit del av.
Reservationen som jag fetat ovan, den är befogad. Det har ju hänt mer än en gång att hennes uttalanden gett upphov till diskussioner i tråden, "har hon verkligen sagt så eller är hon felciterad?".
Citera
2020-01-28, 20:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, i Lisa Holm-fallet gjordes det - utan framgång.

Tack!
Jag funderar på om HD numera ingår i slasken?
Eller är hon i en separat utredning, som nu är nerlagd?
Jag tror jag vet svaret, men vill veta.

Jag tänker bara på Åklagarens uppmaning om att försvaret skulle läsa sidomaterialet.

"– Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon."

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Kan det vara så att åklagaren med denna enligt några i tråden ovanliga uppmaning, har något alldeles särskilt i åtanke?

Kanske hon redan nu hör hur försvaret "bröstar upp sig" genom att lite vagt antyda att de har åsikter om utredningen, men det sparar dom till huvudförhandlingen. Och med slasken menar då ÅH kanske att visa att de har utrett brett och att det finns mängder av personer som är avförda?

Också kanske mycket prover som tagits som inte lett till något men ändå visar att det inte finns anledning att tro att man inte arbetat brett?

Eller vad kan anledningen vara?
Kan hennes sätt att säga det på bero på att hon vill förklara varför det tar en sådan tid? Eller är det så enkelt att hon bara är oerfaren?
Citera
2020-01-28, 20:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Reservationen som jag fetat ovan, den är befogad. Det har ju hänt mer än en gång att hennes uttalanden gett upphov till diskussioner i tråden, "har hon verkligen sagt så eller är hon felciterad?".
Som när hon i inledningsskedet kallade SDs smutstvätt för jättemycket teknisk bevisning.
Citera
2020-01-28, 20:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

De har iofs gått ut och sagt att sidomaterialet (dvs slasken) är ungefär lika stort material, så antingen är slasken då på ca 14 000 sidor. Jag ser det då som mer rimligt att fupen blir på ca 7000 sidor, och slasken på ungefär lika mycket. Jag har svårt att tro att slasken är på 14 000 sidor nämligen.
Citera
2020-01-28, 20:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han är ju inte lastgammal heller. En jurist kan ju jobba avsevärt mycket längre än en murare eller undersköterska så länge de får vara klar i skallen. Finns väl många som jobbar upp över 70.

Tyckte att jag såg någonstans att han var 71 år.
Det är inte så ungt om man tänker på vilket tempo han måste ha för de här fallen.

Klar i skallen är han nog, men det kan vara nog så stressigt.
Särskilt som han nu har två fall parallellt och en diger förundersökning att gå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in