2020-01-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Operation playa hade 16000 sidor i sin FUP och det vart det mest komplicerade narkotikamål vi haft, här rör det sig om ett mord och ändå lyckas man få till en gigantisk FUP, jag vet fan inte om något mordfall jag följt har haft en lika stor FUP, kommer inte ihåg hur många sidor Arbogafallet (Johanna Möller) hade men inte fan var den 14000 sidor stor.

Hur gick det till att få ihop allt detta?
De höll ju på ett helt år i det tysta, innan man tog in SD nu i aug 2019.
Citera
2020-01-28, 16:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Eller hur?

Operation playa hade 16000 sidor i sin FUP och det vart det mest komplicerade narkotikamål vi haft, här rör det sig om ett mord och ändå lyckas man få till en gigantisk FUP, jag vet fan inte om något mordfall jag följt har haft en lika stor FUP, kommer inte ihåg hur många sidor Arbogafallet (Johanna Möller) hade men inte fan var den 14000 sidor stor.

Hur gick det till att få ihop allt detta?
Märkligt, såtillvida det inte är så att Hiding vinner målet på överlägsen uthållighet
Citera
2020-01-28, 16:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De höll ju på ett helt år i det tysta, innan man tog in SD nu i aug 2019.

Även om de så har hållit på i tio år så är en FUP på 14000 sidor helt orimlig, hur många mordfall kan du räkna upp som har haft en sådan stor FUP, Palmemordet undantaget, det mordet är ju exceptionellt.

Vad har de fyllt alla dessa sidor med?

Mängden sidor pekar starkt på att tekniska bevis kommer att lysa med sin frånvaro och då kommer ju en fråga från mig i alla fall, hur kunde Hiding avskriva MGK så tvärsäkert om det inte finns teknisk bevisning mot MGM?
Citera
2020-01-28, 16:31
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Även om de så har hållit på i tio år så är en FUP på 14000 sidor helt orimlig, hur många mordfall kan du räkna upp som har haft en sådan stor FUP, Palmemordet undantaget, det mordet är ju exceptionellt.

Mängden sidor pekar starkt på att tekniska bevis kommer att lysa med sin frånvaro och då kommer ju en fråga från mig i alla fall, hur kunde Hiding avskriva MGK så tvärsäkert om det inte finns teknisk bevisning mot MGM?

Nu måste jag ha missat någonting här,Vart någonstans står det att det saknas teknisk bevisning?
Citera
2020-01-28, 16:32
Medlem
Citat:

Tror inte fupen är på 14K sidor. Hälften, eller mindre. Men det är min tolkning. Hela fu är 14K, men inte fupen. Men bara innehållsförteckningen lär var på närmare 100 sidor...
Citera
2020-01-28, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tolkar det där som att Backman inte kommer att utnyttja sin möjlighet att efter att ha tagit del av förundersökningen försöka förmå Hiding att fatta ett negativt åtalsbeslut. I så fall är det väl ganska säkert att det till slut blir en rättegång.

Du får förklara lite tydliga för mig vad det betyder, negativt åtalsbeslut.
Citera
2020-01-28, 16:39
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du får förklara lite tydliga för mig vad det betyder, negativt åtalsbeslut.

Att åklagaren lägger ner åtalet för att MGM nekar till brott och att det saknas teknisk bevisning
Citera
2020-01-28, 16:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Att åklagaren lägger ner åtalet för att MGM nekar till brott och att det saknas teknisk bevisning

Tack, det är väl så man kan gissa att det betyder.
Men då blir Draifos nästa mening en gåta för mig:
" I så fall är det väl ganska säkert att det till slut blir en rättegång."
Citera
2020-01-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Onekligen lutar det åt det hållet, men.

Jag tror mordet är oplanerat, någon har tappat allt just då, kanske SD, men
det kanske finns någon annan som känner sig sviken och lurad.

Alla är heller inte så korkade så dom grälar eller hotar digitalt.
Ska bli intressant å se i FUP:et om inte SD hade mer bakom pannlampan än så.

Att LW skulle råka stöta på någon okänd nere vid planket kan vi nog helt glömma.
Dels tror jag inte att hon skulle ta en nattpromenad till planket, inte utan en
väl motiverad orsak, dessutom va hennes ytterdörr öppen.

Om SD är skyldig nu så gäller det för ÅK å få till en fällande dom, å
där är jag inte helt lugn, vi får se.

Javisst, kan det finnas någon annan som känner sig lurad och sviken av L, annat än S. Men om L kände till att någon annan känt sig lurad av henne, tänker jag att hon borde ha vidarebefodrat och kvittrat om detta till någon väninna, precis som hon antagligen gjort angående problemen med S?

Om det däremot var främmande och okänd information för henne, så kanske hon blev överrasknings-mördad, men det låter en aning osannolikt kan jag tycka. Ungefär lika troligt som att L slumpmässigt möter en alkis vid planket, när hon ska fixa catchen. Han tigger en tjuga till en bira, blir avvisad och går loss.

Även om det saknas bevis mot H, kan jag föreställa mig ett uttalande till S av slaget: " Om du inte...kommer jag .. och du kan glömma......"
Därefter blev H och S, de bästa och närmaste av vänner. Ungefär så.
Citera
2020-01-28, 17:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
14 dar och 14 000 sidor, 1000 sid/dagen, påminner om JK Göran "villfarelsen" Lambertz som på några dagar bläddrade igenom den skandal utredningen Quick

Eftersom försvaret har sagt att sidomaterialet är nästan lika stor som FU, så utgår jag från att det är 14.000 sidor sammantaget:

"– Vi håller på med att gå igenom förundersökningen. Dessutom finns det nästan lika mycket sidomaterial som vi måste gå igenom."

https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Så drygt 7000 sidor är det som åklagaren kommer att ha i FUP troligen. Av detta material har man redan fått ta del av bevisning efter hand och 21 nov sa de så här:

"Den misstänkte mannen har sedan i oktober börjat få ta del av den bevisning som finns mot honom. Han har fått ta del av 2377 sidor med bland annat förhör, teknisk utredning och beslagsprotokoll.

"Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten.
"

https://www.na.se/logga-in/na-avslojar-polisens-hemliga-bevis-mot-misstankte-hjarstamordaren-flera-timmar-inspelade-samtal#mer- i-story

Nu har Backman också ytterligare en kollega som går igenom sidomaterialet.
Citera
2020-01-28, 17:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
14 dar och 14 000 sidor, 1000 sid/dagen, påminner om JK Göran "villfarelsen" Lambertz som på några dagar bläddrade igenom den skandal utredningen Quick
14 dagar?
Tidigare har det väl stått i tråden att försvaret började få material i oktober?
Det borde då handla om ca 100 dagar och 140 sidor om dagen.
Citera
2020-01-28, 17:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
14 dagar?
Tidigare har det väl stått i tråden att försvaret började få material i oktober?
Det borde då handla om ca 100 dagar och 140 sidor om dagen.

Precis, och dessförinnan har de väl fått ta del av den bevisning som fanns tidigare.
De har redan begärt utredningsåtgärder som de har fått svar på.

Jag vet när jag läste FUP i Mantorpfallet, så är det väldigt mycket teknisk bevisning där det i princip inte står mycket per sida. Det är sida upp och sida ner på t ex DNA som testats på mängder av grejor som ska matchas mot många människor och det inte ger något utslag.

Många förhör som inte ger något alls. T ex förhör med grannar som varken varit vakna, hört eller set något eller kanske inte ens varit hemma.

IB verkar vara 70 plus. Han är nog erfaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in