Citat:
Ursprungligen postat av
ebbelelle
Min morbror, 80+, är ensam kvar av tre syskon och han är, absolut, vid sina sinnes fulla bruk.
Han har aldrig varit gift och har inga barn.
Hans två bröders fruar lever fortfarande och han har sex st syskonbarn.
Han har 3st önskemål i sitt testamente.
1. Huset och 1/3 av förmögenheten vill han skänka till mig (syskonbarn)
2. 1/3 av förmögenheten vill han skänka till min bror.
3. 1/3 av förmögenheten vill han skänka till "Läkare utan gränser".
Kan han göra så här?
Räcker det med ett enkelt testamente där de här tre önskemålen står med?
Måste mitt och min brors namn och personnummer stå med i testamentet?
Och vilken text ska det stå på "bevittnandet" ifrån de utomstående vittnena?
Funkar nedanstående variant?
"Härmed bevittnas att ……. är vid sina sinnes fulla bruk och att det är …….. underskrift på detta testamente.
Hans Hansson, Hansköping den 11/11-1111, Personnummer 111111-1111"
Eftersom din morbror inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn o.s.v.) och inte heller är gift (då skulle änkan ha rätt att få ut sin giftorätt) eller änkeman (då hade det kunnat finnas "efterarvingar" som skulle ha ut sin del nu när han också gick bort, men nu är det ju inte så) - så kan han testamenera sina pengar hur han vill, till vem han vill. Därför kan jag inte heller se annat än att det räcker med ett enkelt testamente.
Det är bara namnteckningen som ska bevittnas. Jag har aldrig sett att andra privatpersoner intygar att testatorn är "vid sina sinnens fulla bruk" - inte i Sverige. (Det är sådant man ser i amerikanska filmer.) Men någon annan kanske har något annat att säga om det?
Namn och personnummer bör stå. Annars går det bra ändå, om det är uppenbart vem som menas (t.ex. "min bror" om den döde bara har en bror) - men nu verkar ni vara många tänkbara arvingar. Så det är nog bra om i alla fall namnen och släktskapet står (om det inte är flera syskonbarn som heter samma släktnamn såklart).
Tänk även på att personer som är omnämnda i testamentet, inte har rätt att bevittna namnteckningen (av uppenbara skäl).