2020-01-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scenefag
Tänker jag rätt ?

Min mor och far var gifta, jag och min bror har samma föräldrar, har dock 3 halvsyskon på min mors sida.

för ca 5 år sedan avled min mor och vid bouppteckning bestämdes att min far skulle arva min mor, alltså väntade mina halvsyskon med att ta ut sin del av arvet.e

Om min far nu skulle avlida, betyder detta då att 50% kommer att gå till mig och min bror. och de resterande 50% kommer att delas mellan mina halvsyskon?

Eller kommer allt delas mellan alla syskon?
Den andel av din fars kvarlåtenskap som motsvarar din mors del av boet när hon dog delas på 5 barn.
Resten på er två helsyskon.
Citera
2020-01-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jo det kan du, om du säljer bort alla tillgångar och skänker varenda krona till valfri organisation innan din bortgång..

Men för att jag ska egentligen hålla mig till frågan från TS, så har du rätt.

Det nya hypotekslånet för pensionärer som annonseras ut lite här och var i tidningar och på TV.
Belåna allt man äger och har och njuta livet.

Jag har all anledning att göra det.
Citera
2020-01-27, 10:24
Medlem
Min morbror, 80+, är ensam kvar av tre syskon och han är, absolut, vid sina sinnes fulla bruk.
Han har aldrig varit gift och har inga barn.
Hans två bröders fruar lever fortfarande och han har sex st syskonbarn.
Han har 3st önskemål i sitt testamente.
1. Huset och 1/3 av förmögenheten vill han skänka till mig (syskonbarn)
2. 1/3 av förmögenheten vill han skänka till min bror.
3. 1/3 av förmögenheten vill han skänka till "Läkare utan gränser".
Kan han göra så här?
Räcker det med ett enkelt testamente där de här tre önskemålen står med?
Måste mitt och min brors namn och personnummer stå med i testamentet?
Och vilken text ska det stå på "bevittnandet" ifrån de utomstående vittnena?
Funkar nedanstående variant?
"Härmed bevittnas att ……. är vid sina sinnes fulla bruk och att det är …….. underskrift på detta testamente.
Hans Hansson, Hansköping den 11/11-1111, Personnummer 111111-1111"
Senast redigerad av ebbelelle 2020-01-27 kl. 10:29.
Citera
2020-01-27, 10:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebbelelle
Min morbror, 80+, är ensam kvar av tre syskon och han är, absolut, vid sina sinnes fulla bruk.
Han har aldrig varit gift och har inga barn.
Hans två bröders fruar lever fortfarande och han har sex st syskonbarn.
Han har 3st önskemål i sitt testamente.
1. Huset och 1/3 av förmögenheten vill han skänka till mig (syskonbarn)
2. 1/3 av förmögenheten vill han skänka till min bror.
3. 1/3 av förmögenheten vill han skänka till "Läkare utan gränser".
Kan han göra så här?
Räcker det med ett enkelt testamente där de här tre önskemålen står med?
Måste mitt och min brors namn och personnummer stå med i testamentet?
Och vilken text ska det stå på "bevittnandet" ifrån de utomstående vittnena?
Funkar nedanstående variant?
"Härmed bevittnas att ……. är vid sina sinnes fulla bruk och att det är …….. underskrift på detta testamente.
Hans Hansson, Hansköping den 11/11-1111, Personnummer 111111-1111"

Eftersom din morbror inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn o.s.v.) och inte heller är gift (då skulle änkan ha rätt att få ut sin giftorätt) eller änkeman (då hade det kunnat finnas "efterarvingar" som skulle ha ut sin del nu när han också gick bort, men nu är det ju inte så) - så kan han testamenera sina pengar hur han vill, till vem han vill. Därför kan jag inte heller se annat än att det räcker med ett enkelt testamente.

Det är bara namnteckningen som ska bevittnas. Jag har aldrig sett att andra privatpersoner intygar att testatorn är "vid sina sinnens fulla bruk" - inte i Sverige. (Det är sådant man ser i amerikanska filmer.) Men någon annan kanske har något annat att säga om det?

Namn och personnummer bör stå. Annars går det bra ändå, om det är uppenbart vem som menas (t.ex. "min bror" om den döde bara har en bror) - men nu verkar ni vara många tänkbara arvingar. Så det är nog bra om i alla fall namnen och släktskapet står (om det inte är flera syskonbarn som heter samma släktnamn såklart).

Tänk även på att personer som är omnämnda i testamentet, inte har rätt att bevittna namnteckningen (av uppenbara skäl).
Citera
2020-01-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eftersom din morbror inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn o.s.v.) och inte heller är gift (då skulle änkan ha rätt att få ut sin giftorätt) eller änkeman (då hade det kunnat finnas "efterarvingar" som skulle ha ut sin del nu när han också gick bort, men nu är det ju inte så) - så kan han testamenera sina pengar hur han vill, till vem han vill. Därför kan jag inte heller se annat än att det räcker med ett enkelt testamente.

Det är bara namnteckningen som ska bevittnas. Jag har aldrig sett att andra privatpersoner intygar att testatorn är "vid sina sinnens fulla bruk" - inte i Sverige. (Det är sådant man ser i amerikanska filmer.) Men någon annan kanske har något annat att säga om det?

Namn och personnummer bör stå. Annars går det bra ändå, om det är uppenbart vem som menas (t.ex. "min bror" om den döde bara har en bror) - men nu verkar ni vara många tänkbara arvingar. Så det är nog bra om i alla fall namnen och släktskapet står (om det inte är flera syskonbarn som heter samma släktnamn såklart).

Tänk även på att personer som är omnämnda i testamentet, inte har rätt att bevittna namnteckningen (av uppenbara skäl).

Tack för svar.
Känns som att det var som vi trodde och det där med "vid sina sinnes fulla bruk" var nog nån gammal idé som han trodde måste stå med...
Anlita jurist för att skriva testamentet var också en idé han hade, men det torde väl inte behövas i det här fallet... Onödigt att betala flera tusen för en papperslapp som man själv kan skriva...
Citera
2020-01-27, 13:40
Bannlyst
Scenario: R är gift med A och har barn J och M med tidigare partner, alltså ej A.
R och A har äktenskapsförord.
R avlider.
Vem ärver och hur är fördelningen?
Ingår saker införskaffat, gemensamt eller var för sig, under äktenskapet i arvet eller inte?

Tack på förhand!!
Citera
2020-01-27, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laban333
Scenario: R är gift med A och har barn J och M med tidigare partner, alltså ej A.
R avlider.
Ingår saker införskaffat, gemensamt eller var för sig, under äktenskapet i arvet eller inte?

Tack på förhand!!

Allt som inte är upptaget i äktenskapsförordet, ingår i boet, oavsett vem som köpt det och för vilka pengar. Det som är R:s enskilda egendom enligt äktenskapsförordet, går direkt till R:s barn. Det som är A:s enskilda egendom enligt äktenskapsförordet, undantas också från bodelningen. Detta behåller A helt enkelt.

Övrigt ingår som sagt i boet, och av detta får A hälften, för att det är hennes/hans giftorätt. Den andra hälften går till R:s barn, J och M. De får hälften var. (Alltså en fjärdedel var av boet.)
Citera
2020-01-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Allt som inte är upptaget i äktenskapsförordet, ingår i boet, oavsett vem som köpt det och för vilka pengar. Det som är R:s enskilda egendom enligt äktenskapsförordet, går direkt till R:s barn. Det som är A:s enskilda egendom enligt äktenskapsförordet, undantas också från bodelningen. Detta behåller A helt enkelt.

Övrigt ingår som sagt i boet, och av detta får A hälften, för att det är hennes/hans giftorätt. Den andra hälften går till R:s barn, J och M. De får hälften var. (Alltså en fjärdedel var av boet.)

A och R kan också ha ärvt eller fått något med villkor om enskild egendom. Det kan också styra vad som ingår i boet.
Citera
2020-01-27, 18:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
A och R kan också ha ärvt eller fått något med villkor om enskild egendom. Det kan också styra vad som ingår i boet.

Tack, det glömde jag.
Citera
2020-01-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laban333
R avlider.

Tack på förhand!!

Finns det testamente?
Vad står i äktenskapsförordet?
Finns det ngn egendom som är enskild av annan orsak än äktenskapsförordet?
Finns det efterarv efter J och M:s andra förälder?
Citera
2020-01-28, 17:26
Medlem
Citat:
Finns det testamente?

Tillägg: har någondera barn fått förskott på arv?
Citera
2020-01-28, 21:18
Bannlyst
Citat:
Finns det testamente?

Nej.
Det som ägs vid ingående av äktenskapet är var och ens egendom.
Nej.
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in