2020-01-28, 17:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nu måste jag ha missat någonting här,Vart någonstans står det att det saknas teknisk bevisning?

Tror du att det behövs 14000 sidor om det finns teknisk bevisning?

Ju fler sidor i en FUP desto svagare är målet, rejäl bevisning ger en minimal FUP.
Citera
2020-01-28, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Ju fler sidor i en FUP desto svagare är målet, rejäl bevisning ger en minimal FUP.

Det var ju redan 700 förhör och massor av teknisk bevisning som man samlade in för analys innan mgm greps igen i augusti. Det måste generera mängder av sidor.

Jag tror att den övervägande delen av FUP kommer från den första tiden.

Därefter har man fått in svar, något som gjorde att mgm kunde häktas på sannolika.

Att det inte gick att binda SD under det första året betyder inte att han är oskyldig, bara att det inte gick att bevisa vem som hade gjort det.
Citera
2020-01-28, 17:55
Medlem
Citat:

Vilken bevisning som de har tycker du de skulle ha utelämnat?
Citera
2020-01-28, 18:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var ju redan 700 förhör och massor av teknisk bevisning som man samlade in för analys innan mgm greps igen i augusti. Det måste generera mängder av sidor.

Jag tror att den övervägande delen av FUP kommer från den första tiden.

Därefter har man fått in svar, något som gjorde att mgm kunde häktas på sannolika.

Att det inte gick att binda SD under det första året betyder inte att han är oskyldig, bara att det inte gick att bevisa vem som hade gjort det.

Har du läst någon FUP tidigare?

De flesta förhör som finns i en FUP är på en max två sidor, ska till något väldigt speciellt om de är längre.

Vi får se vad denna FUP innehåller, storleken talar för att det inte är några bindande tekniska bevis utan endast indicier.
Citera
2020-01-28, 18:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har du läst någon FUP tidigare?

De flesta förhör som finns i en FUP är på en max två sidor, ska till något väldigt speciellt om de är längre.

Vi får se vad denna FUP innehåller, storleken talar för att det inte är några bindande tekniska bevis utan endast indicier.

Ja, Mantorp, vilken jag läste ganska noga.
Och Tova/Billy, vilken var min första.
Citera
2020-01-28, 18:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, Mantorp, vilken jag läste ganska noga.
Och Tova/Billy, vilken var min första.

Och hur stora var de?

Hur många sidor?
Citera
2020-01-28, 18:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag blir lite förvirrad, men de här 14.000 sidorna; är det det totala antalet sidor inkluderat sidomaterialet?
Backman:
"– Vi håller på med att gå igenom förundersökningen. Dessutom finns det nästan lika mycket sidomaterial som vi måste gå igenom. "[...]

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Citat: Ursprungligen postat av hoppsann
Är försvaret ovantligt tröga?
Blev de inte tilldelade en extra advokat för att det var så mycket material?
Brukar åklagare behöva säga till advokater att de ska läsa slasken?

Vad jag har förstått så var det klart för åtal redan för knappt två veckor sedan men försvaret ville ha förlängning.
Nu vill de ha ytterligare förlängning.
Jag kan inte påminna mig, i de mål jag har följt, att häktningstiden någonsin har blivit förlängd två gånger för att försvaret inte hinner med.

För det kan väl inte vara 14.000 sidor x2

Obs, jag menar inte att vara sarkastisk, fast det verkar så.
Vad jag menar att det redan är groteska mängder, och det är det vi har hört från början.
De 14.000 sidorna är rubbet s.a.s.

Då utgår jag från att det handlar om ca hälften som är FUP som kanske då kommer att ligga på ca 7000 sidor +?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
https://www.na.se/artikel/atal-i-hja...ar-inte-hunnit

”Det dröjer ytterligare någon vecka innan det kan bli åtal i Hjärstamordet.
– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding.”

”Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer. Dessutom innehåller utredningen runt 700 förhör.”

”Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon.”

”Jag pratade på måndagseftermiddagen med försvaret och man har inte hunnit ta del av allt material och har begärt förlängd tid till på fredag, säger Åsa Hiding.”

”Eftersom häktningstiden går ut på torsdag måste jag begära förlängning och jag gissar på att det kommer att bli en vecka fram.”

Inte konstigt - han har nog inte riktigt med tid. Det är ju ingen stor byrå.
Och Backman har nog tagit sig lite vatten över huvudet nu när han har ett färskt styckmordsfall i knäet, med ett erkännande så det är s.a.s mer aktualiserat, åtal dröjer nog inte så länge.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb230Q/mordmisstankte-27-aringen-jag-knivhogg-och-styckade-mannen

Personligen tror jag att B är, trots sin professionalism, är rätt trött på detta fallet. Det har pågått i snart 2 år. Och jag tror inte att SD är den mest lättmanövrerade av klienter, han vill nog styra och ställa rätt mycket själv.
Citera
2020-01-28, 18:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Och hur stora var de?

Hur många sidor?

Mantorp ca 3000 sidor om jag inte missminner mig.
Minns inte Tova fallet, men skulle tippa lika.

Det fanns förhör med Evin som var ganska långa, men det var en mängd förhör som var helt betydelselösa, bara bläddra förbi. T ex kunder som varit i butiken samtidigt som Edvin handlade tejpen, som inte hade sett något eller mindes något.
Citera
2020-01-28, 18:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Mantorp ca 3000 sidor om jag inte missminner mig.
Minns inte Tova fallet, men skulle tippa lika.

Det fanns förhör med Evin som var ganska långa, men det var en mängd förhör som var helt betydelselösa, bara bläddra förbi. T ex kunder som varit i butiken samtidigt som Edvin handlade tejpen, som inte hade sett något eller mindes något.

Där har du typ snittet för hur stor en mordutredning blir, c:a 3000 sidor när det finns god bevisning, den här är alltså 14000 sidor + extramaterial, säger det inte dig något om hur bevisläget förmodligen ser ut?

Den är åt helvete för stor för att vara en mordutredning, fan vet vad den innehåller som kan motivera storleken.

Ska bli intressant att läsa Hiding,s gärningsbeskrivning, lär väl bli en halv roman bara den.
Citera
2020-01-28, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Inte konstigt - han har nog inte riktigt med tid. Det är ju ingen stor byrå.
Och Backman har nog tagit sig lite vatten över huvudet nu när han har ett färskt styckmordsfall i knäet, med ett erkännande så det är s.a.s mer aktualiserat, åtal dröjer nog inte så länge.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb230Q/mordmisstankte-27-aringen-jag-knivhogg-och-styckade-mannen

Personligen tror jag att B är, trots sin professionalism, är rätt trött på detta fallet. Det har pågått i snart 2 år. Och jag tror inte att SD är den mest lättmanövrerade av klienter, han vill nog styra och ställa rätt mycket själv.

Nu är väl det fallet ganska nytt, dec-19. Så kanske det tar ett tag innan det blir aktuellt med åtal, även om det verkar finnas mycket bevis och ett erkännande?

Men helt klart har IB mycket nu, och som du säger, tror jag SD är en klient som vill bestämma och kräver att det och det ska kollas.

Det är kanske det som lyser igenom hans svar här (lite kluven tunga?):
(min understrykning)
"– Som vi nu bedömer det kommer vi att vara färdiga på fredag, då tror vi att vi kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet. Men om vi inte blir färdiga får vi begära förlängning. Det här få ta den tid det tar, säger Ingvar Backman."

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Det känns som han är lite trött på det här nu.
Citera
2020-01-28, 18:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Där har du typ snittet för hur stor en mordutredning blir, c:a 3000 sidor när det finns god bevisning, den här är alltså 14000 sidor + extramaterial, säger det inte dig något om hur bevisläget förmodligen ser ut?

Den är åt helvete för stor för att vara en mordutredning, fan vet vad den innehåller som kan motivera storleken.

Ska bli intressant att läsa Hiding,s gärningsbeskrivning, lär väl bli en halv roman bara den.

Ja, stor utredning, men tror du inte att de där 14.000 sidorna inkluderar extramaterialet?
Citera
2020-01-28, 19:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Nu är väl det fallet ganska nytt, dec-19. Så kanske det tar ett tag innan det blir aktuellt med åtal, även om det verkar finnas mycket bevis och ett erkännande?

Men helt klart har IB mycket nu, och som du säger, tror jag SD är en klient som vill bestämma och kräver att det och det ska kollas.

Det är kanske det som lyser igenom hans svar här (lite kluven tunga?):
(min understrykning)
"– Som vi nu bedömer det kommer vi att vara färdiga på fredag, då tror vi att vi kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet. Men om vi inte blir färdiga får vi begära förlängning. Det här få ta den tid det tar, säger Ingvar Backman."

Det känns som han är lite trött på det här nu.

Japp men andemeningen var att det andra är färskare och kanske initialt kräver mer än detta långdragna fall...och att B kanske inte har den tid som krävs för att (trots medhjälpare) plöja igenom en mega-FUP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in